שיווק דיגיטלי – מבוא
שיווק דיגיטלי (Digital Marketing) הוא התחום של כלל הפעולות הקשורות בפרסום של מוצרים, שירותים, חברות ומותגים באינטרנט באמצעות כלים ופלטפורמות דיגיטליות. למעשה כל פעילות שיווק שנעשית באינטרנט נכנסת תחת המטרייה של "שיווק דיגיטלי".
בין השיטות הנפוצות ניתן למנות: קידום אתרים SEO, קמפיינים ממומנים PPC, שיווק ברשתות החברתיות, ניהול ניוזלטרים, פרסום פודקאסטים, יחסי ציבור, ניהול מוניטין וכו'.
למה חשוב לנהל פעילות שיווק דיגיטלי בשנת 2024?
היום נכון להגיד יותר מאי פעם – כולנו מחוברים לדיגיטל 24/7! אם פעם העולם הדיגיטלי היה שייך "לצעירים", היום כמעט כל קבוצות הגילאים משתמשות בפלטפורמה דיגיטלית כזו או אחרת.
אנחנו גוללים באינסטגרם בבילויים חברתיים, אנחנו קוראים כתבות בזמן נסיעות (לא בנהיגה חלילה), אנחנו צופים בסרטוני טיקטוק במיטה לפני השינה, אנחנו בסמארטפון כמעט בכל הזדמנות אפשרית. בהתאם לכך, כל הפלטפורמות שאנחנו משתמשים בהן במהלך היום גם מהוות פלטפורמות לפרסום ושיווק דיגיטלי. ואתם – רוצים להיות שם.
מה ההבדל בין שיווק דיגיטלי לשיווק המסורתי?
לפני שנדבר על ההבדלים בין שני המדיומים הללו, צריך לדבר על מה זה שיווק מסורתי בכלל?
בשונה משיווק דיגיטלי, כשמדברים על שיווק מסורתי מתכוונים לכל פעולות השיווק שאינן מתבצעות במרחב הדיגיטלי. פרסום בשלטי חוצות, תחנות רדיו, עיתונות, פליירים, כרטיסי ביקור, מודעות פיזיות, פרסומות בערוצי הטלוויזיה וכו'.
ההתפתחות הטכנולוגית של העשור האחרון (למעשה מאז השקת האייפון הראשון ב-2007) הכניסה לחיינו את האינטרנט, הסמארטפונים, האפליקציות, הרשתות החברתיות, אתרי האינטרנט, פלטפורמות לשיתוף תוכן ועוד. העולם הדיגיטלי רץ מהר ומתעדכן במהירות שיא, עדות לכך אפשר לראות במהפכת הAI של השנה האחרונה (כן כן, מהפכה!).
ההבדלים המשמעותיים בין השיווק הדיגיטלי לשיווק המסורתי הם הפלטפורמות בהן הם מתבצעים, הנגישות, היכולת למדוד נתונים ולנתח אותם לתובנות, פרסונליזציה, רף כניסה שונה, רמות המחירים ועוד.
כל אלו ועוד הם למעשה גם היתרונות של השיווק הדיגיטלי ועליהם אני אדבר בהרחבה בחלק הבא של המאמר.
מהם היתרונות של שיווק דיגיטלי?
שיווק רב ערוצי – השיווק הדיגיטלי יכול ורצוי שיבוצע במספר ערוצי שיווק במקביל, באמצעות בניית משפך שיווקי והתאמת המסרים הרצויים לכל ערוץ. לדוגמא, פרסום ברשתות החברתיות הוא שם כללי וגדול לפרסום בכל הרשתות החברתיות השונות – טיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק, לינקדאין, פינטרסט, טוויטר וכו'. קמפיינים ממומנים אפשר לנהל במנועי החיפוש השונים (בינג, גוגל, יאנדקס וכו'), מודעות ברשתות החברתיות, בפרסום נייטיב (טאבולה, אאוטבריין) וכו'. בכל הערוצים הללו ועוד, אפשר לנהל שיווק רב ערוצי במקביל כחלק מאסטרטגיית השיווק הדיגיטלי.
אפקטיבי ויעיל – השיווק הדיגיטלי מספק את היכולת לחלק את המשאבים (כסף וזמן) בצורה מדויקת ולמעשה להשקיע בקהלים הרלוונטיים ביותר לשירות או למוצר שלכם. הפלטפורמות השונות מאפשרות לבצע פילוחים וסגמנטציות ברמה העמוקה ביותר, פונקציה שבהחלט שווה ומומלץ לנצל.
