שיווק שותפים

שיווק שותפים (affiliate marketing): מה זה ואיך עושים מזה כסף? – מדריך

כמעט כל מקדם אתרים או איש מקצוע ל- שיווק באינטרנט בשלבים מתקדמים יותר "איך אני עושה כסף מהפוטנציאל האדיר הזה?" אחד מהערוצים הנכונים ביותר ליזמי דיגיטל היא פעילות שיווק שותפים או בשם המוכר יותר Affiliate.

שיווק שותפים (Affiliate Marketing) הן מן השיטות הפופולריות ביותר ברשת לעשיית כסף; ובניגוד לשיטות רבות אחרות שנחשבות כמעשים מפוקפקים במקרה הטוב ופליליים במקרה הרע, תכניות שיווק שותפים הן חוקיות לגמרי ופוטנציאל הרווח בהן הוא אדיר. אין פלא שכבר שנים רבות שתכניות כאלה נמצאות בראש רשימת הדרכים להרוויח כסף באינטרנט.

אז איפה נרשמים ומתי מתחילים לספור את השטרות? סבלנות, מיד נגיע לשם. ראשית עלינו להבין מהי השיטה, ולשם כך נתחיל מההתחלה.

רוצים להתייעץ איתי לגבי יזמות? שלחו פרטים


מהו שיווק שותפים?

באופן כללי, שיווק שותפים (affiliate marketing) עובד באופן הבא: אדם שיש לו אתר אינטרנט, בין אם מדובר בבלוג אישי קטן וצנוע, פורטל נישתי מוביל בתחומו או עמוד עסקי בפייסבוק, ממליץ לגולשים או לעוקבים שלו על מוצרים או שירותים של חברה כלשהי. אותו אדם, להלן "השותף", מעודד את הגולשים ללחוץ על קישור, למלא פרטים ו/או לבצע רכישה. כל גולש שממלא פרטים, ו/או כל גולש שמבצע רכישה, מזכים את השותף בעמלה שסוכמה מראש מול החברה.

לדוגמה, נניח שמצאתם באינטרנט מתכון נהדר לסלט קפרזה איטלקי מעורר תיאבון, כזה שהעגבניות בו קצוצות דק-דק ומעליהן שכבות דקיקות של גבינת מוצרלה אמיתית. בעודכם קוראים את המתכון, העין שלכם נמשכת אל עבר באנר שמציע לכם לרכוש סכין שף איכותית של חברה ידועה. אתם יודעים, פשוט כדי שיהיה לכם קל יותר להכין את הסלט. אתם לוחצים על הבאנר וממלאים פרטים או רוכשים את סכין השף – ובן רגע גרמתם לארבעה גורמים שונים להרוויח:

  • אתם, שרכשתם סכין שף חדשה ובקרוב תיהנו מסלט קפרזה נפלא.
  • המפרסם, כלומר חברת סכיני השף, שביצעה מכירה מקוונת וכמובן שלשלה לכיסה את התשלום בעבור סכין השף שרכשתם.
  • השותף, כלומר בעל בלוג הבישול, שהרוויח עמלה מסוימת שסיכם מראש עם חברת סכיני השף בעבור העובדה שביצעתם רכישה.
  • ורשת השותפים, היא המתווכת בין השותף לבין המפרסם. מיד נרחיב אודותיה.

יש לכם רעיון ליזמות? סחבאק בקטע של יזמות, בואו נפטפט


הבה נכיר מעט יותר את הצדדים המשתתפים

הקונה: זהו המשתמש שמבקר באתר של השותף, נחשף למוצר ובשאיפה גם רוכש אותו או לכל הפחות ממלא את פרטיו בטופס הייעודי שמצרף אותו למאגר הלקוחות הפוטנציאליים.

השותף: זהו בעל האתר, הבלוג או עמוד הפייסבוק. בימינו בניית אתר אישי הפכה לפעולה פשוטה למדי, ולכן כמעט כל אחד יכול לעשות זאת כך שכמעט כל אחד יכול להיות שותף. מה שחשוב הוא שבאתר של אותו שותף יהיו פרטים, סקירות, הפניות או המלצות שנוגעות למוצר כלשהו הנמכר באתר של המפרסם, בצירוף קישור מיוחד אל עמוד המוצר – קישור המכונה "קישור שותפים" (Affiliate Link) ומאפשר מעקב אחר מספר הגולשים המדויק שהגולש הפנה אל האתר ואשר ביצעו בו את הפעולה הרצויה. מעקב זה הוא שישמש לאחר מכן לחישוב העמלות והסכום לתשלום של המפרסם לשותף או של רשת השותפים, המתווכת, לשותף.

המפרסם: זהו עסק, חברה או כל מי שמוכר מוצר או שירות באופן מקוון ומעוניין שכמה שיותר גולשים יגיעו אל עמוד המוצר שלו ויבצעו רכישה. מפרסמים מסוימים נוהגים גם להסתפק בגולשים שמגיעים אל עמוד המוצר וימלאו את פרטיהם – מה שמכונה בשפה המקצועית "ליד" (Lead), ואז נציגים מטעם המפרסם יצרו קשר עם המתעניינים ויסגרו את העיסקה. אחרים מוכנים אפילו לשלם לשותפים בעבור חשיפות, כלומר צפיות של גולשים במוצרים שלהם.

