קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
Audit: איך לבצע ביקורת תוכן איכותית לאתר?

Audit: איך לבצע ביקורת תוכן איכותית לאתר?

היום כבר כולם יודעים שהתוכן הוא אחד מהמרכיבים החשובים והעיקריים ביותר באתר, אם לא החשוב ביותר. לא משנה באיזה אתר מדובר, מה הנושא שלו או מה הסגנון, התוכן משפיע ויכול לשנות את התמונה מקצה לקצה.

ועדיין, אפילו אם אתם כותבי התוכן הטובים ביותר, המנוסים ביותר ואפילו אם אתם עוזרים ומלמדים אחרים לכתוב בצורה מדויקת, לא כל מה שתכתבו יפגע "בול במטרה". יכול להיות שהכתבה שלכם לא תצליח למשוך את קהל היעד אליו אתם מכוונים, להעלות את הצפיות של לקוחות פוטנציאלים או לשפר את דירוג האתר בחיפוש בגוגל. כך, באופן אבסורדי, אתם משלמים ממיטב כספיכם לכותבים מעולים, או משקיעים מאמץ וזמן רב בכתיבת תוכן איכותי בעצמכם, אבל הוא לא מועיל אפילובקצת.

הפתרון הוא לא לשכוח מהמאמר ולקוות שיום אחד יקרה נס, או למחוק ולכתוב מחדש, לפעמים התשובה היא פשוטה הרבה יותר. ביקורת. אל תתביישו ואל תפחדו להעביר מבט נוסף, מ"זווית ראייה שונה", על מאמר שלכם או של עמית לעבודה. אבל בכדי להפיק את המירב מהביקורת על המאמר, הכנתי לכם מאמר שמרכז את הנקודות הנפוצות בהן יש טעויות, ואת השיטות שלי לאיך נכון לבקר ולפקח על התוכן שבאתר שלכם.

אחרי שהסכמנו על חשיבותה של ביקורת התוכן, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל להתעסק בביקורת עצמה. במאמר זה, אשתף אתכם בשיטות שפיתחתי במרוצת השנים, שמכילות הרבה למידה מטעויות, הסקת מסקנות, ושנים של ניסיון 🙂

מה זו ביקורת תוכן (Audit)?

ביקורת תוכן היא התהליך של בקרה על התוכן שבאתר שלכם, אך בצורה מערכתית, בכדי לשפר את איכות התוכן ואת התועלת המופקת ממנו. ככלל, השאיפה היא להעביר כל תוכן שאתם מעלים לאתר את תהליך הביקורת, אך בשל אילוצי זמנים ומשאבים, כמעט כולנו נאלצים לבחור בעיקר במאמרים "הפחות מוצלחים" ו"למקסם" אותם. לרוב, התוכן שלכם מוכוון לקידום אתרים אורגני, כך שהמטרה שלכם מהתוכן היא לא "לדחוף" כמה שיותר מילות מפתח, אלא גם להצליח לענות על השאלות המדויקות שהגולשים מחפשים.

התוכן אותו תבקרו יכול להיות כל דבר, כמו למשל:

  • עמודי בית
  • עמוד נחיתה
  • תכנים בבלוג
  • תיאור מוצר
  • כותרות לסרטוני הסבר

ובתכל'ס, כל סוג של תוכן . אל תדאגו, התהליך של ביקורת תוכן רק נשמע מסובך, אבל הוא לא באמת קשה כשמבינים איך לעשות אותו, וכשמבינים למה לעשות אותו.

למה צריך לעשות ביקורת תוכן?

כפי שכתבתי, הצורך בביקורת תוכן הוא מובנה ובסיסי. גם לכותבי התוכן המנוסים ביותר מדי פעם קורה שהכתבה היא לא בדיוק מה שהם התבקשו לכתוב, או שלפעמים הבקשה עצמה לא הייתה מדויקת. כך או כך, המאמר או הכתבה שהעליתם לאתר לא השיגה את המטרה שלשמה היא נכתבה, או לא השיגה את המטרה במלואה. כדי לשפר את המצב, ולהצליח להפיק יותר מהתוכן שלכם, כדאי לבצע ביקורת המאפשרת זיהוי פגמים, כשלים, פספוסים או נקודות שאינן מדויקות, בכדי לאפשר את התיקון והשיפור שלהם. לפעמים, התוכן היה מוצלח ומועיל כשהוא עלה, אבל היום כאשר התקדמו הזמנים הוא כבר לא מעודכן ולא משיג את מטרתו.

