קידום אתרים נשמע אחלה, אבל תכל'ס, כמה זמן עד שרואים תוצאות?
זאת השאלה הנפוצה ביותר בשלב ההתעניינות של לקוחות בתהליך קידום אתרים, אישית אני פחות מתחבר לשאלה מההקשר שהיותה שאלה כללית למדי ולכן החלטתי לשתף קצת תובנות בעניין ולעזור ללקוחות מתלבטים .
נתחיל מזה שכל תהליך של קידום אתרים הוא שונה בשלב הראשון שלו ותלוי בהרבה משתנים.
נמשיל את קידום האתרים לדיאטה, ונשאל את עצמנו "כמה זמן עד שרואים תוצאות מהדיאטה?" ישנם גורמים חשובים שצריך לקחת בחשבון:
- מה הגיל?
- מה המטרה של הדיאטה האם להוריד 10 קילו או 20 קילו?
- מה הפעילות מסביב לתהליך, האם עושים ספורט לדוגמה?
- האם מקפידים על אכילה נכונה?
- האם יש היסטוריה של בעיות רפואיות?
לכן ברמת תיאום הציפיות, כאשר שואלים כמה זמן עד ש – "רואים תוצאות" יש צורך בהבנה שמדברים על תהליך קידום אתרים התשובה תמיד תהיה תלויה בנסיבות הפרויקט, תקציב ועמדת זינוק כפי שתוכלו לראות בהמשך.
חלקתי את סוגי הפרויקטים של הקידום ל-4 סוגים:
- דומיין חדש ללא קידום קודם, בזירה לא תחרותית – בדרך כלל, ניתן לראות התקדמות בחודשיים הראשונים, לפעמים אחרי תהליך של חצי שנה ניתן כבר לראות דירוג גבוהה, עלייה יפה בכניסות וגידול בפניות.
- דומיין חדש ללא קידום בזירה תחרותית – צריך לקחת בחשבון שפרויקט מהסוג הזה מצריך יצירתיות, תקציב טוב והכי חשוב – זמן של מינימום שנה, כאשר ניתן להגדיר מטרות ביניים, שלאחר 6 חודשים מספר ביטויי זנב ארוך יהיו מדורגים בעמוד הראשון.
- דומיין וותיק ללא היסטוריה (של קידום אורגני) בזירה לא תחרותית – בדרך כלל דומיין וותיק עשוי לסייע לתהליך, יצא לי כבר לראות תוצאות יפות כבר בחודשיים הראשונים של הקידום, ככה שיש למה לצפות במקרה כזה, כמובן שהאתר צריך להיות תקין מכל הבחינות.
- דומיין וותיק עם היסטוריה (של קידום אורגני) בזירה תחרותית – במקרים רבים, ניתן להיעזר בסמכות והוותק של הדומיין, בשילוב של העבודה הקודמת שנעשתה על מנת להציב רף גבוהה לפרויקט על מנת להתמודד על המקומות הראשונים והגדלת התנועה לאתר במאות אחוזים. פרויקט מהסוג הזה דורש המון יצירתיות, רעיונות לאפיקים בעלי ערך לגולש, התייחסות לקידום rankbrain, שיפור החווית משתמש, זמני טעינה וכיוצא בזה.
הערה חשובה לנאמר לעיל – הערכת הלוחות זמנים עדיין לא מדויקת, כל מקרה לגופו ותלוי בתחרות של האתר, לדוגמה, קידום אתרים בחו"ל יקח בדרך כלל הרבה יותר זמן מקידום אתרים מקומי בארץ.
אז כמה זמן לוקח לקדם אתר?
השאלה היא אחת הנפוצות ביותר אצל הלקוח הפוטנציאלי, אבל התשובה היא לא פשוטה. זאת משום שכאילו לא די במספר העצום של פרמטרים שיש לקחת בחשבון בנושא קידום האתר שלכם, הרי שיש לקחת בחשבון גם את אותם פרמטרים אצל המתחרים שלכם, מה שמגדיל את רמת המורכבות של התשובה לשאלה.
