פונים אליי בזמן האחרון המון עסקים והמון חברות, השאלה כיצד להשקיע נכון, איזה ערוץ שיווק נכון יותר עבורם אי אפשר להכריע בקלות, אומנם נכתבו המון מאמרים בעניין, עדיין החלטתי לכתוב גם קצת מהזווית האישית שלי.
האם קידום אתרים אורגני (SEO) או קידום ממומן בגוגל (PPC) ?
חשיבותו של הבסיס האורגני בטווח הארוך
שיווק במנועי חיפוש הוא מתודה רחבה שניתן לגשת אליה ממספר היבטים, אולם בעיקרון נהוג תחילה ליצור בסיס אורגני יציב שאחר כך ניתן יהיה לחזק ולבנות עליו קמפיינים של קידום ממומן בכדי להגדיל את החשיפה ולשפר את שיעור ההמרה. לשם כך ניתן ליישם שיטות שונות ומגוונות של קידום אתרים לצד ידידותיות למשתמש – מבחינת עיצוב האתר, ניווט, תפעול וכדומה.
לזכותו של קידום ממומן ניתן לומר שאם הוא כבר מביא גולשים לאתר אזי מדובר בלידים איכותיים, כלומר הגולשים שהגיעו בעקבות לחיצה על מודעה כלשהי למעשה נמצאים כבר בשלב מתקדם יותר במשפך המכירה; אולם מחקרים שנערכו בשנים האחרונות על ידי גורמים שונים בתעשיית קידום האתרים העלו כי החיפוש האורגני מביא יותר מפי עשרה גולשים לאתר מאשר קידום ממומן – וזהו נפח גולשים משמעותי שיש להתחשב בו.
אם אלמנטים קריטיים באתר אינם פועלים כשורה (או, חלילה, אינם פועלים כלל), אזי אין שום היגיון בהשקעת משאבים בקידום ממומן שיביא גולשים אל עמודי נחיתה גרועים, עמודי שגיאה, קישורים שבורים וכיו"ב. אמנם אין ספק שהתנועה תגדל, ובתלות בעמודים אליהם מגיעים הגולשים יתכן שתהיה גם עליה מסוימת בשיעור ההמרה, אבל כל עוד אין ודאות שכל האלמנטים החשובים באתר פועלים כמו שצריך – יהיה מדובר בניצול לא יעיל של תקציב על פני זמן רב.
יתרה מזאת, אחוז ניכר מן הגולשים שהגיעו לאתר לראשונה בזכות הקידום הממומן לא יחזרו אליו לאחר סיום הקמפיין; זאת משום שברגע שמותג מפסיק להשקיע בקידום ממומן, כל מה שנותר לו הוא שיווק מפה לאוזן, רשתות חברתיות ונוכחות אורגנית. אם האתר סובל מפגמים או שהבסיס האורגני שלו אינו יציב מספיק, אזי דינו להיעלם בתהומות הנשייה של מנועי החיפוש.
לסיכומו של דבר, התשובה לשאלה בנוגע לטווח הארוך היא קידום אתרים אורגני, משום שהוא מייצר בסיס איתן שעליו ניתן בהמשך להוסיף אפיק ממומן.
מה לגבי הטווח הקצר?
ברגע שהשאלה הנשאלת היא "מה עדיף לעסק שלי ברגע זה ממש, באופן מיידי?" – אזי התשובה משתנה לטובת הקידום הממומן. זאת משום שהשקעה בקמפיין קידום ממומן, שבו מודעה טובה ואפקטיבית מובילה את הגולש לעמוד נחיתה יעיל, עשויה לייצר עבור העסק הכנסות והחזר השקעה סביר.
ראוי לשים לב שהסתמכות על האפיק הממומן לבדו עשויה להפוך להשקעה יקרה, במיוחד אם לא כל האלמנטים הנדרשים להצלחה פועלים כמו שצריך. בנוסף, בעוד שהאפיק הממומן יכול לספק נפח גבוה של תנועת גולשים לאתר בתוך זמן קצר, הרי שברגע שהקמפיין ייעצר – סביר להניח שגם נפח תנועת הגולשים ירד.
אז במה נכון לבחור עבור העסק שלכם?
מלבד טווח הזמן, ארוך לעומת קצר, קיימים שיקולים נוספים לבחירת אפיק ההשקעה היעיל ביותר. עבור עסקים קטנים, למשל, יתכן שבכל מקרה עדיף יהיה להשקיע בפעולות קידום אתרים לשם אופטימיזציה של האתר ורק אחר כך להשקיע בקידום ממומן. עסקים אחרים, בדרך כלל ותיקים ומבוססים יותר מבחינת משאבים כלכליים, יעדיפו אולי לתחזק נוכחות מקוונת משמעותית באמצעות פרסום ממומן מתמשך.
כמו בהיבטים שיווקיים ודיגיטליים רבים אחרים, גם הבחירה בין קידום אורגני לקידום ממומן תלויה במאפיינים הייחודיים לכל מותג, אתר, מטרות וקהל יעד. לפני שאתם בוחרים אפיק, קחו בחשבון את כל מה שהופך את העסק שלכם למה שהוא. למשל:
- מהי רמת הנראות האורגנית הנוכחית של האתר
- מטרות המותג באופן כללי ומטרות האתר בפרט
- המקורות מהם מגיעים רוב הגולשים אל האתר
- כיצד המותג, המוצר או השירות משתלבים בדרכו של גולש אל הרכישה