יש לכם מסעדה שהיא קצת מעבר, קונספט שיכול להתאים גם לסועדים בודדים וגם לאירועים?
יש לכם סושי מדהים! והייתם ורצים לחזק את המשלוחים שלכם ישירות מבלי להיעזר באפליקציות הנפוצות כמו תן ביס או Wolt, איך עושים את זה?
אלו ועוד רבות הדילמות הנפוצות שאני נתקל בהם בקרב בעלי מסעדות.
ריכזתי מהניסיון שלי מספר טיפים שנבדקו ונמצאו מאוד יעילים, אפיקי שיווק שברוב המקרים יסייעו למסעדה שלכם להגדיל את מחזור המכירות הישירות ואת המודעות בקרב הלקוחות.
בעידן הדיגיטלי של ימינו, לקוחות מצפים למצוא כל עסק שהם מחפשים במהירות, בקלות ובמגוון רחב של פלטפורמות. זה נכון לגבי כל תחום, ובפרט לתחום המסעדנות, שבו הזמנות מקוונות ומשלוחים תופסים חלק הולך וגדל מן המודל העסקי. בארה"ב, למשל, קצב הצמיחה של הזמנות אונליין ממסעדות גדול כיום פי שלושה מאשר זה של מסעדות שאין להן מערכות הזמנות מקוונות ובישראל הסגרים הקפיצו את השימוש באונליין.
במילים אחרות, מסעדנות היא כבר מזמן לא רק עסק של מזון – אלא עסק דיגיטלי לכל דבר ולכן חשוב להבין כיצד הכי נכון לקדם את המסעדה או עסק המזון שלכם במנועי החיפוש.
למה צריך קידום אתרים למסעדה?
המושג קידום אתרים אורגני עשוי להישמע מרתיע או מורכב למי שאינו מתמצא בתחום, אך למעשה מדובר במונח פשוט למדי. באנגלית הוא מכונה SEO, ראשי תיבות של "אופטימיזציה למנועי חיפוש", כלומר התאמת אתר אינטרנט ספציפי לאלגוריתם של מנועי חיפוש, ובראשם גוגל, כדי להגדיל את הסיכויים שכאשר יבוצע חיפוש שרלוונטי לאותו אתר, הוא יופיע במיקום כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש. ככל שהאתר יופיע במיקום גבוה יותר – כך גובר הסיכוי שהגולשים יקליקו על הקישור; ככל שיותר גולשים ייכנסו לאתר – כך יותר מהם יכולים להפוך ללקוחות משלמים.
גם אם זה נשמע מסובך, הבה נפשט את זה עוד יותר בהקשר של קידום אתרים למסעדות: הכוונה היא פשוט ליישם מספר שיטות של קידום אתרים כדי לשפר את הנוכחות של המסעדה ברשת, וכך להניע יותר גולשים אל האתר. הבה נחשוב למשל על פיצריה בפתח תקווה: ככל שאתר הפיצריה יופיע במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש, כך יש יותר סיכוי שהגולשים יגיעו דווקא אל האתר שלה ולא לאתרים מתחרים – ובהתאמה גדל גם הסיכוי שיזמינו משם פיצה. כלומר המשמעות פשוטה: יותר גולשים = יותר לקוחות פוטנציאליים.
רוצה לקדם את המסעדה שלכם בגוגל? דברו איתי
יתרונות קידום אתרים למסעדות
חשוב להדגיש שיישום שיטות קידום אתרים למסעדות אינו קסם שמתרחש בן לילה. לעיתים לוקח זמן רב לראות את התוצאות, אבל עשויות לכלול בין היתר:
- הגדלת תנועת הגולשים הנכנסת לאתר של המסעדה
- יותר הזמנות מזון במשלוחים דרך האתר
- יותר הזמנות מקומות לישיבה במסעדה דרך האתר
- בניית מודעות למותג בקרב הציבור
- ניהול תקשורת דו צדדית עם קהל הלקוחות
- יותר מכירות, יותר הכנסות, יותר רווחים
איך לשפר דירוג מסעדה בתוצאות החיפוש של גוגל?
