קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
האינטליגנציה המלאכותית של גוגל – RankBrain
rankbrain

האינטליגנציה המלאכותית של גוגל – RankBrain

בשנת 2015 הושק RankBrain, אלגוריתם אינטליגנציה מלאכותית המשמש את גוגל כמדד לדירוג אתרים בתוצאות החיפוש. כיום, בעידן בו מתבצע פיתוח מתמיד של אפשרויות למידת מכונה, RankBrain הוא האלגוריתם היחיד שנמצא בשימוש גוגל, ומטרתו היא לדרג את התוצאות השונות על מנת להעניק למשתמשי גוגל את התוצאות המתאימות ביותר לצרכיהם.

RankBrain

RankBrain מכונה מדד הדירוג השלישי בחשיבותו בתהליך קידום אתרים אורגני, אחרי תוכן וקישורים, אולם הוא לא באמת "מדד דירוג" קלאסי. הוא בעצם שיטה לעיבוד שאילתות חיפוש באופן שמפרש את ההתאמה הטובה ביותר לשאילתות שאינן מובנות לגוגל.

כ-15 אחוזים מן השאילתות המוקלדות במנוע החיפוש הפופולרי בעולם מדי יום הן שאילתות חדשות שאינן מוכרות לגוגל. זה עשוי להישמע כמו מספר גדול למדי, אולם חישבו על האופן בו אתם משוחחים עם האנשים סביבכם. בכמה אפשרויות שונות אתם יכולים להתבטא. כאשר גוגל מנסה להידמות ככל האפשר לאחד מן האנשים הללו, סביר להניח שמספר האפשרויות השונות הללו רק יעלה ויגדל אם מוסיפים למשוואה גם אפשרויות החיפוש הקולי שהולכות ומשתפרות בכל רגע נתון.

כאן נכנס לפעולה RankBrain – אלגוריתם עיבוד המשתמש בלמידת מכונה כדי לספק את התוצאה הטובה ביותר לשאילתת חיפוש כאשר אותה שאילתה אינה מובנת לגוגל. בתחילה נעשה שימוש ב-RankBrain רק באותם 15 אחוזים של השאילתות הלא-מוכרות, אולם עם הזמן השימוש בו התרחב וכיום כמעט כל השאילתות בגוגל עוברות דרכו: אם הן מובנות לגוגל, אזי השפעתו קטנה. אם לא, הוא כבר יפענח למה המשתמש מתכוון.

כך למשל אם גולש אמריקאי יושב בביתו ומחפש בגוגל "Red Apple", בעבר סביר להניח שהוא היה מקבל רשימת תוצאות חיפוש שקשורים לתפוחים אדומים. כיום, בגלל הסיכוי שאותו גולש אינו מחפש מתכוני תפוחים אלא מעוניין דווקא לרכוש מחשב מתוצרת אפל שצבעו אדום, הודות ל-RankBrain, סביר להניח שחלק מרשימת תוצאות החיפוש שתופיע מולו תהיה בנושא מחשבים – נניח, 8 תוצאות מתוך 10 בנושא תפוחים ו-2 תוצאות בנושא חברת אפל.

ראוי לציין ש-RankBrain פועל בכל המדינות ובכל השפות, כך שבאופן דומה ייעשה בו שימוש כאשר גולש ישראלי יחפש, למשל, "קשת" (האם הוא מתכוון לחברת הטלוויזיה או לתופעת מזג האוויר?), תפוז (האם הכוונה לפרי או לפורטל האינטרנט?) וכדומה.

ומה הוא לא?

RankBrain הוא לא מעבד שפה טבעית (NLP). הוא לא מסוגל לקחת משפטים שלמים, לפרק אותם ליחידות קטנות של שפה ולפענח משמעות מדויקת ממש כפי שבן אדם אמיתי היה יכול לעשות.

עם זאת, RankBrain הוא בהחלט צעד שמוביל אותנו לשם. הוא דורש מאגר נתונים של הקשרים בין מילים ויחסים בין שאילתות על מנת להפיק "ניחוש מושכל" לכוונתו של מקליד השאילתה – והוא מסוגל להסיק מסקנות כאשר השאילתה אינה ברורה אך התוצאות עדיין מופקות על פי המידע הקיים.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?