מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח

קידום אתרים פירושו שיפור הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל (ושל מנועי חיפוש אחרים, אולם אנחנו נתמקד במנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם). זאת באמצעות ביצוע סדרת פעולות באתר ומחוצה לו, אשר מיועדות לאותת לאלגוריתם הדירוג של גוגל כי האתר הזה הוא רלוונטי כתוצאת חיפוש לשאילתא שהקליד המשתמש.

לשם כך, נהוג לחשוב על מילות מפתח כמילים מסוימות או משפטים קצרים, אשר חייבים להופיע בתוך התוכן של האתר, כדי שגוגל יראה את הרלוונטיות המבוקשת – למעשה בשנים האחרונות חשיבותן של מילות המפתח ירדה ביחס לחשיבותם של תוכן איכותי ופרופיל קישורים מגוון ואיכותי. כלומר, אם בעבר מקדמי אתרים נהגו לשלב את מילת המפתח כחלק אינטגרלי בכותרת או בתגים השונים בכל עמוד, כיום זה כבר לא הכרחי על מנת לאותת לגוגל שעמוד מסוים מתאים למילת מפתח מסוימת.

על אף שחשיבותן של מילות המפתח אינה דומה לזו שהייתה להם בעבר, אין פירוש הדבר שכבר לא צריך להשקיע במחקר מוצלח. למעשה, במדריך זה נפרט שלושה דברים חשובים אודות מחקר מילות מפתח שכדאי לקחת בחשבון:

  1. אסטרטגיית מחקר מילות מפתח כבר אינה קשורה למילים נרדפות, אלא לנושא אחד: למשל, אם בעבר היה צורך לשלב גם את "חנות פרחים", גם את "משלוח פרחים" וגם את "סידורי פרחים" באותה כותרת על מנת לכסות כמה שיותר מילות מפתח, כיום בדרך כלל די ב"פרחים".
  2. מטרת מחקר מילות מפתח הינה לחשוף את כוונת המשתמש, ולאחר מכן לענות עליה: האלגוריתם של גוגל כבר לא משתמש אך ורק בביטויי המפתח על מנת להתאים בין השאילתא של המשתמש לבין האתר שאמור להוות את התשובה אליה, אלא מנסה להתחקות באמצעים מתוחכמים על הכוונה שמאחורי השאילתא על מנת להתאים לה את האתר שיענה על הכוונה הזו.
  3. יש לשלב בין מחקר מילות מפתח לחוויית משתמש חיובית: האלגוריתם של גוגל מתחשב באופן משמעותי בקישורים חיצוניים המובילים אל האתר, וככל שהם רבים יותר ומאתרים אמינים יותר, כך הדירוג של האתר משתפר. אולם אף אחד לא ירצה לקשר אליכם אם חוויית המשתמש באתר שלכם אינה טובה, ואם התוכן שבו דל, חסר ערך אמיתי לגולשים וכולל רק טקסטים שמיועדים לרובוטים של גוגל ולא לבני אדם. לכן עליכם לבחון את רשימת מילות המפתח שלכם מנקודת המבט של המשתמש ולהבין כיצד להפוך אותה לתוכן בעל ערך של ממש.

שלושת הסעיפים למעלה הם למעשה שלוש השורות התחתונות של המדריך הזה. על מנת להבין את הרצף המחשבתי שמוביל אליהן, עלינו לחזור לנקודת ההתחלה.

מה המטרה שלכם בתהליך של מחקר מילות מפתח?

הגדרת המטרה היא הצעד הראשון שיש לבצע, אולם רבים עושים אותו באופן שגוי. אם אתם בעלי אתר עסקי ומגדירים הצלחה של מחקר מילות מפתח כ"מה שיביא ליותר תנועת גולשים לאתר", כנראה שגם אתם מפספסים את הנקודה. זאת משום שהמטרה של אתר עסקי צריכה להיות "להגדיל את ההכנסות". הגדלת התנועה לאתר היא רק אמצעי בדרך אל המטרה הזו, ולא המטרה עצמה.

דוגמאות למטרות שניתן להציב בפני אתר עסקי יכולות להיות הגדלת המכירות כולן או פניה אל חלקים שונים במשפך המכירות על מנת לייעל אותם, להשיג יותר חשיפה למוצרים או לשירותים שבאתר ולעורר מודעות בקרב ציבור הלקוחות הפוטנציאליים. ברגע שהמטרה שלכם מוגדרת כראוי, תוכלו להתחיל לעשות שימוש במילות המפתח על מנת ליצור אסטרטגיית שיווק ואסטרטגיית תוכן אשר יחתרו אל השגת המטרה הזו.