אוטומציות ואאוטסורסינג – הרבה תהליכים בשיווק הדיגיטלי אפשר "לייצא" החוצה מביצוע ישיר שלכם אל גופים חיצוניים:
- הסוג הראשון הוא אוטומציות – קיימים מגוון כלים המאפשרים לקשר בין הפלטפורמות השונות בהן אתם משתמשים ולהפוך חלק מהפעולות היומיומיות שאתם מבצעים שגוזלות מכם זמן – לאוטומטיות. לדוגמא – לקוח שהוסיף את המוצר או הקורס הדיגיטלי לעגלה ומשום מה לא ביצע את הרכישה, יקבל הודעה אוטומטית בוואטסאפ שמזכירה לו להמשיך בתהליך עם לינק לעמוד התשלום או מייל תזכורת עם קוד קופון שיוצר אוטומטית עבורו וידרבן אותו לחזור ולסיים את הרכישה. כמובן שאלו רק דוגמאות על קצה המזלג לתהליכים שאפשר לייצר באמצעות אוטומציות.
- הסוג השני הוא אאוטסורסינג – "לייצא" חלק מהפעולות ותחומי האחריות בשיווק הדיגיטלי לצד ג'. אלו יכולות להיות חברות פרסום, סוכנויות שיווק דיגיטלי, מומחי שיווק דיגיטלי פרילנסרים, עוזרים וירטואלים (VA's). כל אלו, תמורת תשלום עבור השירות יוכלו להוריד מהכתפיים שלכם את העול הכרוך בניהול HANDS ON של תהליכי השיווק בפלטפורמות הדיגיטליות.
מתאים לכל רמות התקציב – בשוק קיימים מגוון סוגי שירותים וחבילות שיווק דיגיטלי אצל אנשי המקצוע וסוכנויות השיווק שיכולות להתאים כמעט לכל רמת תקציב. בנוסף, בחירת הפלטפורמות השונות בהם יתבצע השיווק גם תיעשה לפי רמת התקציב, כאשר בתקציב נמוך יהיה תיעדוף להתמקדות במספר מצומצם של פלטפורמות, עם תקציב גבוהה יותר אפשר להרחיב את הפעילות ליותר ערוצים במקביל. תקציב מינימלי נע בין כמה מאות שקלים בחודש עבור תפעול עצמאי של פרסום ממומן בסושיאל ועד אלפי ועשרות אלפי שקלים לפעילות מסיבית המנוהלת על ידי סוכנות מקצועית בקשת רחבה של ערוצים.
מדידת נתונים בזמן אמת – בעולם הדיגיטלי הכל מתועד וכל המידע נשמר. קיימים מגוון כלים לניטור ומדידת ביצועים, המפורסמים שבהם הם Google Analytics, Facebook Pixel, Ahrefs, SEMRush, Clarity ועוד.
את המידע שהכלים האלה שומרים בזמן אמת אפשר לנתח וללמוד ממנו לדוגמא – כמה מתוך הגולשים שהגיעו בצורה אורגנית הפכו ללקוחות / השאירו פרטים? מאיזה רשת חברתית יש את אחוז ההמרה הגבוהה ביותר? מהו סוג התוכן המעניין ביותר באתר ע"פ זמני השהייה וה-Bounce Rate וכו'. את התובנות האלו אפשר להמיר באופן ישיר ל-Action Items ולבצע אופטימיזציות למשפך השיווקי.
דינמי – את כל התובנות והמסקנות אליהן הגענו משלב המדידה וניתוח הנתונים אפשר להמיר באופן ישיר ל-Action Items ולבצע אופטימיזציות למשפך השיווקי או לערוץ ספציפי במידת הצורך.
A/B TESTING – אפשר לערוך השוואות בין שתי פעולות שמטרתן להשיג את אותה תוצאה ולראות איזו פעולה מביאה את התוצאות הטובות ביותר. כך תוכלו לדעת באילו פעולות או פלטפורמות שווה למקד את מאמצי השיווק הדיגיטלי שלכם. לדוגמא – בעת ניהול קמפיין ממומן (PPC), אפשר לנסות על אותו פילוח קהל סוגים שונים של מודעות, בין אם זה קריאייטיבים שונים, תמונות לעומת סרטונים וכו', לראות מה מביא את הביצועים הטובים ביותר ולחלק את התקציב והחשיפה בהתאם.
מהם ערוצי השיווק הדיגיטלי המומלצים?
בניית אתר אינטרנט ודפי נחיתה
אתר אינטרנט הוא למעשה ה"פנים" הדיגיטליות שלכם או של העסק שלכם. לאתר האינטרנט שלכם צריך לדבר את השפה שלכם ולהעביר את המסרים הנכונים בהתאם לקהל היעד שלכם, כזה שיגרום לגולשים בו לרצות לרכוש את המוצרים שלכם, להשתמש בשירותים אותם אתם מציעים ולהפוך ללקוחות.
דפי נחיתה הם העמודים באתר אליהם תפנו את הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים ובהם תמקדו את מאמצי השיווק.
יש שני סוגים של דפי נחיתה – דפי נחיתה כחלק מהקידום האורגני (SEO) ודפי נחיתה כחלק מהקידום הממומן (PPC).
