מעבר לדומיין חדש

עוברים לדומיין חדש בלי לפגוע בדירוג בגוגל

לא פשוט להעביר אתר מדומיין אחד לדומיין אחר. למעשה, אם לא די בכך שמדובר במשימה מתישה, אזי אפילו מעבר מסיומת .net לסיומת .co.il או .com יכולה להיות בעלת השלכות משמעותיות מבחינת קידום אתרים. אין פלא שבעלי אתרים רבים חוששים מפגיעה בדירוג שלהם בגוגל בעקבות מעבר שכזה, ועל אחת כמה וכמה החרדה עשויה להתגבר אם מדובר לא רק במעבר מדומיין ישן לחדש אלא גם בשיקולי מיתוג.

הגישה הבסיסית להעברת אתר לדומיין חדש

אם אתם מתכננים להעביר את האתר שלכם לדומיין חדש, עליכם לפעול על פי שלושת הצעדים הבאים:

  1. בצעו מחקר מקדים והיו בטוחים ב-100% שהמעבר הוא חיוני ושהדומיין החדש שנבחר הוא המתאים ביותר.
  2. אל תבצעו שינויים נוספים במהלך המעבר בין הדומיינים, משום שאם תיגרמנה בעיות במהלך המעבר, לא תדעו בגלל אילו שינויים הן קרו.
  3. התקינו הפניות 301 על מנת להפנות כל כתובת URL באתר הישן אל הכתובת המתאימה לה באתר החדש. חשוב מאוד לבצע הפניה כזו לכל עמוד בנפרד, לא רק לעמוד הראשי.

האם הדירוג יכול להיפגע בעקבות המעבר?

באופן תיאורטי, מעבר אתר לדומיין חדש אמור להתבטא בלא יותר מירידה זמנית בדירוג בתוצאות החיפוש, עד שהעמודים החדשים ייסרקו ויתווספו לאינדקס של גוגל. בפועל, שום מעבר דומיין אינו בטוח ב-100% מפני פגיעה, ואתרים מסוימים אכן חווים ירידה משמעותית בתנועת הגולשים.

איך יכול להיות שמעבר מתוכנן היטב ומבוצע כהלכה עלול להסתיים בפגיעה בדירוג בתוצאות החיפוש? להלן נבחן את האפשרויות השונות, ובסופן נציע אסטרטגיה לצמצום הפגיעה למינימום האפשרי.

הפניות 301 ו"מיץ קישורים"

"מיץ קישורים" הוא כינוי ל"כוח" של קישורים מסוימים והתכונה של העברתם לקישורים אחרים באמצעות הפניות. כלומר, אם עמוד מסוים נהנה מדירוג כלשהו וסמכות כלשהי, אזי הפניה קבועה (301) של הגולש מן העמוד הזה לעמוד אחר אמורה למעשה להעניק לעמוד החדש את אותם דירוג וסמכות שהיו לעמוד המקורי.

כדאי לדעת שגוגל לא נוטה לראות בעין יפה ניסיונות של בעלי אתרים לנצל את כוחן של הפניות 301 לרעה באמצעות רכישת דומיינים שבהם כבר קיימות הפניות רבות כאלה. כלומר, אם תנסו לרכוש שבו כבר קיימים קישורים בעלי כוח, מתוך רצון לנצל את כוחם באמצעות העברתו לעמודים משלכם באמצעות הפניות 301, אזי האלגוריתם של גוגל ימנע זאת. כפועל יוצא, לעיתים גוגל מזהה אתרים עם כמות רבה של הפניות 301 כאתרים שיש להוריד את הדירוג שלהם.

השפעת הגיל

במשך שנים נהגו מקדמי אתרים להתווכח ביניהם בשאלה האם לגילו של אתר יש השפעה על דירוגו בתוצאות החיפוש, אולם ללא הכרעה בעניין. קיימות שתי תיאוריות עיקריות בנושא היחס של גוגל לגילו של אתר:

  • תיאוריית ארגז החול, לפיה לגוגל יש מעין "עונש" זמני הקבוע באלגוריתם, כמו ארגז חול שבו כל אתר חדש חייב לעבור. אין הרבה הוכחות חותכות לקיומו של ארגז חול, אולם יש אלגוריתמים שיכולים להביא לאפקט דומה.
  • תיאוריה אחרת טוענת שגוגל נוטה לדרג אתרים ותיקים יותר במקומות גבוהים יותר, ובעבר נרמז כי גיל האתר מהווה פרמטר ששיקולו קטן למדי באלגוריתם הדירוג.

השאלה האם גילו של אתר משפיע על הדירוג בגוגל עדיין פתוחה וללא הוכחה או הסבר מצד גוגל, אולם גם אם הגיל לא מהווה שיקול ישיר באלגוריתם, הרי שסביר להניח שלכל הפחות יש לו השפעה באופן עקיף.

