קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
עדכון TW-BERT: כל המידע על העדכון החדש של גוגל (2023)
tw bert

עדכון TW-BERT: כל המידע על העדכון החדש של גוגל (2023)

כבר ב-2019 הכריזו בגוגל על העדכון BERT, שהיה אחד העדכונים הגדולים בשנים האחרונות. לאחרונה (אוגוסט 2023) פורסם מאמר מחקר עמוק ומורחב מטעם מיטב המוחות של גוגל על עדכון חדש – ה-TW-BERT – במה שנראה כמו גרסא חזקה, רחבה, עמוקה ובעלת יכולת עיבוד שפה איכותית יותר משל קודמו.

למרות העובדה שבגוגל טוענים בעצמם שזה עשוי להיות אחד העדכונים המשמעותיים במנוע החיפוש בשנים האחרונות – עושה רושם שלפחות כרגע הדבר לא זוכה ליחס מיוחד בקרב חברות קידום אתרים ברחבי העולם.

מטרת העל של העדכון היא שיפור תוצאות החיפוש (SERP) ותצוגה מדויקת יותר של הדירוג מבלי לשנות באופן מהותי את אלגוריתם החיפוש עצמו, וזה באמצעות הבנה עמוקה של מילים נרדפות, ביטויים, משמעויות כפולות וניואנסים נוספים.

מה זה TW-BERT?

בפשטות, כפי שציינתי, ה-TW-BERT מסייע לגוגל לעבד את המידע שאתם מחפשים ואת הקונטקסט שלו כך שיציג את התוצאות בצורה מדויקת יותר. העדכון "מחלק" ציונים (לפי סדר חשיבות) למילים בתוך ביטויי החיפוש וכך קולע בצורה מיטבית לכוונת המשתמש.

מעבר לזה, העדכון משמש את גוגל לדיוק ביטויי הזנב הארוך (לונגטיילים) – מנוע החיפוש ישלים אתכם טוב יותר בעת החיפוש: לצורך העניין, השלמה של 'קציצות בשר לילדים' ל'קציצות בשר לילדים מתכון'. בדרך זו הממשק עם מנוע החיפוש הופך מהיר ויעיל יותר.

דוגמאות שבהן עדכון ה-TW-BERT בא לידי ביטוי:

כמו בכל דבר, גם במקרה הזה אין דוגמא טובה יותר מהדוגמא  במאמר המחקר שגוגל בעצמם הציגו : "נעלי ריצה של נייקי". באופן כללי, תוצאות החיפוש אמנם יתחשבו ברובן במותג נייק, אולם יציגו בנוסף גם תוצאות רבות של מותגי ריצה שונים – זה המצב ללא העדכון, ובו לכל מילה בביטוי החיפוש היה משקל שווה. כמובן שכוונת המשתמש במקרה זה היא תוצאות של המותג נייקי באופן ספציפי.

לאחר העדכון, האלגוריתם של גוגל ינתח את ביטוי החיפוש תוך שקלול הניקוד של כל מילה בביטוי, אשר מקבלת דירוג שונה מבחינת חשיבות וניקוד שונה. בדוגמא הנ"ל – המילה נייקי נחשבת חשובה יותר ובהתאם תקבל ציון גבוה יותר כך שתוצאות החיפוש יהיו מדויקות יותר וכמעט באופן מוחלט המותג נייקי יכלל בהן. כלומר, השיפור הראשון שנובע מהעדכון הוא דיוק החשיבות של כל מילה בביטוי החיפוש.

מעבר לזה, דבר נוסף שהעדכון שיפר באופן משמעותי הוא הבנת ההקשר בין המילים בביטוי: נראה מובן מאליו שמנוע החיפוש מבין ש"נעליים" ו"ריצה" הן שתי מילים נפרדות שיוצרות ביטוי חדש, אולם באמצעות ה-TW-BERT בשקלול יינתן לביטוי "נעלי ריצה" משקל גדול יותר מאשר לכל מילה באופן עצמאי.