אל תוותרו על תהליך ביקורת התוכן באתר שלכם!

איך לבצע ביקורת תוכן?

להציב את היעדים

קודם כל, חשוב להציב את היעדים. היעדים לביקורת יכולים להיות כל דבר שתרצו, אבל חשוב שיהיה שהיעדים יהיו מדידים. יעדים כמו "שהתוכן יהיה טוב יותר" הם נחמדים בתיאוריה, אבל בפועל- הם לאמשהו שניתן למדוד. תבחרו לפחות יעד אחד שניתן לכימות, בכדי להעריך האם הביקורת שביצעתם על איכות התוכן אכן הניבה תוצאות. דוגמאות ליעדים נפוצים ויעילים יכולות להיות:

  • שיפור מדדי קידום האתרים האורגני בדף מסוים באתר
  • שיפור יחס ההמרה באתר
  • עדכון התוכן בהתאם לשינויים שקרו בזמן האחרון
  • התאמה למבנה ארגוני חדש שקבעתם לאתר

מדדים להצלחה של תהליך קידום אתריםלאסוף ולסדר את התוכן

לאחר שהגדרתם את היעדים לביקורת ואת המטרות שאתם רוצים להשיג מהתהליך, חשוב לאסוף את התוכן בכדי לאפשר עבודה בצורה מסודרת.

עברו על האתר בצורה יסודית, בחרו את התכנים הרלוונטיים, העבירו את כתובת הURL לקובץ אקסל מסודר וייעודי, ורשמו בהערות צד את עיקרי הדברים של התוכן. כמו כן, סדרו את התוכן לפי קטגוריות רלוונטיות ולפי פרמטרים רלוונטיים, למשל:

  • URL
  • מי כותב התוכן
  • איזה צוות העלה אותו
  • מתי התוכן עלה
  • כותרת
  • כמה זמן לקח בכדי להביא את התוכן לרמתו הנוכחית
  • סוג התוכן (האם מדובר בתוכן מדף הנחיתה? בלוג? וכו')
  • מטרת התוכן (האם התוכן ייועד במקור בכדי להעלות את כמות הגולשים? בכדי לשפר יחס המרה?)
  • כמות המילים
  • מילות המפתח שהתוכן מכיל
  • תגובות או הערות שקיבלתם על התוכן
    אחר- השאירו רובריקה להערות שלכם. זה אולי נשמע אמורפי, אבל הרובריקה הזו תמיד מתמלאת 🙂

השלב הזה הוא שלב שנשמע טכני ומשעמם, אבל אני חייב להגיד שהוא חשוב מאוד ויחסוך זמן יקר בהמשך. כך תדעו בדיוק לאן לפנות, במה להתעסק ומה המטרה המקורית שהייתה לכל תוכן אותו אתם מבקרים. תשקיעו בארגון וסידור התוכן בצורה יסודית לקראת תהליך ביקורת התוכן באתר שלכם, ואתם תופתעו מהשיפור בתוצאות.

לבצע ביקורת על תכני עבר

חשוב מאד לנתח את המידע מתכני עבר שהעליתם. זה אולי השלב הקשה ביותר בתהליך הביקורת. ההשקעה שלכם בשלב הזה- היא זו שתקבע מה יהיו התוצאות של הביקורת שלכם, וכמה אפקטיבית היא תהיה מבחינת האתר שלכם ותהליך קידום האתרים שלכם.

עברו על תכני עבר, נתחו אותם ובדקו את הביצועים שלהםמבחינת פרמטרים שונים. הפרמטרים ישתנו כמובן בהתאם ליעדי הביקורת שהצבתם לעצמכם בשלב הראשון.

אתם יכולים לבצע את הניתוח באופן ידני, ולנתח את המידע שאתם מוצאים לנכון בדרך שאתם מוצאים לנכון. אני ממליץ על שימוש בכלים ייעודים ואוטומטיים שיקלו עליכם בביצוע המלאכה הקשה אך חשובה של ניתוח המידע. כלי מעולה שיכול לעזור לכם הוא למשל Google Analytics. הGoogle Analytics מאפשר ניתוחים מתקדמים ובצורה יחסית יעילה ופשוטה של התוכן שיש לכם באתר, ובמיוחד ביחס לפרמטרים של קידום אתרים אורגני.