דעו את היסטוריית הדומיין שלכם

הרבה סיפורים איומים ונוראים מסתובבים ברשת אודות אנשים וחברות שרכשו דומיינים חדשים שהתברר שהייתה להם היסטוריה עשירה בסנקציות ועונשים מצד גוגל. לכן, לפני שאתם רוכשים דומיין חדש, ועל אחת כמה וכמה לפני שאתם מעבירים אליו את האתר הקיים שלכם, בצעו מחקר מעמיק אודות הדומיין הזה וחפשו סימנים לסנקציות או ספאם, לרבות:

  • קישורים ספאמיים (היעזרו בכלים כמו Google Search console או Majestic SEO לשם כך)
  • תוכן זבל שיתכן שהיה בעבר בדומיין הזה (לשם כך ניתן להיעזר ב-WayBack Machine)
  • צניחות חדות בתנועת הגולשים האורגנית מגוגל (אם תוכלו להשיג גישה לדומיין הזה בגוגל אנליטיקס)

גישת 18 השלבים למעבר אתר לדומיין חדש

בהתבסס על הסיכונים הפוטנציאליים שחלק מהם פורטו לעיל, רמזים שפוזרו מצד גוגל וניסיון מצטבר של שנים רבות בתחום של קידום אתרים, להלן נציע גישה בת 18 שלבים למעבר אתר מדומיין ישן לדומיין חדש.

  • בדקו את הדומיין החדש ביסודיות וחפשו סימנים לספאם או לעונשים (תקף רק לגבי דומיינים שהיו בשימוש או נרשמו בעבר).
  • צרו והגישו מפת אתר XML לדומיין הישן, אם עדיין לא עשיתם זאת.
  • רישמו ואמתו את הדומיין הישן הן ב- Search console של גוגל והן בזה של בינג, אם טרם עשיתם זאת.
  • צרו תוכן חדש עבור האתר החדש (כגון עמודי תוכן עניינים, פוסטים חדשים בבלוג ו/או עמודי תיאורים) וכן תכנים שאנשים עשויים לרצות לקשר אליהם, כגון אינפוגרפיקות.
  • השיקו את האתר החדש ופרסמו את התוכן שיצרתם בצעד הקודם.
  • התחילו בבניית קישורים חדשים ו"נקיים" לדומיין החדש.
  • רשמו ואמתו את הדומיין החדש בשני כלי ה- Search console שתוארו לעיל.
  • תנו לדומיין החדש "להתיישן" כמה חודשים.
  • העתיקו את התוכן של תיקייה אחת בלבד (או תת-דומיין אחד בלבד) מהאתר הישן לאתר החדש והשתמשו בהפנייה 301 על מנת לשלוח את הגולשים ל-URL החדש. כך תוכלו לבחון את התהליך לפני שתעבירו הכל בבת אחת.
  • בדקו וראו כיצד השפיע המעבר של החלק האחד הזה על תוצאות החיפוש שלו בגוגל. אם הדירוג לא הושפע מן המעבר, המשיכו. אם תבחינו בצניחה, התחילו לחקור ולחפש סיבות אפשריות.
  • לאחר שווידאתם שהכל פועל כשורה, העבירו את יתר חלקי האתר והשתמשו בהפניה 301 על מנת להפנות לדומיין החדש.
  • פרסמו עמוד 404 בעמוד הישן המציע לגולשים לבקר בדומיין החדש.
  • השתדלו לפעול מול אתרים חיצוניים כך שלפחות חלק מן הקישורים המובילים לאתר הישן ישונו ויקשרו לאתר החדש.
  • השתמשו בכלי בדיקת קישורים שבורים על מנת לאתר קישורים פנימיים שזקוקים לשינוי כך שיקשרו לאתר החדש.
  • השתמשו בכלי שינוי הכתובת של גוגל שב- Search console על מנת להאיץ את תהליך העדכון.
  • צרו והגישו מפת אתר של הדומיין החדש כדי לסייע לגוגל לסרוק ולאנדקס עמודים חדשים שלא היו באתר הישן.
  • בדקו ב- Search console האם קיימים אבחונים (Diagnostics) וטפלו בשגיאות שעשויות להימצא שם.
  • עקבו בקביעות אחר תוצאות החיפוש שלכם ואחר דוחות השגיאות שניתן להפיק מ- Search console על מנת לוודא שהכל מדורג בהתאם לציפיות.

האם ניתן להעביר דומיין ללא שום פגיעה בדירוג?

על פי גוגל, מעבר של אתר טיפוסי מדומיין לדומיין בדרך כלל יביא לירידה זמנית של כ-5% מתנועת הגולשים לאתר. במקרים מסוימים הירידה עשויה להיות גבוהה יותר. עם זאת, אם תעבדו על פי תהליך 18 הצעדים שפורט לעיל, אזי מעבר האתר שלכם יהיה מלווה בפגיעה מינימלית, אם בכלל.

רוצה יותר כניסות לאתר?
קידום אתרים בגוגל למעלה