קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
התאמה למובייל באמצעות AMP
amp

התאמה למובייל באמצעות AMP

בעולם של קידום אתרים תמיד יש תחושה של "קצת לפני רעידת אדמה", בעיקר בקרב מקדמי אתרים בעלי ניסיון רב שנים, שחזו בפלאות עדכוני גוגל למינהם והשפעותיהם בצורה רחבה על אתרים שהיו מובילים בתחומם, כרגע מורגש שמה שעומד על הפרק לשנת 2017 ושנת 2018 הוא המובייל.

למעשה ברוב התחומים התנועה במובייל עולה כבר על התנועה ממחשב שולחני, גוגל מבינים את זה וכמדד להצגת אתרים רלוונטים וסמכותיים, הפרמטרים שקשורים למהירות טעינת האתר במובייל, התאמתו להתקנים ניידים, אפשרויות ניווט פשוטות במובייל, הולכים לקבל משמעות גבוהה יותר בדירוג האתרים הראשונים בתוצאות החיפוש.

AMP – הזדמנות או מכשול?

הפסקה הזו נועדה להזהיר אותכם לא לקפוץ על העגלה, אומנם גוגל ממליצים בכל הכח על שימוש בעמודי AMP כשיפור לחווית משתמש, מהניסיון שלי באתר digitouch ובאתרים נוספים שברשותי, מדובר בגירסה רזה מאוד של האתר, שהחווית משתמש די נדפקת ואיכות הניווט באתר גם כן, עדיין מה כן חשוב לעשות?

בסיכום המאמר כתבתי את האני מאמין שלי.

הקדמה:

עדכון ה- "Mobile-first" שנבחן ע"י גוגל מתחילת נובמבר 2016, למעשה הולך להשפיע גם על תוצאות החיפוש בדסקטופ, בחודשים האחרונים ניתן לראות שינוי במיקומים במובייל, בשיחות שלי מול מספר מקדמי אתרים זיהינו קפיצות מוזרות בזירות תחרותיות, עדיין אין יציבות לעדכון באלגוריתמים שניתן לבחון בצורה רחבה, בכל מקרה נראה שההקפדה על חווית המשתמש במובייל תהיה הנושא החם ביותר לתקופה הקרובה.

במאמר הזה אפרט על התאמת עמודי האתר ל-AMP חשוב להבין שהוא פרמטר אחד ולא המרכזי ביותר שהתאמת האתר למובייל, ישנם גורמים רבים שאפרט במאמר על התאמת אתר להתקנים ניידים בצורה מושלמת בשביל להתמודד עם עדכון ה- "Mobile-first".

התאמת עמודי אינטרנט למובייל, כלומר לגלישה במכשירים ניידים דוגמת סמארטפונים וטאבלטים, היא מגמה הולכת וגוברת בעולם. זאת לאור השימוש הנרחב של מכשירים ניידים למטרות גלישה באינטרנט, אבל גם בגלל העובדה שגוגל, מנוע החיפוש הפופולרי ביותר, רואה בהתאמה למובייל ערך חשוב עבור המשתמש.

הסיבה היא פשוטה: עמודי אינטרנט שנועדו לצפייה במסך מחשב, ולא הותאמו למובייל, אינם נטענים באופן אופטימלי על גבי המכשירים הניידים. הבעיה העיקרית היא משך טעינה ארוך, שנובע מכמות גדולה של אלמנטים שאינם הכרחיים במכשיר נייד, ומביא לחוויית משתמש לא טובה כאשר הגולש נאלץ להמתין שניות ארוכות ויקרות עד שהתוכן יתגלה אליו.

היתרונות בשימוש ב-AMP

זו הסיבה שהובילה את גוגל לפתח את AMP – Accelerated Mobile Pages, מערכת קוד פתוח שנועדה להתאים אתרי אינטרנט למובייל באופן פשוט ונוח, כך שהם ייטענו באופן אופטימלי והרבה יותר מהיר. התוכן הוא אותו תוכן שמופיע באתר הרגיל, אולם בעיצוב פשוט יותר, עם תמונות קטנות יותר ושיטות יעילות כגון טעינה עצלה (lazy loading) וכדומה.