קידום אתרים מבוסס על העובדה שקיים אלגוריתם מתוחכם שסורק אתרים ברשת ומדרג אותם על פי מידת הרלוונטיות שלהם לגולש שביצע חיפוש. ככל שאתר יהיה רלוונטי יותר לחיפוש, כך הוא יופיע במיקום גבוה יותר בתוצאות שמוצגות לגולש שביצע את החיפוש. לפיכך השאיפה היא לבצע אופטימיזציה של האתר לאלגוריתם של גוגל, כדי "לשכנע" את מנוע החיפוש שמדובר באתר רלוונטי ולפיכך להופיע במיקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש.
מה משפיע על האלגוריתם של גוגל? אף אחד לא יודע במדויק, משום שמדובר בסוד שמור מאוד של גוגל – אבל גם מבלי לדעת מהו, עדיין יש פעולות שאפשר לעשות כדי לבצע אופטימיזציה של האתר. הנה 7 פעולות שאמורות לסייע לכל מסעדה לשפר את הדירוג שלה בתוצאות החיפוש:
-
תכנון ביטויי מפתח
הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבצע מחקר מילות מפתח (כלומר, מילים שגולשים עשויים להקליד בשורת החיפוש) שעבורם נרצה שהמסעדה תיחשב כתוצאה רלוונטית. כך, אם נחזור לדוגמת הפיצריה בפתח תקווה, נרצה להופיע בתוצאות החיפוש של "פיצה", "פיצריה בפתח תקווה", "פיצה בפתח תקווה" וכן הלאה.
לאחר שנחשוב בעצמנו על רעיונות לביטויי מפתח שיכולים להיות רלוונטיים, אפשר להשתמש בכלי עזר שונים כדי להרחיב את רשימת ביטויי המפתח, וכך להוות תוצאה רלוונטיות אפשרית גם לחיפושים שכוללים מילים נוספות. יש ברשת די כלים חינמיים שכאלה, כמו:
הכלים שלעיל (ואחרים דומים שניתן למצוא ברשת) יסייעו הן בהרחבת רשימת ביטויי המפתח והן בסידורן על פי נפח החיפוש, כלומר כמה אנשים בממוצע מחפשים ביטוי מסוים בחודש. יתכן שנגלה שביטוי מפתח מסוים לא שווה שנשקיע בו משום שבקושי מחפשים אותו; ולחלופין, יתכן שנגלה ביטויי מפתח שלא חשבנו עליהם בעצמנו, שמאוד כדאי להשקיע בהם מאמץ.
בנוסף כדאי לחלק את רשימת כל ביטויי המפתח לשלושה סוגים שונים:
- ביטויים רלוונטיים רחבים יחסית, כמו "מסעדות בפתח תקווה"
- ביטויים ספציפיים לנישה של המסעדה, כמו "פיצריה בפתח תקווה"
- ביטויים שכוללים את שם המסעדה.
ולבסוף, כדאי לחשוב גם על הלקוחות שאמורים להגיע למסעדה ולבחור ביטויי מפתח שפונים לצרכים או לרצונות שלהם. לדוגמה, עבור לקוחות שמחפשים פיצות במבצע אפשר להוסיף לרשימה את "מבצע פיצה משפחתית"; אם יש לנו בתפריט מנות טבעוניות, אולי נרצה לכלול ברשימה גם "פיצה טבעונית בפתח תקווה" עבור לקוחות טבעוניים, ועבור הורים שמחפשים מקום לחגוג בו יום הולדת לאחד הילדים אפשר להוסיף לרשימה את "יום הולדת בפיצריה".
לאחר שנגבש רשימת ביטויי מפתח נוכל להתחיל לייצר תכנים שבהם נשלב את הביטויים הללו. אבל יותר מזה: תכנון נבון של ביטויי מפתח מהווה בסיס מעולה עבור מסעדות לא רק לקדם את עצמן בגוגל אלא ממש למקד את תשומת ליבן בקהל הלקוחות המדויק, לתת לו מענה אמיתי לצרכים ולרצונות שלו, וכך ליצור בסיס איתן לצמיחה והצלחה בטווח הארוך.