התשובה, אם כך, לשאלה "כמה זמן לוקח לקדם אתר", היא "תלוי". אי אפשר לנקוב במסגרת זמן מוגדרת כלשהי, ממש כפי שאי אפשר ליצור מעין אלגוריתם מסובך שינתח את כל הפרמטרים ויפיק תשובה מספרית אחת.
החדשות הטובות הן שלא צריך לנחש את משך הזמן, משום שניתן להעריך אותו באופן גס למדי באמצעות ניתוח מושכל של מספר פרמטרים באתר שלכם לעומת אותם פרמטרים באתרי המתחרים שלכם. שלושה קריטריונים, למשל, תחרות, קישורים נכנסים ,ותוכן.
כמה זמן לוקח לקדם אתר – תחרות
אלא אם המצאתם את המקבילה של המאה ה-21 לגלגל או לנורה החשמלית, סביר להניח שלמוצרים או השירותים שהאתר שלכם מציע יש רמה כלשהי של תחרות. באופן טבעי, ככל שהאתר שלכם צריך להתמודד עם יותר עמודים מתחרים, כך ייקח יותר זמן עד שניתן יהיה לראות תוצאות.
הן המאמצים והן משך הזמן המושקעים בקידומו של אתר יגדלו ככל שעליו "לעקוף" אתרים המדורגים במקומות גבוהים יותר. לדוגמה, יהיה קל למדי להתברג במקומות גבוהים יותר מאתרי אינטרנט שמדורגים בעמודי תוצאות חיפוש מספר 3 ו-4, אבל ככל שתתקרבו למקומות הראשונים של עמוד התוצאות הראשון כך יהיה מדובר במאמץ קשה יותר שיתפרש על פני זמן ארוך יותר.
בנוסף יש לקחת בחשבון היבט נוסף שפעמים רבות שוכחים לשים לב אליו, והוא שבדרך כלל אלה שמדורגים במקומות הגבוהים יותר הם המתחרים החזקים, הכבדים, עם הכיסים העמוקים, שיכולים להרשות לעצמם קרב מר נגד מתחרים קטנים וצעירים , זה לא אומר שהקרב אבוד מראש, אלא רק שהוא עשוי לארוך זמן מה ויש לקחת את זה בחשבון בשלב תיאום הציפיות.
קישורים נכנסים
זהו לא סוד שלקישורים יש תפקיד חשוב בקידום אתרים, אבל ההשפעה שלהם על משך הזמן תלויה במספר גורמים אחרים.
ראשית יש חשיבות לנפח הקישורים שמובילים לאתר שלכם. באופן כללי, ככל שיש יותר קישורים כך תשיגו הצלחה במהירות גדולה יותר, אבל יש חשיבות גם לאיכות ולא רק למספר. כלומר, שפע קישורים נכנסים מאתרים באיכות נמוכה לא יעזרו לדירוג שלכם, אלא עלולים דווקא לפגוע בו ולהאט את התקדמותכם – בזמן שקישורים איכותיים מאתרים רלוונטיים יכולים להיות בעלי ערך גדול בהרבה.
יש גם חשיבות לקצב בו הקישורים הללו נוצרים. גוגל נוטה לחבב אתרים שצומחים באופן טבעי, כך שביצוע פעולות חדות מדי – למשל עלייה של 400% במספר הקישורים בתוך יממה – עלול לאותת למנוע החיפוש שמישהו מנסה לעשות כאן מניפולציה על האלגוריתם שלו בשיטות מפוקפקות.
כלומר, באופן כללי ככל שתמהרו להשיג קישורים רלוונטיים באיכות גבוהה כך תשפרו את דירוג האתר שלכם במהירות גבוהה יותר – ועם זאת לא מומלץ לעשות זאת מהר מדי. הקצב חייב להיראות יציב יחסית על מנת להיראות טבעי.
