כניסת לקוחות
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2017/03/phone.png 072-3310701
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2021/02/globe-1.svg EN
איך מנוע החיפוש קובע מיקומים ודירוגים של אתרים?
תקציר מסמך ההנחיות של גוגל

איך מנוע החיפוש קובע מיקומים ודירוגים של אתרים?

גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול והאיכותי ביותר בעולם, וזאת מכיוון שהוא ממיין ומארגן את תוצאות החיפוש באמצעות אינספור פרמטרים הקובעים את איכות התוצאה. כדי להבין איך גוגל מחליט להציב תוצאה אחת במקום 1 ותוצאה אחרת במקום 12, צריך קודם כל להבין כיצד פועלים מנועי חיפוש באופן כללי.

כיצד עובד מנוע חיפוש

כאשר אנו מקלידים מחרוזת חיפוש כלשהי ומקליקים על כפתור "חפש", מנוע החיפוש לא באמת סורק את כל האינטרנט באותו רגע.

התוצאות שאנחנו מקבלים שבריר שנייה לאחר הקליק, מגיעות מתוך אינדקס מוכן מראש. האינדקס מיוצר על ידי מנועי החיפוש ב"זמנם החופשי", ולא כאשר מבצעים בהם חיפושים.

זה קורה בערך כך:

  1. מנוע החיפוש סורק את האינטרנט בזמן כלשהו, ומכניס לארכיון / אינדקס את כל האתרים שכבר קיימים בו וכן גם אתרים חדשים. מדוע לסרוק שוב אתרים שכבר קיימים באינדקס? כדי לבדוק האם חלו בהם שינויים שעשויים לשפר או לדרדר את איכותם.
  2. לאחר שהמידע מועבר לאינדקס, הוא בעצם זמין לעשרות אלפי החיפושים שמבוצעים בגוגל בכל שנייה. כאשר אנחנו מבצעים חיפוש בגוגל (או בכל מנוע חיפוש אחר), אנחנו למעשה מקבלים תוצאות מתוך האינדקס המוכן מראש.
  3. לאחר שמנוע החיפוש מצא את התוצאות הכי רלוונטיות לחיפוש שלנו, הוא מסדר אותן בקבוצות של 10 תוצאות בכל דף. סדר התוצאות נקבע לפי מאות ואלפי פרמטרים כגון איכות התוכן, קישורים, מענה מדויק לכוונת החיפוש, מהירות טעינה, חוויית שימוש טובה ועוד.

צפו: איך עובד החיפוש בגוגל (אנגלית) ומוזמנים גם לקרוא את המאמר שלנו בנושא

 

מתי מנועי החיפוש סורקים את האינטרנט

אם מנועי החיפוש לא סורקים את כל האינטרנט בכל פעם שמתבצע חיפוש, אז מתי הם כן סורקים אותו? התשובה לשאלה זו תלויה במונח שנקרא "תקציב זחילה" (מלשון "זחלן", הבוט ש"זוחל" באתר וסורק אותו).

כל אתר מקבל "תקציב זחילה" נפרד מכל שאר האתרים ברשת, שקובע באיזו תדירות יבוא הזחלן לסרוק את האתר בפעם הבאה. תקציב הזחילה נקבע בהתאם לפרמטרים כגון תדירות עדכון התוכן, גודל האתר, עד כמה מדובר במותג מוכר ועוד.

כל שהאתר מתעדכן בתדירות גבוהה יותר וככל שמדובר במותג מוכר יותר, כך נקבע לו תקציב זחילה גדול יותר. משמע – גוגל יסרוק את האתר בתדירות גבוהה, ולפעמים גם כמעט מיידית לאחר כל שינוי. זה קורה בעיקר באתרים גדולים של חדשות ותוכן, בהם מתעדכנות עשרות ידיעות מדי יום.

