קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
המדריך המקיף לשימוש חוקי בתמונות בגוגל
המדריך המקיף לשימוש תמונות בגוגל

המדריך המקיף לשימוש חוקי בתמונות בגוגל

איזה נחמד שאפשר לחפש תמונה בגוגל, לשלב אותה בעיצוב ולהעלות אותה לקמפיין נכון? אז ממש לא נכון! אם לא ידעתם בגדול כל תמונה שיש היום ברחבי האינטרנט מוגנת בחוק זכויות יוצרים ואם עד עכשיו לא הכרתם את זה, ממש כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא. הכנתי לכם מדריך סופר מפורט איך ניתן להשתמש בתמונות בצורה חוקית, אבל היי שימו לב, אני לא עורך דין ולא מדובר על מסמך משפטי אלא בעיקר על טיפים שאני משתמש בהם כשאני מעלה כתבה או קמפיין. כפי שאתן יודעים בתחום קידום האתרים עושים שימוש נרחב בתמונות, ולכן, חשוב להכיר את התחום בצורה טובה ככל הניתן.  אז מה אתם אומרים נתחיל?

כמה מילים על חוק זכויות יוצרים

כמו כל חוק, גם חוק זכויות יוצרים הוא מורכב ודינמי. לכן, חשוב מאוד לפני שאתם משתמשים בתמונה, להיות זהירים ולוודא שאתם עומדים בכלל המגבלות, בעיקר בעולם של היום המשלב בתוכו AI ויצירת תמונות יש מאין.

חוק זכויות יוצרים נועד על מנת להגן על אנשי היצירה וזה מאוד הגיוני, תחשבו על זה ככה, אם הייתם צלמים במקצועכם, מזה הייתם מתפרנסים ותמונה שלכם הייתה מככבת בקמפיין אך לא הייתם מקבלים מכך דבר, הייתם מוכנים לזה? ברור שלא מי רוצה לעבוד בחינם? ולכן, אנשי יצירה מוגנים בחוק על כל יצירה שלהם לרבות: טקסטים, תמונות, עיצובים גרפיים וכד'. אגב, החוק הזה הוא אחד החוקים שלרוב בית המשפט יהיה בעד היוצר מכיוון שמדובר על קניין רוחני, כל עוד יש לו את ההוכחות כי מדובר על היצירה שלו.

שימוש הוגן בתמונות, מה זה ואיך זה מסייע לנו?

תחום השימוש ההוגן בתמונות הוא בעצם סוג של עקרון משפטי בדיני זכויות יוצרים והוא מאפשר שימוש מוגבל ב"יצירה" המוגנת בזכויות, ללא צורך בהרשאה, במקרים ובנסיבות מסוימות. לדוגמא, אם מדובר על ביקורת, על דיווח חדשותי או על מטרות חינוכיות. שימוש הוגן בתמונה יכול להיות גם טרנספורמטיבי, כלומר שינוי חזותי של היצירה המקורית באופן כזה שיתן משמעות חדשה, או לחלופין פרודיה כלשהי. לדוגמא, אם אתם משתמשים בצילום של סצנה מסדרה מפורסמת.

אז מה בעצם העקרונות לשימוש הוגן?

מטרת השימוש ואופיו

האם התמונה תשמש למטרות מסחריות או למטרות שאינן מסחריות? האם מדובר על ארגון ללא מטרות רווח או בית עסק?

אופי היצירה וזכויות יוצרים

האם מדובר על תצלום או יצירת אומנות?

כמות ומהותיות

האם לקחת חלק מהיצירה או השתמשת בכולה?

השפעת השימוש על השוק הפוטנציאלי

האם בעזרת שימוש בתמונה אתה עלול להשפיע לרעה על שווי המשקל של שוק המקור?

חשוב לזכור כי שימוש הוגן אינו מבטיח הגנה במקרה של תביעה ולכן, ההמלצה היא תמיד להתייעץ או לייצר פרוטוקול שימוש בתוך הארגון עצמו.