-
אופטימיזציה של קידום אתרים לוקאלי
היום, כאשר בכל מכשיר דיגיטלי קיים גם רכיב מיקום, תוצאות חיפוש מבוססות יותר מאי פעם על סביבה גיאוגרפית. כמעט על כל דבר שנקליד בגוגל נקבל גם תוצאות שכוללות מפה מתוך גוגל מפות; ויתרה מזאת: אם נבצע חיפוש שקשור למסעדה כשאנחנו עומדים באמצע הרחוב, סביר להניח שבין תוצאות החיפוש יהיו גם מסעדות שקרובות אלינו פיזית.
זו הסיבה בעטיה חשוב לציין בכל מקום אפשרי את פרטי המסעדה, כולל כתובתה: החל באתר המסעדה עצמו ובכל הפרופילים שלו ברשתות החברתיות, לרבות ב"גוגל לעסק שלי" – וגם באתרים כמו rest או easy שמציגים תוצאות חיפוש על פי מיקום גיאוגרפי.
ככל שפרטי המסעדה יופיעו ביותר מקומות ברשת, כך האלגוריתם של גוגל יתרשם שמדובר במקום בעל מוניטין רב וחיובי יותר. הדבר יסייע ליצירה וחיזוק של נוכחות מקוונת, בידול ומיתוג, ואף יכול להוות כלי משמעותי בקרב מול מתחרים שנמצאים גם הם באותו איזור גיאוגרפי.
-
עידוד ביקורות מלקוחות באתרי ביקורות ובכלל
מחקרים מראים כי לביקורות על מסעדה מסוימת שמופיעות בתוצאות חיפוש יש השפעה משמעותית על ההחלטה של גולשים אם להקליק ולהיכנס לאתר המסעדה או לא. פעמים רבות הביקורות החיוביות עשויות לשכנע אפילו גולשים שמעולם לא שמעו על מסעדה מסוימת קודם לכן.
מבחינת האלגוריתם של גוגל בחיפוש לוקאלי – הוא נוטה להציג תחילה את המסעדות והעסקים שיש להם דירוג גבוה של ביקורות גולשים. פעמים מסוימות גוגל אף מראה את דירוג המסעדה כבר בתוצאות החיפוש עצמן, מה שעשוי לעודד גולשים להיכנס פנימה, להתרשם ואולי אף להפוך להזמין משהו.
לכן כדאי לעודד את הסועדים (בעיקר אלה שחוו חוויות חיוביות) לכתוב את דעתם, לפרגן למסעדה ולהעלות את הביקורת שלהם לרשתות החברתיות, ל"גוגל לעסק שלי" של המסעדה ולאתרי ביקורות מסעדות ברשת.
-
לגרום לאתרים אחרים לקשר לאתר המסעדה
אחד מן היסודות החשובים של קידום אתרים למסעדות ובכלל הוא בניית קישורים. הרעיון פשוט: כאשר אתרים אחרים מקשרים לאתר מסוים, האלגוריתם של גוגל מסיק שמדובר באתר טוב ואמין. כל קישור מאתר חיצוני לאתר המקודם מהווה מעין המלצה (גם אם בפועל מדובר באזכור ניטרלי, עדיין הקישור נתפס בעיני האלגוריתם כעדות חיובית על האתר המקודם), וככל שהדירוג של הממליץ גבוה יותר, כך להמלצה הזו יש משקל רב יותר.
כל זה נכון באופן כללי לקידום אתרים, ובפרט כשמדובר במסעדות. לכן רצוי לא להסתפק רק בביקורות של סועדים מרוצים אלא ממש לבצע פניות יזומות לאתרים משיקים או משלימים בתחום, להציע להם לכתוב סקירה על המסעדה (ולקשר אליה), אולי להזמין בלוגרים לארוחה בתמורה לסיקור באתרים שלהם, ובאופן כללי לחשוב על רעיונות יצירתיים שיגרמו לאתרים אחרים לקשר לאתר המסעדה.
-
ידידותיות למשתמשי המובייל
יותר ויותר גולשי אינטרנט עושים זאת ממכשירים ניידים כמו סמארטפונים וטאבלטים. בשנת 2018 הוערך מספרם בכ-80% מאוכלוסיית העולם (ומספר זה ממשיך לעלות כל הזמן) – וזו בדיוק הייתה השנה בה הוכרז על שינוי משמעותי באלגוריתם של גוגל: מאותו רגע ואילך, גרסת האתר המותאמת לגלישה בסמארטפונים וטאבלטים קיבלה עדיפות על פני גרסת האתר המיועדת לצפייה ממחשבים נייחים וניידים.