לעומת זאת, אתרים קטנים יותר שכמעט אינם מתעדכנים או מתרעננים – מקבלים תקציב זחילה נמוך יותר. גם אם נפרסם בהם כמה מאמרים, ייקח לגוגל כמה שעות עד כמה שבועות לפני שיסכים לבוא לסריקה נוספת.

טיפ למתקדמים – הוספתם עמוד חדש באתר? שלחו אותו לסריקה מיידית בקונסולת החיפוש של גוגל. זה יאיץ את קצב הוספתו לאינדקס.

מהם גורמי הדירוג במנוע החיפוש של גוגל

לכל מנוע חיפוש יהיו פרמטרים אחרים, מן הסתם, והפרמטרים המשויכים לגוגל הם הסוד הכי מבוקש בתעשיית החיפוש. למרות שאיש אינו יודע מה כלול באלגוריתם החיפוש של גוגל, שנים של ניסוי וטעייה הובילו למספר פרמטרים עיקריים (שאותם כבר ציינו קודם לכן): תוכן, קישורים, מהירות טעינה, התאמה למובייל ועוד.

כבר היו מקרים רבים בעבר בהם גוגל חשפה חלקים נבחרים מאלגוריתם החיפוש שלה. זה התחיל בתחילת שנות האלפיים, עם המושג Page Rank – שהיה הפרמטר הראשון שגוגל חשפה בכל הנוגע לצורת עבודתו של המנוע.

פייג' ראנק (בעברית: הדירוג של פייג') מבוסס על משוואה שהמציאו שני מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, כשהיו סטודנטים למדעי המחשב. משוואה זו בוחנת את כמות ואיכות הקישורים שמפנים אל אתר מסוים, ובהתאם לכך נותנת לאתר זה ציון. ככל שיש יותר קישורים איכותיים שמפנים לאתר, כך הוא ידורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

ייצוג גרפי של פייג' ראנק (תמונה: wikipedia.org)
ייצוג גרפי של פייג' ראנק (תמונה: wikipedia.org)

מאז כבר עברו הרבה אלגוריתמים נוספים במנוע החיפוש של גוגל, וכיום פייג' ראנק הוא רק אחד ממאות פרמטרים נוספים שכבר הוזכרו לעיל. למרות זאת – בשנת 2015 קיבל הפטנט של פייג' ראנק שדרוג חדש, מה שאומר שהוא עדיין ממשיך לשמש כבסיס האלגוריתם גם כיום. במקרים נוספים לאורך השנים, חשפו נציגים בכירים בגוגל שהתוצאות נקבעות על ידי בינה מלאכותית (Rank Brain), תוכן וקישורים.

באופן כללי גוגל ממעטת בהסברים חושפניים בכל הנוגע לשיטת הפעולה שלה, בנושא מיקומים בתוצאות החיפוש; אבל ממש לאחרונה חל שינוי קטן בנושא הזה.

גוגל חושפת פרמטרים לדירוג תוצאות

לאחרונה חשפה חברת גוגל חלק מהפרמטרים הללו, ישירות בתוצאות החיפוש שלה. אומנם לא מדובר בכל סט הפרמטרים של אלגוריתם החיפוש, אבל בהחלט מדובר בשינוי גישה (בניגוד לעשר השנים האחרונות, פחות או יותר).

זה התחיל בפברואר 2021, כאשר נוסף פיצ'ר חדש לתוצאות החיפוש שנקרא About this result. לצד כל תוצאת חיפוש (בגוגל קום) יש 3 נקודות, שהקלקה עליהן פותחת חלון פופ-אפ קטן. החלון כולל הסברים אודות מדוע אנו רואים דווקא את התוצאה הזו, מיהו המותג, האם מדובר בתוצאה אורגנית או ממומנת ועוד.

מטרתו של חלון המידע היא לספק נתונים תומכי החלטה, ולסייע למשתמש להחליט האם התוצאה רלוונטית לצרכיו – עוד לפני שהקליק. שדרוג נוסף של חלונית המידע התרחש בחודש יולי, וכעת נוספו לה פריטי מידע חדשים: מדוע תוצאה מסוימת רלוונטית לחיפוש שבוצע.

