אופטימיזציה לאתר בהתאם לכוונת המשתמש

איך לבצע אופטימיזציה בהתאם לכוונת המשתמש

כוונת המשתמש, בהתייחס לחיפוש בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, היא מונח המתאר את הסיבה בגינה גולש מסוים הקליד מילות חיפוש מסוימות בשורת החיפוש. מה אותו גולש באמת מנסה להשיג כתוצאה לשאילתא שהקליד?

למעשה, כוונת המשתמש היא צירוף של שלושה גורמים מרכזיים:

  1. חיפוש סמנטי לטנטי, או במילים אחרות האפשרות לייחס למילה או לרצף מילים המוקלדות במנוע החיפוש משמעות מסוימת התלויה ברצונו של המשתמש ובפרשנות שמנוע החיפוש מייחס לשאילתא. גוגל, למשל, הוא מנוע חיפוש מתקדם אשר כבר יודע "להבין את המשמעות" של המילים המוקלדות בו.
  2. כתוצאה מן היכולת המורכבת הזו, גוגל הפך להיות מקור מידע אמין בעיניהם של רוב הגולשים בעולם. הם בוטחים בו שיבין את השאילתא שלהם ולכן מקלידים בו שאלות מורכבות יותר ויותר, בניגוד לעבר הלא רחוק שבו גולשים רבים נהגו להקליד מילה בודדת או שתיים.
  3. עד לא מזמן נהוג היה לסווג את כוונת המשתמש לניווט, חיפוש מידע או רכישה. אולם התקדמות הטכנולוגיה, כמו גם התרחבות רשת האינטרנט המכילה כיום אינספור אתרים ומקורות מידע, הביאו את גוגל למצב שהוא התחנה הראשונה שבה גולשים מבצעים חיפושים למטרות שונות ומגוונות.

למגוון אפשרויות החיפוש בגוגל הצטרפה לפני זמן לא רב אפשרות נוספת, והיא חיפוש בעזרת הקול. כיום ניתן לדבר אל גוגל, ולפיכך אופי החיפושים בו הולך ונעשה הרבה יותר טבעי, ממש כמו שיחה עם אדם אחר.

לפיכך, אם אתם עדיין נוקטים באסטרטגיה המסורתית של קידום אתרים על פי גיבוש ביטויי מפתח, יתכן  שכדאי לכם להעמיק מעט יותר אודות כוונת המשתמש. זאת משום שכיום כבר לא מדובר רק בניסיון לספק לגולשים תוצאות שעונות על מילות החיפוש שהקלידו (או על מילות חיפוש דומות, מילים נרדפות וכדומה) אלא בניסיון של ממש להבין את הכוונה שלהם בעת ההקלדה.

ביצוע אופטימיזציה בהתאם לכוונת המשתמש בחיפוש צריכה לקחת בחשבון את התנהגות הלקוחות הפוטנציאליים, בעת שהם רוכשים מוצר או מזמינים שירות באמצעות אחד מן האפיקים השיווקיים שלכם. באמצעות הבנה מעמיקה של קהל היעד שלכם, תוך בניית פרופילי לקוחות מפורטים והגדרת משפכי המכירות שלכם, תוכלו לפענח טוב יותר את כוונתו של כל משתמש ולהתאים לו את המענה האופטימלי.

הדרך הפשוטה ביותר לגלות את התשובה לשאלה "מהי כוונת המשתמש?" היא פשוט לשים את עצמכם בנעליו של המחפש. שאלו את עצמכם: "אם אני הייתי מחפש את המילים הללו בגוגל, מה בעצם הייתי רוצה למצוא?".

איך מבצעים אופטימיזציה לאתר בהתאם לכוונת המשתמש?

שאלה אחרת שכדאי לשאול את עצמכם היא "האם התוכן שיש לי באתר שווה ערך כלשהו למשתמש, ואם כן, כיצד אוכל להוסיף אפילו יותר ערך?" כמו כן תוכלו לבחן את תוצאות החיפוש שגוגל מציע לכם לאחר חיפוש של שאילתות מסוימות, וכך תוכלו לעקוב, גם אם במעט, אחר הלך המחשבה של גוגל עצמו

פעולה נוספת שבאפשרותכם לעשות היא לעבור מהלך מחשבה של קידום אתרים על פי ביטויי מפתח אל קידום אתרים ששם את המשתמש במרכז. כך תוכלו ליצור תוכן טוב יותר, איכותי יותר, עמוק ומורכב יותר אשר יהווה מענה בעל ערך רב יותר למבקרי האתר – הרבה יותר מאשר תוכן שייכתב מתוך מחשבה שרק מנועי החיפוש יקראו אותו.