 מדריך כללי לשימוש בתמונות מגוגל

כפי שכבר הסברתי קודם, לכל מי שמשתמש בתמונות מהאינטרנט מוטלת האחריות לציית לחוק זכויות יוצרים על מנת להימנע מתביעות משפטיות ולמנוע בעיות וסכסוכים. כחלק מהאחריות הזו, חשוב לדעת שגם אם התמונות מקוונות ונמצאות ברחבי האינטרנט, אין זה אומר שניתן להשתמש בהן בכל אופן. גם תמונות שנראות "חינמיות" עלולות להפתיע.

אם החלטתם להשתמש בתמונות מהאונליין למטרות מסחריות, חשוב לזכור שני כללים חשובים:

קבלו אישורים ורישיונות שימוש

אם ביקשתם אישור שימוש, הקפידו שהוא יהיה בכתב. במידה ואתם משתמשים בתמונה של אדם כלשהו חשוב מאוד לאשר איתו לפני כן.

כבדו כל תנאי שימוש הקשורים לתמונה או ליצירה שבחרתם

אם אתם לא בטוחים מה כל סעיף אומר, התייעצו עם עורך דין, אם יש ספק אז אין ספק.

והכי חשוב, תתעדכנו כל הזמן אם החוק השתנה או קיבל תיקוף חדש, חוקים הן דבר דינמי ואי ידיעה אינה קבילה בתביעה. יופי, אחרי שהבנו את כל זה, בואו נעשה דריל דאון לסוגי התמונות בהן תוכלו להשתמש ומה ההמלצות לשימוש – ושוב אני מדגיש, אני לא עורך דין 🙂

סוגי תמונות ואפשרויות השימוש אונליין

תמונות בתחום הציבורי

התחום הציבורי ידוע כתחום שאין עליו זכויות יוצרים. כלומר, תמונות שאין עליהן הגבלות מכמה סיבות אפשריות:

  • תוקף זכויות היוצרים פג (למוזיקה לדוגמא הוא עומד על 70 שנים מיום היצירה)
  • ליצירה מעולם לא היו זכויות
  • בעל הזכויות "שחרר" את הזכויות למען הכלל

Creative common images

מקור חינמי נוסף הוא Creative common images שהוא ארגון ללא מטרות רווח, המספק רשיונות ליוצרים על מנת להפוך את יצירותיהם לזמינות לכלל הציבור, תוך שמירה על השימוש בהן אבל באופן פחות מוגבל.

המשמעות היא ש-תמונות עם רשיון של הארגון, זמינות לשימוש אך עם תנאים ספציפיים בהתאם לסוג הרישיון. בעוד שיש רשיונות שמאפשרים שימוש מסחרי, אחרים אינם מאפשרים זאת כלל. קיימים 6 סוגים של רישיונות שנעים על הסקאלה, אבל עם שני עקרונות מובהרים: אחד מאפשר שימוש מסחרי והשני לא.

שימוש מסחרי מוגדר כשימוש ש"נועד בעיקר ליתרון מסחרי או פיצוי כספי". אולם הפיצוי יכול להיות ישיר או עקיף ולכן, אם אתה משתמש בתמונה בפוסט בבלוג לדוגמא בשביל חברה עם מטרות רווח זה נחשב מסחרי, אגב זה נכון גם למדיה חברתית.

מעבר לכך, לתמונות עם רשיון CC יכולות להיות תנאים נוספים כמו לדוגמא:

ייחוס – רשיון המאפשר לאחרים להפיץ, לשנות או להתבסס על עבודתו של היוצר כל עוד הם נותנים קרדיט ליצירה המקורית.

ייחוס ללא נגזרות – רשיון המאפשר הפצה מחדש של תמונה כל עוד התמונה נשארת ללא שינוי וזוכה לזכות את היוצר, כלומר הוא מקבל קרדיט.

תמונות מאגר

קיימים ברחבי האינטרנט לא מעט מאגרי תמונות וגם לקאנבה מבית גוגל בגרסת הפרו, יש מאגר שלם של תמונות לשימוש. המאגרים בעצם רוכשים את הזכויות על התמונה מהצלם ומאפשרות למינויים של המאגר לעשות שימוש בתמונות. אגב, גם הרשיונות משתנים בהתאם לתמונה, לדוגמא לא כל תמונה היא עם קופירייטס להיות בטלוויזיה.

יכולים לקרוא ע"כ בפירוט במאמר שכתבתי בנושא מאגרי תמונות ללא זכויות יוצרים.