תוכנה נוספת שיכולה לעזור היא SeoSurfer שנותנת מלצות על ביקורת תוכן ומייצרת השוואה בין האתר שלכם לבין אתרים אחרים שמדורגים גבוה במנוע החיפוש

SeoSurfer

החלטה נוספת שתצטרכו לקבל בשלב הזה, היא כמה זמן אחורה אתם רוצים ומוכנים לנתח. כמובן, שככל שתנתחו יותר מידע, ותלכו יותר זמן אחורה, בשאיפה החל מרגע פרסום התוכן, הניתוח שלכם יהיה מדויק ומלמד יותר. אבל כמו בכל דבר בחיים, צריך לעשות שיקולים של עלות מול תועלת ולהחליט על פרק זמן שלפניו לא תבדקו או תנתחו עוד מידע. ההמלצה שלי: לקבוע כלל ברור לפיו לא מנתחים יותר משנה אחורה.

באתרים גדולים וותיקים ישנם לפעמים תכנים ישנים גם מלפני 7,8 או 10 שנים. בדרך כלל, ניתוח של שנה אחורה יעשה את העבודה.

לבצע ביקורת על תכנים חדשים

אחרי שסידרתם את התוכן, וביצעתם ניתוח של התכנים הישנים באתר שלכם, שכרגע מסודרים בתוך קובץ האקסל, אתם מוכנים לבצע את ביקורות התוכן גם על התכנים החדשים שעולים לאתר שלכם. כאן המלאכה כבר הרבה יותר פשוטה. אתם מנוסים בביצוע ביקורת התוכן, כבר גיבשתם לעצמכם את המסמכים הרלוונטיים, את הסדר הנכון, ואתם יודעים לבצע את הניתוח בצורה יעילה באמצעות הכלים שנוחים לכם. כמובן, גם כמות התוכן משפיעה. במירב המקרים, כמות התוכן שקיימת באתר מאז שהוא הוקם, או כמות התוכן מהשנה האחרונה, גדולה בהרבה מאשר התוכן שהעליתם בשבוע האחרון או שאתם עתידים להעלות בקרוב.

טיפ של אלופים – אם תקפידו על ביצוע ביקורות תוכן על התוכן שבאתר שלכם לעיתים תכופות, ולא תחכו שתצטבר לכם כמות גדולה של תוכן בין ביקורות, אתם כמעט ולא תרגישו את תהליך ביקורת התוכן!

אל תתעצלו, ותקבעו לעצמכם בלוח הזמנים ביצוע של ביקורתעל התכנים החדשים שעלו לאתר אחת לשבועיים או שלושה.

אז על איזה פרמטרים באמת תרצו לפקח ומה תרצו בפועל לבקר? אין תשובה לא נכונה. כל פרמטר שתמצאו לנכון ונראה לכם רלוונטי בהתאם ליעדים שהגדרתם לביקורת- הוא פרמטר מעולה. בדרך כלל, היעדים יהיו דומים ונגזרים מאסטרטגיות נפוצות של קידום אתרים אורגני. הנה למשל ההמלצות שלי:

תגובות

אזור ותחום התגובות באתר הוא אזור חשוב. כמובן שהחשיבות משתנה בין אתרים ובהתאם ליעדים שאתם מציבים לעצמכם. אם אתם מעוניינים למשל לייצר קהילה שלמה באתר שלכם, בה החברים או המנויים שרשומים לאתר מגיבים אחד לשני ומנהלים שיחות, או לחלופין מגיבים על המאמר שהעליתם, כמובן שהתגובות מקבלות חשיבות גבוהה יותר.

אם אין לכם תגובות באתר, נסו לבדוק גם תגובות ברשתות החברתיות השונות שמתייחסות לתוכן שלכם כמו תגובות בטוויטר, אינסטגרם, פייסבוק וכדומה.