תוכן
גם לתוכן שעולה באתר שלכם יש השפעה על המהירות בה תהליך קידום האתרים שלכם יציג תוצאות, וגם במקרה הזה חשוב לדעת שיש חשיבות אדירה לאיכות התוכן ולא רק לכמות. הימים בהם נהוג היה להעלות עשרות מאמרים קצרצרים לאתר כשכולם דחוסים לעייפה במילות מפתח כבר חלפו מן העולם. כיום כבר אין חשיבות לאורך המאמר, אלא לעובדה שהוא צריך לפתור בעיה כלשהי של הגולש או לענות לו על צורך כלשהו.
מיתוס נפוץ למדי בנושא תוכן טוען שיש להעלות לאתר תוכן בתדירות נמוכה, משום שהעלאת תוכן בתדירות גבוהה עלולה להידמות לגוגל כמניפולציה ולפיכך לפגוע בדירוג האתר, אולם מיתוס זה הופרך כבר על ידי הודעה רשמית מבית גוגל. אם יש לכם תוכן מוכן באיכות מעולה, אין שום סיבה להחזיק אותו אצלכם ולא לפרסם אותו מיד (לפחות לא מנקודת מבט של קידום אתרים). ככל שתקדימו להעלות אותו לאתר, כך הוא ישפיע לחיוב על הדירוג שלכם מהר יותר. עיכוב בהעלאה רק יאריך את משך התהליך.
משזה נאמר, ראוי לציין כי בכל הקשור להעלאת תוכן חדש ואיכותי לאתר שלכם, מומלץ לעבוד על פי לוח זמנים קבוע וידוע מראש ולא בפרצים קצרים של השראה. זאת משתי סיבות: האחת היא שהעלאת תכנים בתדירות קבועה תאותת לגוגל שכדאי לסרוק את האתר לעיתים קרובות יותר, מה שישפר את דירוגו בתוצאות החיפוש; והשנייה היא שגולשים יחזרו לבקר באתר פעמים רבות יותר, וכך יאותתו לגוגל על חוויית המשתמש החיובית שלהם, מה שישפר גם כן את דירוגו של האתר בתוצאות החיפוש.
אז מה, הכל ניחוש מושכל וזהו?
עבודתו של מקדם האתרים אמנם מבוססת על עקרונות ברורים ולא על ניחושים, אולם עדיין נתונה להשפעות של שלל פרמטרים שיכולים, במקרים מסוימים, לזרז או לעכב את תוצאותיו של תהליך קידום אתרים. לפיכך, חלק מן העבודה הוא גם לבצע התאמת ציפיות עם הלקוחות ולוודא שהציפיות שלהם ראליסטיות:
לא, אי אפשר לראות תוצאות בתוך יומיים; לפעמים כן אפשר לראות שיפור בתוך מספר שבועות בחלק ממילות המפתח שבהן התחרות נמוכה; אבל בנושאים שבהם התחרות עזה יתכן שיחלפו חודשים, לעיתים אף למעלה משנה, עד שייראו תוצאות!
אגב, גם לגוגל יש מה להגיד בנושא: על פי מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, רק 5.7 אחוזים מכל העמודים החדשים שמתפרסמים ברשת יצליחו להגיע לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש, כלומר לרשימת עשרת תוצאות החיפוש הנצפית ביותר, בתוך שנה אחת. אז כדאי להצטייד בהרבה סבלנות לפני שיוצאים לדרך, כי לא מדובר בטיול קצר אלא במסע ארוך.
לסיכום
לא ניתן לחזות במדויק מתי תצליחו להגיע למיקום המדויק שרצוי לכם בתוצאות החיפוש עבור מילת חיפוש או נושא ספציפיים. עם זאת, ניתן לבצע ניחוש מושכל שמתבסס על משתנים מסוימים – ועם הזמן ניתן אף לפתח את המיומנות יותר ויותר על פי הנישה הספציפית בה אתם פועלים.