דפי הנחיתה במסגרת הקידום האורגני הם למעשה עמודי השירות או קטגוריות המוצרים המובילות אותם אנחנו מקדמים בהתאם למילות המפתח אשר הגולשים מחפשים בגוגל, העמודים האלו יופיעו בראש תוצאות החיפוש ויובילו אל האתר מאות ואלפי גולשים בחודש ולכן חשוב לא לזלזל ולהשקיע בהם.
דפי הנחיתה במסגרת הקידום הממומן הם דפי נחיתה ייעודיים אשר נבנים במיוחד לקליטת התנועה מהקמפיינים הממומנים, כל מטרתם של הדפים הללו היא לגרום לגולש להשאיר פנייה ולהפוך לליד.
בניית האתר ודפי הנחיתה הם רק השלבים הראשונים בתהליך השיווק הדיגיטלי ומהווים את הבסיס שלו. לאחר שיש לכם אתר – צריך להתחיל להפנות אליו את קהל היעד שלכם.
קידום אתרים אורגני (SEO)
קידום אתרים בגוגל או בשמו הנוסף SEO (Search Engine Optimization) הוא השם הכולל לכלל הפעולות שנעשות בתוך האתר ומחוצה לו על מנת לגרום לגוגל להציג אותו בראש תוצאות החיפוש האורגניות (לא כמודעות) כאשר גולשים מבצעים חיפוש.
כמה עובדות מעניינות על מנוע החיפוש של גוגל שיבהירו לכם למה חשוב לקדם את האתר אורגנית בגוגל:
- בכל יום – 15% מהחיפושים בגוגל הם חדשים אשר לא חופשו מעולם!
- בכל דקה נעשים קרוב ל-4 מיליון חיפושים בגוגל
- כ-80% מהגולשים ידלגו אוטומטית על המודעות הממומנות ויגשו ישירות אל התוצאות האורגניות
- אדם ממוצע מבצע מעל כ-1,000 חיפושים בחודש
- לידים שמגיעים דרך התוצאות האורגניות "חמים" וממירים יותר
- בשונה מקידום ממומן אשר נעצר ברגע ש"מורידים את השלטר", התוצאות בקידום אורגני עשויות להישאר יציבות למשך תקופה ארוכה
- פוטנציאל ה-ROI של קידום אורגני הוא הגבוהה ביותר מבין ערוצי השיווק הדיגיטלי
השבחת האתר עבור גוגל נעשית בכמה מישורים והמטרות העיקריות שלה הן:
- Technical SEO – לשפר את קוד האתר, מהירות הטעינה וכו', כל זאת על מנת להקל על גוגל בעת סריקת האתר
- Content + OnPage SEO – לפשט את נושא – לבצע אופטימיזציה לאתר מבנה ותוכן האתר כך שהאלגוריתם יוכל להבין במה הוא עוסק ולהציג את העמודים הנכונים ביותר עבור שאילתות החיפוש
- OffPage SEO – לייצר "באזז" ופופולריות סביב האתר ברחבי האינטרנט על מנת לגרום לגוגל להעריך את האתר כסמכותי ומקצועי בתחומו.
השבחת האתר עבור הגולשים נעשית על מנת לשפר את חווית המשתמש באתר, לנצל את התנועה הרבה שמגיעה בצורה אורגנית ולהגדיל את אחוז ההמרות (Conversion Rate) וכך למעשה גם את כמות ההמרות, לייצר גולשים חוזרים ואחוזי CTR גבוהים ועוד. זה לא סוד שהתנהגות הגולשים וחווית המשתמש באחד היא אחד מהפקטורים על פיהם האלגוריתם של גוגל מדרג אתרים בתוצאות החיפוש.
יחסי ציבור וניהול מוניטין
לא תמיד יש לנו שליטה על מה מתפרסם עלינו או על העסק שלנו בפלטפורמות ואתרים חיצוניים, כאן נכנס התפקיד של יחסי ציבור וניהול מוניטין באינטרנט.
סוג זה נועד על מנת לשמר את התדמית החיובית שלכם או להציל אותה במקרה שפורסמו מאמר או כתבה שליליים עליכם שמצאו את דרכם לראש תוצאות החיפוש של גוגל.
חלק מהתהליך כולל ביצוע יחסי ציבור אינטרנטיים ע"י פרסום כתבות תדמית חיוביות המטרגטות את הביטויים שבהם עולות תוצאות שליליות (לרוב אלו יהיו ביטויי ברנד או שם העסק / בעל המקצוע), שיתופי פעולה וכתיבת מאמרי אורח גם כן על מנת לתפוס יותר נדלן "חיובי" בתוצאות החיפוש בגוגל עד לדיחת התוצאה השלילית מהעמוד הראשון.
קמפיינים ממומנים (PPC)
אתם כגולשים בגוגל וברשתות החברתיות בטוח נתקלתם במודעות פרסומיות ואפילו אולי הקלקתם על חלק מהם! זהו למעשה ניהול קמפיינים ממומנים או בשמו הנפוץ בתעשייה – PPC – Pay Per Click תשלום עבור הקלקה הוא למעשה "קנייה" של חשיפות וקליקים בשטחי פרסום במנועי החיפוש, רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט.