רשת השותפים: היא הדבק שמחזיק את הכל יחד. היא זו ששותלת עוגיית מעקב קטנה, מעין קוד זמני ולא מזיק בדפדפן של הקונה כאשר הוא מגיע לאתר של המפרסם דרך אתר השותף, ובאמצעותה ניתן לדעת שהפעולה שבוצעה (רכישת מוצר או מילוי טופס) מזכה את השותף בעמלה המוסכמת מראש; ובסופו של החודש, הרשת היא זו שמעבירה את התשלום לשותף.

רשתות שיווק שותפים פופולריות:

Amazon – ענקית הקניות המקוונות מארה"ב
ClickBank – המתמקדת במוצרים דיגיטליים
CJ Affiliate – חברת ענק המתמקדת במגוון מוצרים
ועוד…

היתרונות של שיווק שותפים

עבור המפרסם היתרונות ברורים מאליהם: שיווק שותפים הוא אפשרות להגדיל את החשיפה של המוצר או השירות של המפרסם, לעודד מכירות לקהל יעד מפולח היטב מבלי לשלם מקדמות אלא רק לאחר קבלת תוצאות.

ובעצם, גם עבור השותף מדובר ביתרונות מובהקים מאוד: מדובר בהזדמנות למכור סחורה של גורם שלישי מבלי לשאת בעלויות או באחריות של ייצור, רכישה או אחסון, ואם עובדים עם רשת השותפים המתאימה – פוטנציאל הרווח עשוי להיות עצום ותכניות שיווק שותפים יכולות להפוך להכנסה פאסיבית נאה. בפרט אם אתר השותף עוסק בנושאים רחבים מספיק, כגון בריאות או טיפוח, מגוון המפרסמים שהוא יכול לעבוד איתם רחב ומאפשר לו גמישות רבה.

ראוי להבהיר: לא מדובר בנוסחת קסם. המשימה לא קלה כלל אלא דורשת שעות רבות של למידה ומחויבות. אמנם עצם העובדה שניתן לבצע זאת מכל מקום אפשרי ובכל שעה מותירה בידו של השותף את ההחלטה עד כמה הוא רוצה להשקיע ממשאביו על מנת להגדיל את רווחיו, אבל בשום פנים ואופן אל תמהרו להתפטר מהעבודה, לפחות לא עד שתתחילו לראות זרם יציב של הכנסות.

כמה כסף אפשר לעשות בעזרת תכנית שיווק שותפים?

התשובה לשאלה זו תלויה בארבעה גורמים:

  • עד כמה רשת השותפים שעובדים איתה יעילה ואמינה.
  • מהן העמלות ושיעורי ההמרה שהוסכמו מראש עם המפרסם שעובדים איתו.
  • רמת המחויבות של השותף.
  • ועומק הידע שלו בנישה בה הוא עוסק, יחד עם מוכנות ללמוד עוד ועוד על מנת להגדיל את ההצלחה.

במילים אחרות, יש שותפים שייקח להם כמה חודשים טובים לעשות מכירה אחת, לעומת אחרים שירוויחו 1000 דולרים בשבוע. באינטרנט. בכל שעה ובכל מקום. באופן חוקי לגמרי.

יש לכם רעיון ליזמות? סחבאק בקטע של יזמות, בואו נפטפט


איך מצטרפים לתכנית שיווק שותפים?

ראשית עליכם לבחור נישה. כדאי שזה יהיה משהו שמעניין אתכם, שלא אכפת לכם ללמוד אודותיו ושתוכלו לכתוב עליו. אל תבחרו בנישה שאינכם יודעים עליה דבר וחצי דבר. חפשו נישה משתלמת, כזו שבה יש מגוון רחב של מוצרים שאפשר לקדם, רצוי עם תחרות נמוכה, וכמובן ודאו שהעמלות משמעותיות מספיק על מנת שיהוו רווח של ממש בכל פעם שתתבצע מכירה.

הצעד הבא הוא להירשם בחברה טובה של רשת קישורים. לחברה טובה יהיה אכפת מהשותפים שלה, משיעור העמלות שהם מרוויחים וכן הלאה. כדאי לדעת ששיעורי העמלות נעים על פני טווח רחב בתלות במפרסם וברשת השותפים – החל מ-1% ועד 80% מסכום המכירה(!). כמובן שאם מפרסם מסוים מציע לכם עמלה נמוכה מדי לדעתכם, אינכם חייבים לבחור בו אלא להמשיך לחפש מפרסם אחר; ומאידך, אל תזלזלו בעמלה של 1$ לכל מכירה של 50$. דולר לדולר, זה עשוי להצטבר לסכומים יפים מאוד בסופו של דבר.