  • ללא תמלוגים – סוג הרישיון הנפוץ ביותר, הרישיון הזה נותן לך את היכולת להשתמש בתמונה מספר פעמים.
  • ניהול זכויות – הרישיון הזה מאפשר זכויות שימוש ספציפיות יותר על סמך משך הזמן, המיקום הגאוגרפי והאופן שבו אתה מפיץ את התמונה.
  • שימוש עריכה – רשיון שחל על תמונות המיועדות אך ורק למטרות חדשותיות ועיתונאיות.

תמונות מדיה חברתית (באישור בלבד)

אם אתם מחפשים תוכנית תוכן ויזואלי משכנעת, סביר להניח שאתם צורכים לא מעט תכנים ברשתות החברתיות. שפע של דימויים לבחירה, המדיה החברתית מציגה לנו הזדמנויות מפתות למשווקים, אבל לפני שאתם רצים לתפוס אותם בשתי ידיים זיכרו כי תמונות המתפרסמות במדיה חברתית כלשהי מוגנות בזכויות יוצרים כל כל דבר אחר. ולכן, על מנת לעשות בהן שימוש אתם צריכים לקבל אישור ממי שיצא את התוכן.

אם אתה משתמש בתוכן מדיה חברתית ללא רשות, זה עלול להוביל לתביעה משפטית ובוא נגיד שאתם לא רוצים להיכנס לשם, מדובר על סכומים לא מבוטלים. גם אם אתם אנשי מדיה ואלו הלקוחות שלכם, חשוב מאוד שתדעו את החוקים ולא תתנו להם להיכנס לברוך, זאת האחריות המקצועית שלכם.

תכלס גם אם להיות כן, ב95% מהמקרים שביקשתי להשתמש בתוכן קיבלתי אישור.

תמונות שנוצרו על ידי AI

הטרנד החדש שמשנה את חוקי המשחק לגמרי, ה-AI. מה עושים עם "יצירה" שמי שהגה אותה הוא בעצם רובוט? ומה עושים אם מבקשים מה-AI לצייר לי דמות מצוירת מוכרת?

עקב העלייה המטורפת בשימוש ב-AI זה מעלה לא מעט תהיות בכל הקשור לזכויות יוצרים כי בסופו של דבר מדובר על תוכן שיצרה בינה מלאכותית גם אם אתם"הגיתם" את זה. נכון להיום, אין כאן תשובה ברורה. מדובר על עולם חדש לחלוטין שעדיין לא דייקו אותו ברמה החוקית.

 קבצי GIF

זה שיש גיפים בשפע ברחבי האינטרנט לא אומר שכל שימוש בהם הוא חוקי ברמה המסחרית. בגדול, ניתן לטעון כי קבצי גיפ נמצאים תחת דוקטרינת השימוש ההוגן. ניתן גם לטעון כי קבצי גיפ משמשים לפרשנות ביקורת או פרודיה באופן כללי.

ועדיין, אין כאן רשות גורפת לכל שימוש. מבחינה טכנית, אם תרצה לפעול ללא סיכון, תצטרך ריליסים כתובים מהיוצרים. או להשתמש באתרים שמהם ניתן לרכוש גיפים כמו לדוגמא Giphy.

לסיכום – איך להשתמש בתמונות מהאינטרנט ולצאת מזה בחיים?

אז בגדול, אי אפשר. סתם סתם 🙂 במאמר הסברת מה אומר חוק זכויות יוצרים ומה החשיבות שלו. זכרו שבמידה ויש תביעה חובת ההוכחה היא עליכם ותביעות של זכויות יוצרים יכולות להגיע למאות אלפי שקלים, תלוי בסיפור.

לכן, במאמר הסברתי איך כן ניתן לעשות שימוש בתמונות שנמצאות ברחבי האינטרנט על מנת למקסם את השיווק הדיגיטלי שלכם, ובנוסף הסברתי מה חשוב שיהיה לכם בעת השימוש כמו לדוגמא אישור מהיוצר או טופס ריליס. אז בפעם הבאה שאתם חושבים להשתמש בתמונה מהאינטרנט תעברו על המדריך ותראו אם אתם בסייף סייד. יש לכם ספק? תתייעצו עם עורך דין כי אם יש ספק אז אין ספק. בהצלחה!

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?