פרסום ממומן אפשר לנהל במערכות הפרסום של ענקיות טכנולוגיה שונות שהעיקריות שביניהן הן Google Ads ו-Facebook Ads, כאשר רוב התשלום שלכם הוא עבור ההקלקות בפועל של גולשים על המודעות שאתם מפרסמים.
בשונה מקידום אורגני, תחום הקידום הממומן וניהול הקמפיינים הוא הרבה יותר דינמי ומהיר ונעשה בזמן אמת. ככל שתגדילו את תקציבי הפרסום ותבצעו אופטימיזציה נכונה ככה תקבלו יותר קליקים ובסופו של דבר רכישות או לידים.
כמו שהוזכר כבר כמה פעמים במאמר הזה – מומלץ לבנות אסטרטגיית קידום ממומן שמשלבת מגוון פלטפורמות שכל אחת מהן מהווה שלב אחד או יותר במסע הלקוח בדרך לרכישה. אפשר ומומלץ להריץ במקביל קמפיינים במנוע החיפוש של גוגל, רשת החיפוש של גוגל, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ועוד!
לרוב, ניהול קמפיינים ממומנים מצריך ליווי וניהול על ידי מנהל קמפיינים מקצועי ומנוסה אשר בקיא בכל מערכות הפרסום, יודע על אילו פרמטרים חשוב להסתכל (ROI, CTR וכו') ואיך לבצע אופטימיזציה על מנת למקסם את הרווחים שלכם!
עם זאת, אם התקציב שלכם לא גבוה יש גם המון אפשרויות לעשות פרסום ממומן גם באופן עצמאי באמצעות Boost, לימוד ע"י רכישת קורס דיגיטלי קצר שילמד אתכם את הבסיס, לעבור שיעורים פרטיים, ליווי וייעוץ ע"י מומחה בתחום ועוד.
שיווק באמצעות תוכן (Content Marketing)
ההנחה שמובילה את האסטרטגייה של שיווק באמצעות תוכן היא שככל שתייצרו תוכן שנותן יותר ערך לגולשים ולמי שצורך אותו (ביניהם קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם) כך התפיסה שלהם אתכם תשתפר ותצליחו לבנות אמון מול הקהל שלכם, תגרום להם לתפוס אתכם כ"אוטוריטה" בתחומכם ובסופו של דבר גם לרכוש.
- חלק מהפעולות של שיווק באמצעות תוכן הן:
- להעלות לאתר מאמרים ומדריכים עם ערך באתר
- העלאת סרטונים ליוטיוב עם טיפים וטריקים, מדריכים, סקירות וכו'
- יצירת ספרים אלקטרוניים (E-Book) וחלוקתם בחינם
- הפצת ניוזלטר (על כך ארחיב בהמשך)
- הקלטת והתארחות בפודקאסטים (על כך ארחיב בהמשך)
- עלייה ל-LIVE סשן שאלות ותשובות ברשתות החברתיות
- מאמרי אורח באתרים ובלוגים חיצוניים
- וכו'
ככל שתשווקו את עצמכם יותר באמצעות תוכן חינמי שנותן ערך שיסתובב במקומות הנכונים ברחבי האינטרנט כך תצליחו להמיר יותר תנועת גולשים ללידים או למכירות.
נשמע קל? יכול להיות, אבל חשוב לתכנן מראש! ההצלחה באסטרטגיית שיווק באמצעות תוכן תלויה במחקר מקדים מעמיק. מהו המסר אותו אתם רוצים להעביר? אילו סוגי תוכן קהל היעד שלכם צורך? אילו נושאים קהל היעד שלכם רוצה לצרוך? מה המתחרים שלכם עושים? ועוד.
שיווק ברשתות החברתיות
שיווק ברשתות החברתיות או בשמו הנפוץ יותר סושיאל מדיה כשמו הוא – פרסום ושיווק פלטפורמות החברתיות השונות – טיקטוק, אינטגרם, פייסבוק, טוויטר, לינקדאין וכו'. בין אם בצורה אורגנית או ממומנת – פרסום בסושיאל הוא אחד מהכלים החזקים לבעלי עסקים וחברות.
אם בעבר הרשתות החברתיות היו נחלתם של צעירים ובני נוער בלבד – היום כולם נמצאים שם, כמעט לכל אחד יש משתמש ברשת חברתית אחת לפחות.
עולם הסושיאל הוא עולם ענק וכדי להפיק ממנו את המקסימום צריך להכיר אותו ואת כל הכלים שבו לעומק, בחלק הבא של המאמר אני אנסה לפרק אותו לגורמים ולפשט אותו כמה שיותר.
שיווק אורגני VS ממומן ברשתות החברתיות
בדומה קידום אורגני בגוגל לעומת קידום ממומן בגוגל, גם כאן העקרון זהה.