אם תקחו בחשבון את התשובות לשאלות שלעיל ותשכילו למנף אותן לכדי מתן ערך אמיתי לרצונו של המשתמש, תמצאו את עצמכם בנקודת התחלה טובה מאוד לקמפיין קידום אתרים שהשפעותיו יורגשו גם לטווח ארוך.

כשהמשתמש רוצה לקנות

הבסיס של קידום אתרים הינו התמקדות בביטויי מפתח המעידים על כוונתו של משתמש לרכוש מוצר (או להזמין שירות). על מנת לבצע אופטימיזציה לשאילתות כאלה, ובכך לאפשר לכם להעניק למשתמש ערך רב יותר, ודאו את הדברים הבאים:

  • האם נוח לבצע רכישה בעמוד המדובר?
  • האם כפתורי וקישורי ההנעה לפעולה ברורים?
  • האם בעמוד מופיע כל המידע הנדרש לגולש על מנת לבצע את הרכישה?
  • האם השפה בה כתוב התוכן סובבת סביב הרכישה?

חשוב להקפיד שכל הפרטים הללו יהיו ברורים על מנת שגוגל יידע להציג את העמוד כתוצאה בפני גולש שביצע חיפוש המעיד על כוונה לבצע רכישה.

כשהמשתמש מחפש מידע

משתמשים רבים נעזרים בגוגל על מנת למצוא מידע, ומכאן שהם מצפים לקבל את המידע הזה כשהם מקליקים על אחת מתוצאות החיפוש. לפיכך עליכם ליצור תוכן אינפורמטיבי מעולה, וכך תיהנו מפירותיו בשני אופנים:

  • יתכן והגולש מחפש את המידע כשלב מקדים לחיפוש שיוביל לרכישה. ככל שהמידע שתספקו לו יהיה איכותי יותר, כך הם יפתחו יותר אמון בעסק שלכם. כך, כאשר יגיע השלב שבו הם יגבשו את ההחלטה לרכוש מוצר או להזמין שירות, קיים סיכוי גבוה שהם יפנו אל האתר שהם כבר מכירים וסומכים עליו.
  • יתכן גם שהגולש מחפש מידע על מנת להסתמך עליו כמקור אמין כדי לתת ערך משלו עבור גולשים אחרים (לקוחות של עסק אחר, למשל). במקרים כאלה, קיים סיכוי גבוה שהם יקשרו אל התוכן שלכם וכך גם יסייעו למאמצי קידום האתרים שלכם וגם יבססו את המוניטין של האתר שלכם כסמכותי ומקצועי.

להבין איך מתנהג הגולש

כל ההשקעה באתר, לרבות התוכן, בניית פרופיל קישורים, העיצוב וכדומה, אינה שווה הרבה אם האתר לא מצליח להמיר את המבקרים ללקוחות. המפתח לשיפור יחס ההמרה טמון בזיהוי התנהגות הגולשים המהווים את קהל היעד שלכם בשלבים השונים של משפך המכירות.

איך האתר נראה בתוצאות החיפוש?

גם לדרך בה מוצג עמוד מסוים מן האתר בין תוצאות החיפוש לשאילתא מסוימת יש קשר לכוונת המשתמש. הגורמים המשפיעים ביותר על כך הם תג הכותרת ותיאור המטא.

לדוגמה, אם המשתמש ביצע חיפוש של ביטוי מפתח המעיד על כוונתו לרכוש מוצר, יש לוודא כי מידע המטא עושה שימוש באוצר מילים מסקרן ומעודד מכירה. אם כוונת המשתמש היא לחפש מידע, יש לוודא כי מידע המטא רומז שלחיצה על תוצאת החיפוש תספק מענה לשאלתו של הגולש.

כלים שימושיים

מחקר מילות מפתח הוא חלק חיוני בזיהוי של ביטויי חיפוש בעלי ערך, שבתורם מובילים לזיהוי כוונת המשתמש. מתוך מחקר איכותי של מילות מפתח תוכלו ליצור תוכן רלוונטי שיענה על כוונת המשתמש, תהיה אשר תהיה. לשם כך תוכלו להיעזר בכלים שונים, דוגמת:

  • Answer The Public
    כלי יעיל שבו ניתן להשתמש בפורמט של שאלות: מי, מה, מתי, למה ואיך; וכך לקבל רשימה של מונחי חיפוש ובעקבותיהם ליצור תוכן.
  • Keywordtool.io
    אופן הפעולה של כלי זה דומה לקודמו, ובנוסף יוצגו בפניכם נפחי חיפוש ושאלות נפוצות העשויות להיות קשורות לביטויי המפתח שלכם.
  • Buzzsumo
    כלי זה מאפשר לכם לצפות בתכנים בעלי שיעורי שיתוף גבוהים ברשתות חברתיות על פי נושאים, וכך תוכלו לדעת עד כמה הנושאים בהם אתם עוסקים פופולריים בחיים האמיתיים.
קידום אתרים בגוגל למעלה