כך זה נראה לאחר שמקליקים על 3 הנקודות (רק בגוגל קום באנגלית; בעברית עדיין לא קיים):

איך גוגל קובע מיקומים?

בחלק העליון יש הסברים אודות מקור המידע, שהוא האתר שמוצג בתוצאות – ובחלק התחתון ניתן לראות מה הקשר בין החיפוש שבוצע ובין התוצאה המוצגת.

הפרמטרים שגוגל מציגה בתוצאות החיפוש

לאחר שהחלונית נפתחה, תוכלו לקרוא מהם הפרמטרים המחברים בין החיפוש שלכם לתוצאה. מן הסתם גוגל לא תציג את כל מאות הפרמטרים באלגוריתם, אלא תחלק אותם לקבוצות נושאים עיקריות. הנה כמה מהן, כפי שהן מוצגות כיום בתוצאות באנגלית (בישראל זה עדיין לא תקף):

ביטויי חיפוש שמופיעים בתוצאה – גוגל מציג איזה ביטויים מתוך שאילתת החיפוש מופיעים גם בתוכן התוצאה ורלוונטיים לה. ביטויים אלו יכולים להופיע הן בגוף המלל והן בחלקים שאינם גלויים, כגון תגיות מטא.

ביטויי חיפוש רלוונטיים לחיפוש – התאמות שגוגל ביצע לא רק בהתאם לשאילתה המבוקשת, אלא גם בהתאם למונחים משיקים ורלוונטיים. לדוגמה: אם החיפוש מכיל את המילה זריקה, גוגל יתאים עבורה גם מילים כגון חיסון.

אתרים אחרים עם ביטויי החיפוש שלך מקשרים לתוצאה זו – אתרים אחרים שמכילים אותם ביטויים כמו השאילתה שלך, מקשרים לתוצאת החיפוש הזו. גוגל בהחלט נותנת חשיבות לקישורים נכנסים, וכאן מעידה על כך בפה מלא.

תוצאה זו היא בשפה X – יש חשיבות הן לשפה בה מבוצע החיפוש והן לשפה בה מוצגות התוצאות. חיפושים שמבוצעים בספרדית ו/או שמבוצעים בספרד, ייתנו עדיפות מן הסתם לתוצאות בספרדית.

תוצאה זו רלוונטית לחיפושים באזור X – גוגל עשוי להשתמש במיקומו של המחפש, מיקום האתר וכן כוונת החיפוש בשאילתה כדי לקבוע האם המחפש רוצה למצוא דף אינטרנט שיותר רלוונטי לאזור מסוים בעולם. אם לדוגמה חיפשתי פיצרייה ואני נמצא בתל אביב, גוגל יתאים לי פיצריות באזור הזה – גם אם לא כללתי במפורש את שם העיר / האזור בתוך החיפוש.

טיפים לחיפוש – בכל חלונית מידע תוכלו לראות שחלק מההסברים מודגשים בקו תחתון. מעבר-עכבר על ההסברים הללו ייתן לכם טיפים לשיפור החיפוש בפעם הבאה.

רגע לפני סיום

אין ספק שהמתכון המלא לאלגוריתם החיפוש של גוגל היה ונשאר סוד כמוס, לא פחות מהמתכון הסודי של קוקה קולה. ייתכן שבהמשך גוגל תציג עוד ועוד פרמטרים בחלונית המידע, וזה בהחלט יעזור לאשש כמה מהדברים שעד היום היו רק בגדר ניחוש.

למרות זאת, אחרי שנים של ניסוי וטעייה (ותהייה) נמצא המתכון הכללי שמאפשר לקדם אתרים בצורה אורגנית; זאת למרות שלא כל הרכיבים ברורים וחלקם הגדול אף חבוי לחלוטין מעינינו. העובדות בשטח מדברות בעד עצמן.

 

קידום אתרים בגוגל למעלה

בעל אתר/מקדם?
קבל/י דוח בחינם