שיווק אורגני ברשתות החברתיות הוא כל הפעולות שנעשות ברשתות החברתיות ללא תשלום לפלטפורמה – פרסום פוסטים, סרטונים, קרוסלות, אינפוגרפיקות, לייבים, פעילויות והגרלות ועוד.
שיווק ממומן ברשתות החברתיות הוא למעשה קידום של תוכן בתוך הרשת תמורת תשלום לפי הקלקות או חשיפות. החלק הזה די משתייך לערוץ הפרסום הממומן וניהול הקמפיינים.
האם יש צורך לבחור רק דרך אחת? ממש לא, כמו שכבר הבנתם – כלל התחומים והאסטרטגיות שאני מציג במאמר הזה משלימים אחד את השני ומומלץ לפעול במספר כאלו במקביל.
טיקטוק
טיקטוק נחשבת הרשת החברתית החדשה ביותר, והרשת החברתית הוויראלית ביותר שמאז הקמתה חברים בה כבר קרוב למיליאד משתמשים קבועים ברחבי העולם!
טיקטוק מבוססת על פרסום סרטונים קצרים בני 15-60 שניות אותם ניתן לערוך ע"י הוספת קטעי מוזיקה או מלל פופולריים, פילטרים ואפקטים.
בשלב הזה הקהל העיקרי שנמצא בטיקטוק הוא בני הנוער – דור ה Z (בעיקר גילאים 10-20). למרות זאת יש לומר שבשנים האחרונות האפליקציה "מתבגרת" וכמות לא מבוטלת של מבוגרים מתחילים להשתמש באפליקציה ולצרוך בה תוכן. למרות שכיום קהל הגילאים כבר יחסית מגוון המטרה שלשמה קבוצות הגיל השונות משתמשות באפליקציה היא שונה.
בני הנוער והצעירים נכנסים משתמשים בטיקטוק מתוך צורך חברתי – כולם בסביבה שלהם נמצאים שם. שם נוצרים הטרנדים, האופנות, הנושאים שעל סדר היום, ובתוך זה גם מוצרים או שירותים שאותם הם יכולים לצרוך. לעומתם, המבוגרים יותר, נכנסים בעיקר כדי לצרוך תוכן בשעות הפנאי והרשת החברתית לא מכתיבה את סדר היום שלהם.
כיום פרסום סרטונים בטיקטוק יכול להיות ערוץ שיווקי מעניין אם שם נמצא קהל היעד שלכם עם סרטונים שהופכים לויראליים ויכולים להגיע למיליוני צפיות ביום. לאחרונה טיקטוק התחילה להציע גם אפשרות לפרסום ממומן דבר שהופך אותה לפלטפורמה יחסית בתולית ששווה לחקור ולהיות הראשונים בה.
פייסבוק
פייסבוק – הרשת החברתית הגדולה והוותיקה ביותר (והבעלים של מספר רשתות חברתיות נוספות כמו אינסטגרם). כיום הקהל העיקרי שנמצא בפייסבוק הוא הקהל הבוגר יותר, גילאי 20+.
בעבר משתמשי הרשת החברתית היו עושים בה הכל – מפרסמים פוסטים, מגיבים על פוסטים, מתייעצים בקבוצות, מתקשרים אחד עם השני בצ'אט וכו'. כיום השימוש השתנה ועיקרו הוא מעקב אחרי עמודים פופולאריים (אתרי חדשות, סטטוסים מצייצים, הצינור וכו') לצריכה של דעות ודיונים על המתרחש ביום יום.
שימוש עיקרי נוסף הוא חברות בקהילות פייסבוק (בעבר נקראו קבוצות), בקהילות הפייסבוק השונות חברים משתמשים לפי תחומי העניין שלהם ושם הם יכולים להתייעץ על נושאים באותו תחום, לצרוך תוכן ומידע, לייצר שיתופי פעולה וכו'.
אמנם השימוש בפייסבוק השתנה אבל עדיין כמות עצומה של משתמשים משתמש ברשת החברתית על בסיס יותר מה שמשאיר המון "נדלן" לפרסום מודעות כך שזוהי לחלוטין רשת חברתית שמומלץ להכניס כחלק מאסטרטגיית הפרסום בסושיאל שלכם. בנוסף לעובדה שהקהל שם יותר בוגר, כלומר – כזה שיכול להרשות לעצמו לשלם ולרכוש מוצרים ושירותים, לעומת טיקטוק ששם נמצאים בני הנוער כשעוד אין להם כסף משל עצמם, חשבונות בנק או כרטיסי אשראי.
אינסטגרם
אינסטגרם היא רשת חברתית נוספת בבעלות פייסבוק, המתבססת על פרסום תמונות ובשנתיים האחרונות גם על פרסום סרטוני וידאו קצרים של כ-30-60 שניות (בדומה לטיקטוק) הנקראים רילס – Reels.