משבחרתם את רשת השותפים ואת המפרסם, כדאי להכיר בעצמכם את המוצר שאתם עומדים לקדם באתר שלכם. אחרי הכל, אתם עומדים להמליץ לגולשים שמגיעים לאתר על המוצר הזה, כך שאתם אתם עומדים להעיד מניסיון אישי – מוטב שהוא אכן יהיה קיים. הדבר יעזור לכם להגביר תחושת האמון של הגולשים במוצר.

ועכשיו – קדימה, אפשר להתחיל לעבוד!

אמצעי שיווק בתכנית שיווק שותפים

אם יש לכם אתר שעוסק בנושא שרלוונטי למוצר שאתם מקדמים, הצעד הראשון הוא להתחיל להעלות תוכן מתאים. מצד שני, יש היום שפע של אמצעי שיווק אחרים אשר מאפשרים גם למי שאין לו אתר להפוך לשותף – בעזרת שימוש בפלטפורמות חיצוניות על מנת לקדם את המוצרים ו/או השירותים של המפרסם. הנה כמה דוגמאות:

בלוגים: אם האתר שלכם איננו קשור למוצר שאתם מנסים לקדם, או אם אין לכם אתר כלל, באפשרותכם לפתוח בלוג על גבי פלטפורמה חינמית כגון וורדפרס או וויקס הישראלית. את הבלוגים הללו תוכלו לעדכן בכל פעם שתהיה לכם פיסת תוכן חדשה (התדירות האידאלית היא בין פעם לפעמיים בשבוע, ומוטב אפילו יותר ובלבד שלא לפגוע באיכות התוכן).

אגב, זה לא הזמן לחשוב על קידום אתרים אורגני – מי שאמור לבצע את הרכישה של המוצר הם הגולשים האנושיים ולא מנועי החיפוש, אז השאירו בצד את כל ענייני מילות המפתח והאופטימיזציה, ופשוט כתבו תוכן מעניין. תוכלו גם לשלב קריאות הנעה לפעולה בסוף כל פוסט, כגון "הקליקו כאן לרכישת מוצר כזה וכזה וקבלו הנחה מיוחדת רק לקוראי הבלוג", או בסגנון דומה.

שיווק ברשתות החברתיות: גם פרופיל הפייסבוק שלכם, אישי או עסקי, הוא מתחם מקוון שאפשר לפתוח בקלות, במהירות ובחינם, וכמוהו פרופילים ברשתות חברתיות אחרות. להבדיל מבלוג, רוב הרשתות החברתיות נחשבות למקומות תזזיתיים ומהירים יחסית, כך שאת הפרופילים שלכם תצטרכו לעדכן בתדירות גבוהה, ומאידך הפוסטים בהם בדרך כלל יכולים (וצריכים) להיות קצרים יותר. יתרון נוסף של רוב הרשתות החברתיות הוא אפשרות השיתוף המובנית בהם – כך שבאופן תאורטי תוכלו לשלוח את לחמכם על פני המים ביעילות רבה.

פורומים: עליכם להיות זהירים כאשר אתם מפרסמים בפלטפורמה של מישהו אחר, אולם כל עוד אינכם מפריזים בהודעות ומקפידים לתת בהן ערך של ממש לקוראים, בהחלט יתכן שיש מי שיאפשרו לכם להזכיר את המוצר המדובר בפורומים שלהם.

שיווק במנועי החיפוש: קידום ממומן הוא אחת הדרכים היעילות לשווק כל מוצר ברשת, אבל כאן כבר תצטרכו להיפרד מכמה שקלים – מה שיתקזז עם העמלה שתקטפו בהמשך ויקטין את הרווחים שלכם. יחד עם זאת, פרסום ממומן במנועי החיפוש עשוי להיות שיטה שיווקית יעילה מאוד שניתן לעדכן ולשפר כל הזמן, כך שהמוצר שאתם מקדמים ייהנה מחשיפה גדולה, רלוונטיות הולכת וגוברת כל הזמן וסיכויי המרה גבוהים.

כתבתי על הנושא בהרחבה במדריך לשיווק באינטרנט

סיכום

תכניות שיווק שותפים (affiliate marketing) הן השם החם בעולם האינטרנט מזה שנים ארוכות, וזאת בזכות מספר גורמים: הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון בהן, הקלות היחסית של ההשתתפות בתכניות אלה, ועצם העובדה שהן לגיטימיות וחוקיות לגמרי (בניגוד לתכניות אחרות שאפשר להיתקל בהן ברחבי הרשת).

כאמור, לא מדובר בהכנסה פסיבית לגמרי, משום שמדובר במעין עסק שכרוכה בו עבודה של ממש. ועם זאת, העובדה שכל אחד יכול לעשות את זה מביאה לכך שיותר ויותר אנשים בוחרים להצטרף לתכניות שיווק שותפים וליהנות מהכנסה צדדית לא רעה ואפילו משמעותית. אם זה מתאים גם לכם, אתם יכולים להצטרף לתכנית שיווק שותפים בקלות ובמהירות. בהצלחה!

קידום אתרים בגוגל למעלה