מבחינת קידום אתרים, אתרי AMP נוטים להיות מדורגים במיקומים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש מאשר אתרים שאינם עושים שימוש בכלי הזה, מה שמוביל יותר ויותר בעלי אתרים להשתמש בו. כתוצאה מכך ניתן גם להבחין בעליה בשיעורי ההקלקות, ירידה בשיעורי הנטישה וכאמור שיפור הדירוג בתוצאות החיפוש.

החסרונות בשימוש ב-AMP

כיאה למוצר חדש יחסית, גם ל-AMP יש גם מספר חסרונות. בין היתר, ההתאמה של עמודי אינטרנט למובייל באמצעות AMP כרוכה בלא מעט עבודה טכנית מייגעת, שבחלקה עשויה להצריך אתכם להיעזר בשירותיו של איש מקצוע.

קיימים פתרונות מסוימים למצב הזה: לדוגמה, אתר שמתבסס על מערכת ניהול תוכן כגון וורדפרס יכול להיעזר בתוסף ייעודי, Automattic’s AMP plugin, שפותח במיוחד על מנת לסייע לבעלי האתר לנצל את יכולותיו של AMP. התוסף מוסיף קטע קוד מסוים לעמודי האתר, שמאפשר לגוגל לזהות באופן אוטומטי את גרסאות ה-AMP של העמודים השונים. ואם נדמה שעשויה להתפתח כאן בעיה מבחינת קידום האתר, הרי שתוספים אחרים, כגון Glue for Yoast SEO and AMP, יכולים לפתור אותה.

אלא שכאן נוצרת בעיה חדשה: אף אחד מן התוספים אינו מאפשר מעקב פשוט ונוח אחר נתונים חשובים אודות האתר, כמו גוגל אנליטיקס. כלומר, אין ספק שעמודי AMP ידידותיים למובייל, אולם לכאורה לא קיימת דרך למדוד עד כמה הם יעילים.

אבל רק לכאורה.

איך לגרום ל-AMP ולגוגל אנליטיקס לעבוד יחד

במשך תקופה ארוכה אכן לא היה פתרון יעיל שיאפשר מעקב יעיל אחר נתוני גלישה באתר בעמודי AMP, והנתונים שכן ניתן היה להפיק היו מעוותים. כך למשל כאשר גולש אחד היה עובר מעמוד AMP לעמוד רגיל, הוא היה נספר בגוגל אנליטיקס כשני גולשים שונים.

כיום המצב השתנה, וכעת קיימת דרך לשלב בין AMP לבין גוגל אנליטיקס. התוסף שהוזכר לעיל, Automattic’s AMP plugin, כולל בגרסתו המעודכנת גם מספר אפשרויות שמאפשרות שימוש בגוגל אנליטיקס (אם כי הן כרוכות בלא מעט קונפיגורציה טכנית).

גם תוסף אחר, MonsterInsights plugin, מביא לתוצאות דומות ויעילות עבור משתמשי וורדפרס. הוא אמנם עולה לא מעט כסף, אולם הוא שווה את ההשקעה: למעלה מ-16 מיליון מנהלי אתרים ברחבי העולם עושים בו שימוש, והוא בהחלט עשוי להתגלות כזול יותר מהשקעת שעות רבות של עבודה טכנית או שכירת מתכנת לשם כך.

קיימת אפשרות נוספת, חינמית, והיא התוסף Google Analytics Dashboard for WordPress. גם כאן מדובר בדרך נוחה למדי להתאים את האתר לשימוש ב-AMP, אולם כדאי לקחת בחשבון שתוספים חינמיים עשויים גם ליצור בעיות משלהם. אם בכוונתכם לנסות את התוסף הזה, ודאו שגרסתו המעודכנת ביותר נוצרה בשבועות האחרונים (לא יותר מחצי שנה אחורה), ובדקו את היקף השימוש בו. למעלה ממיליון משתמשים זה סימן טוב ליעילותו. כמו כן ודאו שהתוסף מתאים לגרסת הוורדפרס שבה אתם משתמשים, ובכל מקרה צרו עותק לגיבוי האתר לפני שאתם מפעילים אותו.