מבחינת הקהלים וקבוצות הגילאים שנמצאים באינסטגרם היא די מכילה הכל מכולם, רוב קבוצות הגיל נמצאות בה (10-60+) דבר אשר הופך אותה לאטרקטיביות במיוחד למפרסמים ומשווקים.
היתרון של אינסטגרם נעוץ בכך שהיא מבוססת על תכנים ויזואליים, וכידוע – הכי קל למכור לבני אדם דברים שהם רואים באופן ויזואלי.
באינסטגרם אפשר ומומלץ לנהל גם פרסום אורגני (בין אם באופן עצמאי או באמצעות חברה מקצועית) וגם פרסום ממומן.
לינקדאין
לינקדאין רשת חברתית עסקית מבית מייקרוסופט. השימוש העיקרי שמשתמשים עושים בה הוא למטרות עסקיות – מציאת עבודה, גיוס עובדים, שיתופי פעולה, מיתוג אישי וכו'. לינקדאין היא מקום מצוין לבצע שיווק ממוקד B2B שכן כל בעלי תפקידי המפתח בחברות ועסקים נמצאים בה ומשתמשים בה באופן תכוף יחסית.
שיווק באמצעות משפיענים ומיקרו משפיענים
שיווק באמצעות משפיענים ומיקרו משפיענים הוא אחד התחומים החמים בימינו. משפיענים הם הדור הבא של הפרזנטורים. לכל חברה גדולה שמפרסמת בטלוויזיה או בעיתונות בדרך כללי יש פרזנטור שמזוהה עם הערכים שלה, כך גם המשפיענים.
הדור של היום אוהב לעקוב אחרי המשפיענים, לזרום עם הטרנדים שהם מייצרים, להקשיב לדעות שהם משמיעים ולאמץ אותם ובגדול לחקות את כל מה שהם עושים
השיטה הזו יכולה להיות אחת השיטות שיכניסו לכם הכי הרבה כסף ע"י בחירת המשפיענים הנכונים עבורכם.
שימוש במשפיענים יגדיל את המודעות אליכם ולמותג שלכם, ייצר אמון ביניכם לבין הקהל שלכם, יעביר את המסרים שהקהל שלכם מזדהה איתו, יכול "לחנך" את השוק להרגל מסוים שאותו אתם רוצים ליצור ותלוי במוצר שלכם, וכמובן – לייצר מכירות.
שיווק באמצעות משפיענים ככל הנראה יכול להתאים לכל עסק, אך מאחוריו צריכה לעמוד אסטרטגייה מוקפדת ומתוכננת היטב.
שיווק באמצעות פודקאסט
פודקאסט או בעברית הסכת הוא הקלטה של תוכן והעלאתה לפלטפורמות הסטרימינג הנפוצות – ספוטיפיי, יוטיוב מיוזיק, אפל מיוזיק ועוד.
בשנים האחרונות הפופולריות של הפודקאסטים הלכה וגברה והיום כמעט כולם מכירים או מאזינים לפודקאסט מצוין בדרך כזו או אחרת, ובתדירות כזו או אחרת.
פודקאסט הוא כלי מצוין ליצירת אמון ולבניית סמכות בקרב קהל היעד שלכם. יש לכם הזדמנות להשמיע לקהל שלכם את עצמכם, להעביר את המסרים שלכם, לחלוק מהידע והניסיון שלכם, ולספק להם ערך אמיתי "ללא תמורה" שהרי האזנה לפודקאסט לא עולה כסף (לפחות לא כסף שעובר מהמאזינים ליוצר הפודקאסט).
בניית אסטרטגיית שיווק דיגיטלי מקיפה – איך בוחרים באיזה ערוצים להשקיע?
בשלב הזה כבר הכרתם את ערוצי השיווק הדיגיטלי הפופולריים ביותר, אבל איך תדעו איפה כדאי לכם להשקיע את המשאבים שלכם?
ובשלב הזה אתם גם כבר אמורים לדעת לבד שלא צריך לבחור ערוץ אחד או שניים, אלא שכל ערוץ ממלא את התפקיד שלו וחשוב לשלב ביניהם!
בניית אסטרטגיית שיווק דיגיטלי טובה מתחילה ממחקר מעמיק שצריך לערוך לפני שמקבלים החלטות, כדי לדמות את התהליך הראשוני, ניקח דוגמא של עסק למכירת מזרונים שרוצה להתחיל פעילות שיווק ומכירה בדיגיטל מ-0.
מהי ה"פרסונה" אליה אתם פונים?
הפרסונה היא סוג של "אווטאר" של הלקוח הפוטנציאלי שלכם, שאמורה להכיל את רוב המאפיינים שקיימים בקהל היעד שלכם. דוגמא לפרסונה שמתאימה לדוגמה שלנו, לקוח פוטנציאלי לרכישת מזרנים:
- גיל: 30-45
- מין: זכר ונקבה
- מיקום: אזורים עירוניים בגוש דן והמרכז בהם יש יותר דיירים הגרים בדירות ואופרציית המשלוחים וההפצה היא קלה יחסית.
