קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
תיבת חיפוש באתר: מקור מצוין לשיפור הטראפיק וההכנסות
צ'ק ליסט קידום אתרים

תיבת חיפוש באתר: מקור מצוין לשיפור הטראפיק וההכנסות

מטרתו העיקרית של כל אתר עסקי או מסחרי היא להביא מכירות, וכמובן להגדיל את הנתון הזה עם חלוף הזמן, יחד עם נתונים נוספים כגון טראפיק והמרות מסוגים אחרים. יש אינספור שיטות ואמצעים לעשות זאת, אך אחת הפשוטות והיעילות ביותר היא שימוש בתיבת חיפוש פנימי באתר.

למה צריך וכדאי להוסיף חיפוש באתר

מה הייתם עושים אם הייתה לכם אפשרות להציץ אל תוך מוחו של המשתמש? למרבה הפלא תיבת חיפוש מאפשרת לנו לעשות בדיוק את זה. תיבות חיפוש משמשות בעיקר לצורכי איתור של תכנים, שירותים ומוצרים בתוך האתר; אך על הדרך הן גם מאפשרות לנו להבין מה המשתמש רוצה וכיצד לספק לו את זה.

לפי מחקר של פורסטר, 43% ממשתמשי האתר ניגשים ישירות לתיבת החיפוש כבר בכניסה לאתר. אלו הם משתמשים שיודעים בדיוק מה הם רוצים, ולא מתעכבים אפילו לרגע בשיטוטים מיותרים באתר. כמו כן למשתמשים שמבצעים חיפוש באתר יש פי 2 עד 3 יותר סיכוי להמיר. אם אתם מתעלמים מהנתונים המרשימים הללו, אתם מפספסים חלק ניכר מקהל היעד שלכם.

כך תשתמשו בחיפוש פנימי כדי לשפר את האתר, את ההכנסות ועוד.

  1. שיפור חוויית השימוש

ככל שמדובר באתר גדול יותר, עם יותר דפים, כך יהיה קשה יותר להגיע לתוכן / מוצר / שירות הרלוונטיים. נניח שנכנסתם לאתר למכירת נעליים; איך תמצאו נעלי גברים תוצרת נייק? רוב הסיכויים שתקליקו על הפריטים הרלוונטיים בתפריט הניווט, עד שתגיעו לדף המוצר.

בצורה כזו זה ייקח לכם כמה וכמה קליקים, אבל יש דרך קצרה יותר לעשות זאת: באמצעות חיפוש ישיר באתר. במקום להקליק 3 או 4 פעמים עד שמגיעים למוצר, פשוט מחפשים אותו ישירות בתיבת החיפוש. זהו שיפור משמעותית ב-UX של האתר, שכן אנו מקצרים הליכים עבור המשתמש – ומאפשרים לו להגיע ליעדו במהירות הגדולה ביותר. בהתאם לשאילתות ולחיפושים, ניתן להחליט שאנו רוצים להוסיף לתפריט הניווט עמודים שקיבלו הכי הרבה חיפושים.

בהקשר לכך, רצוי מאוד שתיבת החיפוש תציג השלמות אוטומטיות בהתאם לשאילתה. בצורה כזו ניתן יהיה להוביל את המשתמש ישירות לעמודים הנכונים, במקום לתת לו להסתבך עם עמוד של תוצאות חיפוש. בנוסף, נתוני מחקר מראים ששימוש בהשלמות אוטומטיות בתיבות חיפוש מגדיל את אחוז ההמרה בנכס.

  1. שיפור תכנים, המרות והכנסות

בהנחה שאנחנו עוקבים אחר השימוש בתיבת החיפוש (בהמשך נדון גם בזה), נוכל על הדרך לשפר את כמות ההמרות המתבצעות באתר. בין אם מדובר באתר תוכן בלבד או באתר המאפשר רכישה אונליין, שאילתות החיפוש יכולות לעזור לנו להגדיל את כמות הלידים, הרכישות או התכנים שהמשתמשים רוצים לקרוא.

לדוגמה, אם נראה חיפוש שחוזר על עצמו שוב ושוב באתר (לדוגמה: נעלי נייק לאישה) – נוכל להבין מזה שמדובר במוצר מבוקש. האם המוצר הזה מופיע באתר? אם לא, אז ממש שווה לנו להוסיף אותו. בצורה כזו נגדיל הכנסות בקלי קלות. דוגמה נוספת – חיפושים של נושא מסוים ("איך כותבים מאמר אקדמי") עשויים לרמוז לנו שזהו תוכן מעניין, ושכדאי לנו להשקיע בו. בסופו של דבר זה יכול לחזור אלינו בצורה לידים או הגדלת הטראפיק באתר.

עוד נקודה חשובה היא לדעת מתי המשתמש קיבל עמוד עם אפס תוצאות. גם זה יכול לקרות, במיוחד אם אין לנו תוכן ו/או מוצרים שעונים על השאילתה. ברגע שיש לנו מעקב אחר דפי תוצאות ריקים, נוכל לשפר זאת בקלות רבה ולגרוף עוד יתרונות.