מילות מפתח בעלות פוטנציאל מסחרי

על מנת להגדיל את המכירות, מומחי קידום אתרים רבים נוהגים להתמקד במה שמכונה בענף "Money Phrases", כלומר ביטויים שיש להם פוטנציאל גבוה להוביל למכירה, כגון "היכן קונים מכנסיים" – אלה מעידים על כך שהמשתמש שהקליד אותם בגוגל מעוניין לבצע רכישה (של מכנסיים, בדוגמה הזו), ועל כן סביר יותר שיקליק על תוצאת החיפוש הרלוונטית ואף סביר יותר שאכן ירכוש את המוצר.

ביטויי מפתח אחרים שעשויים להיחשב בעלי פוטנציאל גבוה להוביל למכירה הם ביטויים עם "זנב ארוך", כגון "המלצות על מכנסיים לגברים", "מבצעי סוף עונה על מכנסיים לנשים", "מה עדיף מכנסיים של קסטרו או של פוקס" – כלומר שאילתות ארוכות יותר אשר מעידות על כוונת המשתמש לבצע רכישה באמצעות השוואה בין מתחרים, חיפוש המלצות, ביקורות או מבצעים.

מילות וביטויי מפתח שכאלה נחשבים לחזקים במיוחד ועל כן התחרות עליהם רבה, שכן עסקים רבים מוכנים להשקיע יותר כסף בזכות פוטנציאל המכירה הגבוה. לפיכך ביטויי מפתח כאלה עולים יותר מביטויים אחרים, ומאידך יש להם סיכוי טוב יותר להחזר ההשקעה. עם זאת, כדאי לשים לב לכך שמלבד מחירם הגבוה, בסוג זה של ביטויי מפתח תשומת ליבם של הגולשים בדרך כלל מופנית באופן אוטומטי אל המודעות הממומנות ופחות לתוצאות החיפוש האורגניות.

אם כך, האם כדאי לבנות את כל האתר סביב מילות מפתח בעלות פוטנציאל מסחרי כפי שתוארו לעיל? התשובה היא לא. אמנם בעבר האלגוריתם של גוגל העניק משקל רב להופעתם של מילות מפתח רבות ככל האפשר באתר מסוים, אולם כיום הוא נותן משקל רב יותר לאיכות התוכן, לאמינות האתר, לחוויית המשתמש ולמגוון רחב של פרמטרים אחרים. כאמור, אין זה אומר שניתן להתעלם לחלוטין ממילות המפתח, אולם כבר אין צורך לאלץ את כותבי התוכן שלכם לשרבב אותן בכל כותרת ובכל שורה.

ערכן של מילות מפתח שאינן בעלות פוטנציאל מסחרי

השימוש במילות מפתח חזקות בעלות סיכוי גבוה להוביל למכירה מיידית היא רק דרך אחת להגדיל את המכירות בעסק. לעתים רבות דרך זו חסומה בפני בעלי עסקים קטנים או בינוניים המנסים להשיג דריסת רגל בשוק תחרותי ורווי שבו שולטים כבר עסקים ותיקים וגדולים, החדשות הטובות הן שיש דרך נוספת: זה עשוי להישמע לא הגיוני בהתחלה, להשתמש במילות מפתח שאינן מובילות באופן ישיר למכירה, אולם שימוש נבון במילים כאלו עשוי להשיג עבורכם את דריסת הרגל הרצויה ואף להביא אתכם עם הזמן לנקודה שבה תוכלו להתחרות מול השועלים הוותיקים בשוק על מילות המפתח בעלות הפוטנציאל המסחרי.

האלגוריתם של גוגל נוטה להעדיף אתרים בעלי ערך למשתמש, ועל כן ניתן לעשות שימוש בתוכן איכותי הכולל מילים וביטויים אחרים, כאלה שאינם מוכרים באופן מיידי, על מנת לבסס את אמינות האתר, את המקצועיות שלו ואת האמון שניתן לתת בו. באמצעות שימוש בביטויים כאלה ניתן לעורר מודעות, לעודד את הגולשים להפיץ אותו בין חבריהם כשיטת שיווק מפה לאוזן וכדרך ליצור קישורים איכותיים שגם להם יש השפעה משמעותית על האלגוריתם של גוגל. בסופו של דבר, אתר שנוקט בשיטה של שימוש במילות מפתח שאינן בעלות פוטנציאל מסחרי על מנת לבסס את עצמו כמקצועי ואמין, עשוי למצוא את עצמו בעמדה טובה מספיק שתאפשר לו לעבור לשימוש במילות המפתח היקרות יותר, אלו שמובילות לרכישה.

שימוש במילים נרדפות ובמילות מפתח דומות

כאשר האלגוריתם של גוגל היה בתחילת דרכו, לפני כעשרים שנה, שהן נצח במושגי אינטרנט, נהוג היה לשלב בתוכן מילות מפתח דומות, כגון "חנות פרחים", "סידורי פרחים", "משלוחי פרחים" וכדומה. כך גוגל יכול היה לזהות טוב יותר את כוונת המשתמשים מאחורי השאילתות שהקלידו בו, וכך לשפר את תוצאות החיפוש שהוגשו להם. אולם כך גם נוצרו תכנים רבים שלמעשה היו דלים וחסרי ערך אמיתי, כאשר שילוב של יותר מדי ביטויים דומים ומילים נרדפות רוקן אותם מתוכנם והפך אתרים שלמים לכאלה שמיועדים למנוע החיפוש ולא למשתמשים שלו.