איך לנצל את דוחות התעבורה של AMP לטובתכם

אי אפשר להפריז בחשיבותה של חוויית משתמש חיובית עבור הגולשים שמגיעים לאתר שלכם. אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס, אתם יכולים לבדוק את שיעורי ההמרה בגרסת הדסקטופ לעומת גרסת המובייל שלכם – ואם קיים הפרש גדול בין השניים, כנראה שחוויית הגלישה של המבקרים בגרסת המובייל איננה אופטימלית.

זוהי המשמעות של ניתוח נתוני תעבורת AMP: עליכם לדעת מה קורה באתר בכל רגע נתון, מה עובד היטב, מה לא עובד ומה ניתן וצריך לשפר ולתקן, כמה גולשים מגיעים לאתר ומהי רמת המעורבות (Engagement) שלהם – אחרי הכל, המעורבות הזו היא שמובילה בסופו של דבר לרווחים מן האתר.

למעשה, ניתן להסתכל על AMP כעל גורם שמפנה גולשים אל האתר שלכם; ממש כפי שאתם בוחנים כמה גולשים הגיעו אליכם מפייסבוק או מטוויטר, יכולים להשוות בין הנתונים ולדעת מהו החזר ההשקעה בעבור כל אחד מן האפיקים. ואם בעצם הגולשים שמגיעים אליכם מוצאים את עמודי ה-AMP שלכם באמצעות חיפוש בגוגל, הרי שהעמודים הללו צריכים להיכלל באסטרטגיית קידום האתר שלכם בגוגל ובמנועי חיפוש בכלל.

טיפ חשוב>> לאחר הורדת התוסף חווית המשתמש משתנה באופן משמעותי בעמודים בהם מופעל AMP, בעת ניווט חוזרים לעיצוב המקורי, יש להתייחס לכך בשיקול דעת ובמידת הצורך לשפר את העיצוב הראשוני ככה שהגרסה העיצובית עם התוסף לא תפגע ?

לסיכום

לטעמי עדיין מוקדם לעשות שימוש בעמודי AMP, בגירסא הנוכחית פשוט מסוכן מדי לחווית המתמש, מה שאני ממליץ לטעמי זה פשוט מאוד, תחשבו על עצמכם כאשר אתם נכנסים מהמובייל לאתר, ישנם 4 מאפיינים שבדרך כלל חשובים לכולנו:

  1. מהירות טעינת האתר – כמה כיף לגלוש באתרים שטסים במובייל, אם בעבר הרחוק היה המון סובלנות להורדת תוכנה או משחק לפעמים היינו משאירים את המחשב וחוזרים אחרי כמה שעות, היום הכול קצר וככה גם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם.
  2. ניווט פשוט וברור – היכולת לנווט מהמובייל חשובה מאוד, עם בגירסה השולחנית יש את התפריט העליון או הצדדי אז במובייל חשוב לבצע התאמות, הגדלים משתנים. אופן פתיחת התפריט, חלוקת הקטגוריות, מאוד חשובות לנוחות הגלישה באתר.
  3. גדלים ופרופורציות – התאימו את התמונות, סרטונים, קבצי שמע, לפרופורציית המסכים המשתנה.
  4. תוספי מובייל – צרו לעצמכם תוספים המתאימים להמרה הפועלת האתר, עם זה רכישה, לחצן השארת פרטים, לחצן חיוג.

היתרונות שבעמודי AMP עולים על החסרונות עשרות מונים רק ברמת עמודי תוכן.

התאמת האתר שלכם בצורה הטובה ביותר תסייע לכם לשפר את דירוג האתר, אם התאמה למובייל יש לכם סיכויים טובים יותר לחשוף את התוכן שלכם בפני נתח גדול יותר מקהל היעד; להקטין את שיעור הנטישה; להשאיר אותם יותר זמן באתר; לגרום להם לרצות לבקר באתר שוב בעתיד; להניע אותם לבצע פעולות שונות כגון רישום לרשימת תפוצה, רכישת מוצר או הזמנת שירות.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?