האם גוגל משתמשת ב-TW-BERT באלגוריתם של מנוע החיפוש שלה?

אז אחרי המחמאות הרבות והבנת יכולות הייעול הפוטנציאליות של העדכון, נשאלת השאלה האם גוגל עצמם בכלל משתמשים בו. נכון לעכשיו אין שום אישור רשמי מטעם גוגל על הטמעת העדכון כחלק מהאלגוריתם. עם זאת, סביר להניח שהעדכון כבר משולב באלגוריתם, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא קלות הפריסה שלו. כלומר, גוגל יכולה להוסיף את ה-TW-BERT לאלגוריתם הדירוג שלה מבלי לבצע עדכון של ליבת האלגוריתם בקנה מידה רחב.

כמו כן, דבר נוסף שיש להתחשב בו כאשר אנו תוהים אם אכן גוגל משלבת את העדכון באלגוריתם שלה היא הערך המוסף שהוא מספק – עד כמה העדכון מצליח לשפר בפועל, בשוטף, את המצב הנוכחי. לעיתים רבות יוצאים מאמרים מוכחים בעלי מידע מהימן שבפועל אינם נכנסים למנוע החיפוש כי האימפקט שלהם לא מספיק משמעותי. המקרה של TW-BERT שונה לחלוטין, שהרי ישנה הסכמה רחבה בקרב החוקרים לגבי הערך המוסף שהוא מספק למנוע החיפוש.

אם כך, אין תשובה חד משמעית לגבי השאלה,אך ניתן להניח שאכן גוגל פרסה את ה-TW-BERT במנוע החיפוש שלה. ואם זה אכן המצב – הדבר מספק הסבר לא רע לגבי השינויים התכופים בדירוגים שמתרחשים לאחרונה – אני בטוח שאם אתם מקדמי אתרים – גם אתם הרגשתם לאחרונה ברכבת ההרים בעולם הקידום האורגני כאשר הדבר בא לידי ביטוי בשינויים תכופים במיקומים. אמנם אין זה הסבר רשמי וחד משמעי, אך העדכון הנ"ל בהחלט מהווה הסבר אפשרי לעניין.

ההשפעה של TW-BERT על מקדמי האתרים

כמובן, שבעולם קידום האתרים צריכים לעשות חושבים ולשנות את הדרך שבה אנו עושים את הדברים בעקבות העדכון? אם נניח שהעדכון אכן נכנס לאלגוריתם של גוגל הוא עשוי לבוא לידי במספר היבטים:

בראש ובראשונה, העדכון ייפגע במקדמים שמנסים לשזור מילות מפתח וקישורים "בכוח", בצורה לא אותנטית וללא הקשר אמיתי לתוכן. (כמו ביטויי המחיר השונים – "חימום תת רצפתי מחיר" כדוגמא – אשר אינם משתלבים בצורה אותנטית ושוטפת במאמר אך נכתבים אך ורק בעקבות נפח החיפוש הגדול שלהם). שהרי, ה-TW-BERT יודע לנתח בצורה מיטבית את הביטויים השלמים כשלעצמם ולא רק את המילה העצמאית.

כמו כן, השתלבות העדכון באלגוריתם של גוגל עשויה לחזק את ההבנה עד כמה מהותי לשלב טקסט בעל משמעות באנקורים – הן בקישורים הפנימיים והן בקישורים החיצוניים. כלומר, שילוב של חזרתיות על טקסט זהה בכלל האנקורים יועיל פחות באופן משמעותי.

לסיכום, אין עדיין וודאות לגבי שילוב עדכון ה-TW-BERT בפריסה של גוגל, אך סביר להניח שהוא כבר השתלב – הערך המוסף שלו האדיר שלו, יכולות הניתוח, קלות ההטמעה ושינויי הדירוגים שאנו עדים להם לאחרונה – כולם מעידים על שילוב העדכון באלגוריתם של גוגל. יחד עם זאת, גוגל אינם הכריזו על כך באופן רשמי.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?