  1. שיפור ה-SEO

בשני הסעיפים הקודמים הצגנו כמה דרכים לשיפור האתר ולהוספת תכנים רלוונטיים, בהתאם לחיפושים שבוצעו על ידי משתמשי האתר. בהנחה שגם נבצע זאת בסופו של דבר, נשפר על הדרך גם את הטראפיק האורגני שלנו וכן את המיקומים בגוגל.

כל עמוד תוכן ו/או מוצר חדש מהווים עוד פתח שדרכו ניתן למצוא אתכם במנועי החיפוש. כמובן שצריך להשקיע קצת זמן ומחשבה ולבצע בעמודים הללו אופטימיזציה לפי מילות המפתח המתאימות ביותר; אבל מרגע שאנו עושים זאת הלכה למעשה – אנו מגדילים את נפח האתר, נפח החיפושים בגוגל וכל שאר יתרונות הקידום האורגני.

איך מוסיפים חיפוש באתר

אם מדובר באתר הבנוי על פלטפורמת וורדפרס (שמהווה 40% מהאתרים כיום בעולם), רוב הסיכויים שיש תוספים ייעודיים של תיבות חיפוש. עשו ניסויים עם כמה תוספים כאלה, וודאו שהחיפוש מגיע גם עם השלמות אוטומטיות שמובילות היישר לעמודים הרלוונטיים (זה מגדיל אחוזי המרה, כפי שצוין בהתחלה). בצורה כזו לא תצטרכו לטרוח על יצירת חיפוש פנימי מאפס.

גם בפלטפורמות אחרות יש תיבות חיפוש מובנות, ומומלץ להשתמש בהן כדי לשפר את כל הפרמטרים שהוצגו כאן. רצוי להגדיר מראש כמה תוצאות יוצגו בכל עמוד תוצאות, כדי לא להגיע למצב של מאות מוצרים וגלילה ארוכה ומעצבנת. כמו כן חובה לבדוק איך הכול נראה ומתפקד גם במובייל, וכמובן לוודא שזמן הטעינה קצר ככל האפשר.

מעבר לתוספי וורדפרס ואחרים – יש גם כלי חיפוש מוכנים שניתן להתקין בכל אתר כגון Doofinder, Swiftype, SearchNode ואחרים. כל אלו הם כלים שתוכננו מראש להיות תיבות חיפוש אפקטיביות וידידותיות למשתמש. בהקשר זה רצוי להזכיר גם את תיבת החיפוש של גוגל, שניתן להטמיע בכל אתר, אם כי לא ברור כרגע האם היא עדיין מתפקדת.

לאחר שהוספתם חיפוש פנימי באתר, רצוי מאוד עד חובה לסגור את התוצאות לסריקה. אתם ממש לא רוצים שכל שאילתת חיפוש פשוטה, כמו "מסטיק", תופיע עם עמוד התוצאות שלה בגוגל או בכל מנוע חיפוש אחר. אפשר לסגור לסריקה באמצעות קובץ רובוטס, או באמצעות תגית noindex בהנחה שהחיפושים מופיעים תחת תיקייה נפרדת.

איך עוקבים אחרי חיפושים באתר

גוגל אנליטיקס מאפשר לנו לבצע מעקב פשוט של כל שאילתה המוקלדת בתיבת החיפוש הפנימי. כך תעשו זאת:

שלב 1 – בצעו חיפוש ניסיון ובדקו איך נראית מחרוזת החיפוש. בדרך כלל כל חיפוש מופיע בצורת כתובת URL עם פרמטר כלשהו לפני השאילתה עצמה – s, q וכן הלאה (website.co.il/?s=KEYWORD).

שלב 2 – תחת admin > settings הגיעו לחלק שעוסק בחיפוש, וודאו שהכפתור הכחול פועל תחת Site Search Tracking. במקביל הדביקו בתיבה התחתונה את הפרמטר שהופיע במחרוזת החיפוש מהסעיף הקודם.

תיבת חיפוש באתר

שלב 3 – לאחר שעבר מספיק זמן מהתקנת החיפוש והמעקב, ניגש לדוח Behavior > Site search ונוכל לראות את החיפושים שבוצעו על ידי המשתמשים באתר. בין היתר, ניתן לראות נתונים כגון הביטוי המחופש וכמה פעמים חיפשו אותו, כמה פעמים נדרש רענון של החיפוש כדי להגיע לתוצאות הדרושות (Refinements), כמה זמן שהו המשתמשים באתר לאחר החיפוש, בכמה דפים ביקרו לאחר החיפוש ועוד.

תיבת חיפוש באתר

רגע לפני סיום

כפי שראינו, לחיפוש פנימי באתר יש קשת שלמה של יתרונות שלא כדאי לפספס.

הבעיה היא שרוב האתרים שכן טורחים להתקין תיבת חיפוש, לא טורחים להמשיך מעבר לכך – ומספקים לגולשים חוויית שימוש זוועתית שמבריחה אותם החוצה. לחילופין, יש כאלה שלא טורחים גם לעקוב אחר החיפושים – ומפספסים לחלוטין את היתרונות המעולים שיש בכל חיפוש באתר.

אז אם כבר החלטתם להוסיף תיבת חיפוש לאתר שלכם, עשו זאת נכון וחכם. בסופו של דבר אתם תרוויחו מזה.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?