- הכנסה: מעמד בינוני עד גבוהה עם הכנסה המאפשרת רכישות של מוצרי פרימיום המכוונות לנוחות ובריאות ולא רק מוצרי בסיס.
- התנהגות דיגיטלית: פעילים בפלטפורמות כמו פייסבוק אינסטגרם וקצת יוטיוב. קוראים לעיתים קרובות ביקורות על מוצרים ועסקים בגוגל, zap, wisebuy, מידרג וכו' לפני רכישות מוצרים או שירותים משמעותיות.
- נקודות כאב וצרכים: עלולים לסבול מכאבי גב או בעיות הקשורות ליציבה עקב עבודה משרדית, מה שמוביל להתמקדות בחיפוש פתרונות ארגונומיים ונוחות. מעריכים את איכות השינה ומבינים את החשיבות של מזרון טוב כדי להבטיח זאת. אולי עברו דירה ב-5 השנים האחרונות או מתכננים לעשות זאת ורוצים להשתדרג גם במזרן חדש.
- ערכים ועמדות: מעריכים נוחות ומוכנים להשקיע במוצרים המשפרים את איכות חיי היומיום. סומכים על מותגים שמציגים אותנטיות, מציגים את המידע והביקורות בשקיפות אשר מחויבים לאיכות המוצר.
- הרגלי קנייה: מעדיפים קניות מקוונות מטעמי נוחות אך מעריכים גם נוכחות פיזית מחוץ לאונליין לחיזוק האמון במותג. קונים מוצרים עם משלוח חינם, החזרות קלות ותקופות אחריות ארוכות. פתוחים לאפשרות מימון או תשלומים עבור תשלומים במחירים גבוהים.
- תחומי עניין: טיפול עצמי, בריאות, איכות חיים, עיצוב הבית, DIY. נהנים מתוכן הקשור לשיפור איכות החיים ופרודוקטיביות.
זוהי דוגמא לאפיון של קהל היעד שמדמה את רוב המאפיינים של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, כמובן שאפשר ורצוי לייצר כמה וכמה פרסונות יותר ממוקדות לפי מין, קבוצות גיל וכו'. לשם הדוגמא נסתפק בזה ונעבור לשלב הבא.
אחרי שיש לכם את הפרסונה כבר יש יהיה לכם מושג בסיסי איך לגשת להמשך התהליך.
לאיזה פלטפורמה כדאי להפנות את התנועה מפעילות השיווק?
הדבר הראשון שעסק שעד עכשיו פעל רק באופליין ורוצה להתחיל למכור ולשווק באינטרנט צריך – אתר אליו הוא יוכל להפנות את הלקוחות הפוטנציאליים לרכישת המוצרים. כלומר, בניית אתר איקומרס הוא השלב הראשון.
אחרי שסיימתם את תהליך העיצוב, בניית האתר ואופטימיזציה לחווית המשתמש, הגיע הזמן לתכנן את פעילות השיווק הדיגיטלי.
איפה הקהל שלכם נמצא?
על בסיס הפרסונה שבנינו ביחד, על בסיס ההיכרות הקודמת עם קהל היעד ואחרי שנכנסתם לראש של הלקוח וניסיתם לדמות את התהליך שהוא מבצע באינטרנט, אפשר להניח שהלקוח נמצא במקומות הבאים:
גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, אפשרות לטיקטוק.
איפה המתחרים שלכם פועלים?
יש מגוון דרכים לבדוק איפה המתחרים מפרסמים, אחת הדרכים הקלות ביותר שאני ממליץ עליה היא להיכנס לאתרים של כל המתחרים שלכם על מנת שהם "יצבעו" אתכם ויתחילו להציג לכם מודעות. באופן כמעט מיידי תתחילו לראות מודעות באתרים וברשתות החברתיות השונות במידה והמתחרים שלכם פועלים שם.
דרך נוספת היא לבצע חיפוש בגוגל לביטויים הפופולריים ביותר, לדוגמא "מזרנים" ולראות האם מופיעות מודעות ממומנות של המתחרים.
בעת איסוף הנתונים מומלץ לערוך טבלה מרכזת על בסיס המבנה הבא:
מתחרה 1 | מתחרה 2 | מתחרה 3 | |
פייסבוק | ✅ | ✅ | ❌ |
אינסטגרם | ✅ | ✅ | ✅ |
טיקטוק | ✅ | ❌ | ✅ |
גוגל | ✅ | ✅ | ❌ |
מהו התקציב השנתי / חודשי שלכם?
לבעלי עסקים, כדי לנהל אופרציה כוללת של שיווק דיגיטלי במספר ערוצים במקביל מומלץ לקחת אנשי מקצוע מומחים בתחומים על מנת למקסם תוצאות
אז כשמגיעים לחלק של התקציב צריך להתייחס לשני פרמטרים. הראשון – תקציב פרסום, השני – ריטיינר חודשי.