עובדה זו, יחד עם כברת דרך עצומה שעשתה גוגל מאז התקופה ההיא, הביאה לשינוי משמעותי באלגוריתם. כיום כבר אין צורך לשלב מילות מפתח דומות או מילים נרדפות מספר פעמים באותו מאמר או כתבה על מנת לעזור לגוגל להבין את כוונת המשתמש; הוא כבר מסוגל להבין בעצמו שפה שוטפת וטבעית, לפענח את כוונת המשתמש מתוך מילים בודדות ולהגיש לו תוצאות רלוונטיות שיהיו מבוססות במידה רבה על תוכן שמיועד לקריאה לבני אדם – איכותי, מעניין, שימושי, מקצועי – ולא לגוגל עצמו.

מחקר מילות מפתח ומענה לכוונת המשתמש

כאשר משתמש מקליד מילות חיפוש כלשהן בגוגל, תמיד יש מאחוריהן כוונה כלשהי. ההבנה של הכוונה הזו היא קריטית על מנת להגדיר את מטרת העמוד שברצונכם שיוצג בפניו ברשימת תוצאות החיפוש.

כיצד גוגל יודע האם עמוד מסוים עונה על כוונת המשתמש? אם מתקיימים שלושה תנאים:

  • השאילתא שהמשתמש הקליד הייתה ספציפית, ברורה וחד משמעית
  • העמוד מספק באופן מלא את משתמשי המובייל, כלומר אלה שגולשים במכשירים ניידים כמו סמארטפון או טאבלט, ואינו מחייב אותם בשום מאמץ כדי לקבל את המענה או להשתמש בו
  • העמוד מספק באופן מלא את רוב המשתמשים והם אינם זקוקים לתוצאות נוספות שיענו על כוונתם בעת הקלדת השאילתא

כלומר, האתרים המדורגים גבוה ברשימת תוצאות החיפוש הם אלה שעונים על כוונות המשתמש הפופולריות ביותר בעת שימוש בביטויי החיפוש שהקלידו.

בעיית הפופולריות

לעתים לביטוי חיפוש כלשהו יתכנו מספר משמעויות שונות, כגון Apple שיכול להצביע על התעניינות בתפוחים או במוצרים של חברת אפל. במקרה כזה המשמעות הפופולרית יותר, כלומר זו שאליה ככל הנראה מתכוונים רוב המשתמשים, היא זו שתהיה הדומיננטית יותר בתוצאות החיפוש. במקרה של Apple יהיה מדובר דווקא בחברה ולא בפרי, וכך לדוגמה אם תחפשו היום את "גל גדות" בגוגל דווקא כי אתם מתעניינים בתפקיד הראשי שגילמה בסדרת דרמה ישראלית כגון "עספור" מ-2011 או "קטמנדו" מ-2012 – רוב הסיכויים הם שתתקשו למצוא אזכור לכך תחת שפע תוצאות החיפוש הקשורות לשובר הקופות "וונדר וומן".

אם אתם עושים שימוש נבון במילות המפתח אבל לא מכוונים למשמעות הפופולרית יותר כפי שגוגל רואה אותה, אתם בבעיה. אין שום דבר שניתן לעשות על מנת להציג בצמרת תוצאות החיפוש תוצאה שאינה פופולרית בעיני רוב המשתמשים. במקרה כזה, נסו להשתמש במילות מפתח אחרות או לקשר באופן יצירתי בין המשמעות הפופולרית יותר לבין המשמעות שאתם מכוונים אליה.

גוגל טרנדס (Google Trends)

אם מילות מפתח מרמזים על כוונת המשתמש והצרכים שלו, אזי גוגל טרנדס הוא כלי שימושי שיכול לסייע לכם להפיק תובנות אודות הדרכים בהן נעשה שימוש בביטויי המפתח השונים. בעזרתו תוכלו להבין האם קיימת עליה או ירידה בהיקף החיפושים של ביטויים מסוימים ולפלח אותה על פי תקופות זמן ועל פי אזורים גאוגרפיים שונים; וכך תוכלו לתכנן את אסטרטגיית השימוש בתכנים הכוללים את ביטויי המפתח הרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם.

לסיכום:

בתור מנהל מחלקת seo, אני מתעסק עם מחקר מילות מפתח על בסיס כמעט יומי, ובעזרת הטיפים שפירטתי במאמר הצלחתי לייצר למספר רב של לקוחות גידול בכניסות רלוונטיות ואיכותיות.

למעלה
האם אתה רוצה יותר מכירות?
כן אני אשמח לקבל ייעוץ ראשוני