במילים פשוטות: אם אתר המסעדה לא מותאם לגלישה במובייל, סיכוייו להופיע במיקום טוב בתוצאות החיפוש נפגעות בצורה משמעותית.
לכן מוטב לוודא שאתר המסעדה אכן מותאם לגלישה באמצעות מכשירים ניידים. אפשר להיעזר לשם כך במשפחה ובחברים וממש לגלוש לאתר בכמה שיותר מכשירים שונים (שכל אחד מהם מציג את האתר באופן מעט אחר); או פשוט לבקש מהאדם שבונה או מתכנת את האתר לוודא שמדובר באתר רספונסיבי – כלומר כזה שמתאים אוטומטית את התצוגה שלו לגדלי מסך שונים.
-
בדיקת מערכת ההזמנות
בין אם בגלל סגרי הקורונה או בזכות כניסתם של שליחי וולט לחיינו, תחום המשלוחים בענף המסעדנות פורח היום יותר מאי פעם. יותר ויותר מסעדות מטמיעות מערכות הזמנה מקוונות כדי לספק את הביקוש למשלוחים ול-Take Away, אבל חשוב לוודא מעת לעת שהמערכת עובדת כמו שצריך. עם רמת התחרות שיש מסביב, תהליך ההזמנה חייב להיות קל, נוח, ידידותי, ולא פחות ממושלם – אחרת הלקוחות פשוט ינטשו את העגלה ויעברו למתחרה.
נטישת עגלה בגלל תהליך הזמנה שמייצר חוויה שלילית מהווה לא רק פגיעה בהכנסות של המסעדה, אלא גם פגיעה פוטנציאלית בדירוג שלה בתוצאות החיפוש. זאת משום שגוגל מזהה את נטישות העגלה הללו, ובעתיד, יתכן שהאלגוריתם יעדיף להציג לגולשים מסעדות אחרות, שבהן יש פחות נטישות של עגלות.
מה עושים? בודקים, בודקים ושוב בודקים. בין אם מערכת ההזמנות המקוונת נרכשה כמוצר מדף מוכן ופשוט הוטמעה באתר המסעדה או נבנתה באופן מותאם לצרכים ולמאפייני המסעדה – חשוב לוודא מספר פעמים שכל תהליך ההזמנה מתבצע ללא שום בעיה או תקלה. אפשר ממש לבקש מחברים ומכרים לנסות את התהליך ולבקש מהם פידבקים, וכמובן להתייחס באופן מיידי לכל תלונה שעולה מצד הלקוחות לגבי מערכת ההזמנות שבאתר.
-
בלוג למסעדה
זה עשוי להצריך משאבי כסף, פנאי ואנרגיה – אבל הוספת בלוג לאתר של המסעדה יכולה לשפר את הדירוג במנועי החיפוש, לגרום ליותר גולשים להיכנס לאתר ולהגדיל את קהל הלקוחות.
באילו נושאים יכול לעסוק הבלוג? אפשר לכתוב פוסטים על נושאים שרלוונטיים לחזון של המסעדה, כמו חומרי גלם מקומיים או מעורבות של הקהילה. אפשר להשתמש בבלוג גם ככלי שיווקי ולכתוב, למשל, על אירועים מיוחדים שצפויים להתקיים במסעדה או על ההכנות לתפריט החדש. נדרשת כאן חשיבה יצירתית, אבל השמיים הם הגבול.
סיכום
שבעת הטיפים שהובאו כאן אמורים לסייע לכל בעל מסעדה או אנשי שיווק של מסעדות ליצור בסיס יציב לקידומה בתוצאות החיפוש. בשורה התחתונה: קידום אתרים למסעדות יכול לסייע להן להגדיל את הנוכחות המקוונת, לעורר מודעות למותג להגיע לקהלי יעד חדשים ולהגדיל את המכירות. כעת נותר רק לוודא שיש מספיק חומרי גלם במקרר כדי להכין את כל המנות שיזמינו הסועדים החדשים האלה.