נחזור לדוגמא שלנו – עסק למכירת מזרנים. אם תקציב השיווק הדיגיטלי החודשי של העסק עומד על כ-20,000 ש"ח בחודש הוא יכול להתחלק בצורה הבאה:
ריטיינר | תקציב פרסום | סה"כ | |
גוגל אורגני | 3,000 | – | 3,000 |
גוגל ממומן | 2,000 | 8,500 | 10,500 |
סושיאל אורגני | 1,500 | – | 1,500 |
סושיאל ממומן | 2,000 | 3,000 | 5,000 |
סה"כ | 20,000 |
כמובן שזוהי דוגמא כללית ביותר ויש צורך לרדת לעומק הדברים לרמת הפלטפורמה. לדוגמא אם נסתכל על סושיאל ממומן – מה תקציב הפרסום בכל רשת חברתית?
בניית המשפך השיווקי
משפך שיווקי הוא תהליך ה-"סינון" שעובר כל קהל היעד עד להפיכתו ללקוח.
יש כל מיני גרסאות ורמות למשפל השיווקי אנחנו נתמקד כרגע בעקרונות הבסיסיים:
- מודעות – מטרתו של השלב הזה היא לייצר חשיפה ראשונית ולעורר את תשומת ליבו של קהל היעד שלכם. הפלטפורמות שיותר מתאימות לשלב הזה הן הרשתות החברתיות והפרסום הממומן.
- התעניינות – בשלב הזה הגולשים נמצאים כבר באתר או בדפי הנחיתה שלכם ומתחילים להתעניין במוצרים. בשלב הזה צריך להשקיע חזק בחווית משתמש UX UI ואופטימיזצייה לחווית המתשתמש.
- התלבטות – כאן הגולש כבר מכיר את המוצר שלכם ושוקל כבר לקנות אותו. בשלב הזה אפשר לחזור אל אותם גולשים שכבר ביצעו אינטרקציה כלשהי מולכם באמצעות קמפיין רימרקטינג ברשת המדיה של גוגל, יוטיוב, והרשתות החברתיות עם הצעה שאי אפשר לסרב לה.
- המרה – בשלב הזה, הגולש השתכנע מכל השלבים שהעברתם אותו במשפך השיווקי שבניתם, וביצע את הפעולה הרצויה. במקרה שלנו – רכישת מזרון!
כמובן שיש שלבי ביניים נוספים והמשך למשפך כמו – מכירה חוזרת, שימור וכו', אך זה הבסיס שדרכו ניתן להבין את כל העיקרון של המשפך השיווקי.
בניית אוטומציות
בניית אוטומציות היא לא חובה עבור כל עסק שרוצה לשווק בדיגיטל אך היא כן יכולה לייעל תהליכים באופן משמעותי ויש לקחת אותה בחשבון בעת בניית המשפך השיווקי. אוטומציות אפשר לבנות לכל התהליכים הבאים לדוגמא:
- אימייל מרקטינג
- שירות לקוחות
- מכירות
- גבייה והנהלת חשבונות
חלק מהכלים בהם אפשר ומומלץ לעשות שימוש בעת בניית האוטומציות הם: Zapier, Make, צ'אטבוטים למיניהם ועוד.
ניהול אופרציית השיווק הדיגיטלי ואופטימיזציה לתהליכים
הדגמתי לכם כאן על קצה המזלג איך עובד התהליך הבסיסי של בניית אסטרטגיית שיווק דיגיטלי, וכמו שאתם בטח כבר מבינים זו עשויה להיות אופרציה מורכבת.
בין אם אתם בעלי עסקים, נותני שירות פרילנסרים, או סוכנויות דיגיטל, ההמלצה שלי היא לא לנסות לעשות הכל בעצמכם.
חלקו את תפעול השיווק הדיגיטלי שלכם לתחומי פעילות, שייכו את הפונקציה המתאימה ביותר לכל תחום, ותנצחו מ"למעלה" על כל המקהלה. סוכנות מקצועית לקידום אתרים שינהלו את הקידום האורגני והממומן, פרילנסר שינהל את הסושיאל וחברות להפקת תכנים (סרטונים, צילומי תדמית וכו').
לסיכום
עולם השיווק הדיגיטלי הוא אחד מהעולמות המעניינים והדינמיים ביותר, יש בו המון אפשרויות לפעולות שיווקיות, אפשר להיכנס אליו כמעט מכל רמת תקציב, אפשר לנסות באופן עצמאי או להיעזר באנשי מקצוע, והתוצאות כמעט מיידיות.
בניית אסטרטגיית שיווק דיגיטלי מקיפה היא פעולה חשוב על מנת למקסם תוצאות ולהקטין הוצאות ולכן חשוב להיעזר באנשי המקצוע המנוסים והמתאימים ביותר!
רוצים שנעזור לכם למקסם את המכירות הנוכחות הדיגיטלית שלכם? לשיחת ייעוץ ובדיקת התאמה צרו איתנו קשר כבר עכשיו 🙂