שיתופים ברשתות החברתיות

משווקים מסוימים מייחסים משמעות רבה לשיתופים של התוכן ברשתות החברתיות. מעקב אחר כמות השיתופים יכולה להעיד על הצלחה של התוכן או על אי הצלחתו להשיג את מטרתו. הפופלריות של התוכן מושפעת גם מאיכותו, אך גם מקהל היעד אליו הוא מכוון ועוד. כמות שיתופים נמוכה לא תמיד מעידה על תוכן שאינו מוצלח או שאינו מדויק. בנוסף, כמות שיתופים נמוכה בעבר לא בהכרח מבטיחה שהכמות תהיה נמוכה גם בעתיד. ייתכן שמדובר בנושא שהיה או יהיה אקטואלי יותר או פחות בתקופות שונות. כמו למשל AI בתקופה הנוכחית.

שיתופים ברשתות החברתיות

קידום אורגני

במצב הרצוי, התוכן שלכם יקבל באופן אורגני הרבה תעבורה, ויחשף לכמות גבוהה מהגולשים אליהם אתם מכוונים. במצב בו הקידום האורגני לא מצליח, משמע אם התוכן מקבל חשיפה נמוכה, או נמוכה מהצפוי, יתכן וישנה בעיה בתוכן. לעיתים נפוצות, הבעיה היא לאו דווקא בתוכן, אלא בנושאים "מסביב", כמו:

  • אסטרטגיית התוכן שלכם באתר או בנושא הספציפי
  • איך אתם משווקים ומפיצים את התוכן שלכם
  • סוג התוכן ועוד.

קישורים חיצוניים

קישורים חיצוניים הם כידוע מדד חשוב שמשפר את הדירוג שלכם בעיני גוגל ומשפיע על תהליך קידום האתר האורגני שלכם. תנתחו את כמות הקישורים החיצוניים שיש לכם, אבל תקפידו על איכות הקישורים. לא כל קישור באמת מועיל.

שימו לב שהקישורים החיצוניים שלכם באמת תורמים לאמינות של האתר שלכם ולסמכות שלכם בעיני גוגל. תנתחו ותעקבו אחרי הקישורים החיצוניים של התוכן באתר שלכם ותוך כדי, שימו לב שאתם מוודאים שהקישורים שלכם לא מובילים לאתרים חלשים, ספאם, שבורים וכדומה. כמו כן, שימו לב שעדכון של הקישורים החיצוניים. לאורך זמן קישורים יכולים להיות לא מעודכנים או לא רלוונטיים.

גולשים חדשים וחוזרים

אם אחת המטרות שלכם היא למשוך גולשים ומבקרים חדשים באתר, הוסיפו פרמטר של גולשים חדשים לעומת חוזרים. לעיתים, אתר מסוים יכול למשוך את אותם הגולשים בדיוק. כמובן שגם גולשים חוזרים הם חשובים ומועילים ביותר- אך הכל נגזר מהשאלה: "מה המטרה באתר/עמוד?". כך או כך, אם אתם מנסים לשמר מצב קיים או להגדיל את מעגל הלקוחות או הגולשים, זה פרמטר מצוין לניתוח.

זמן שהייה באתר

מדד הזמן השהייה באתר הוא מדד רלוונטי, אך חשוב למדוד אותו בצורה נכונה. אם מדובר במאמר ארוך ומלא בתוכן מורכב, צפו לזמן שהייה באתר גבוה מהממוצע. אם הזמן קצר והעמוד ארוך, או אם העמוד קצר והזמן קצר במיוחד- אני ממליץ לבחון את התוכן בעמוד בצורה מדוקדקת ומדויקת- ולנסות להבין האם ומה הבעיה.

המרות

אם המטרה שלכם מהתוכן המסוים אותו אתם מבקרים היא להגדיל את כמות ההמרות, או להגיע ליד מסוים של המרות /בתקופת זמן מסוימת (400 המרות מדף X עד סוף השנה למשל), כדאי גם להוסיף עמודה באקסל שעוקבת אחרי יחס ההמרה וכמות ההמרות. אם אתם מזהים יחס המרה נמוך או כמות המרות נמוכה, אני ממליץ לשקול את איכות התוכן ולבדוק האם הבעיה היא ביחס המרה נמוך, או שהתוכן הוא לא הבעיה וכדאי למשל להשקיע בשיווק או בקישורים מאתרים אחרים. בנוסף, מדובר בפרמטר מדיד ומהחשובים מאד- כך שאני מציע לא לוותר עליו אם הוא רלוונטי.

יחס נטישה

יחס הנטישה הוא כמה גולשים נכנסים לאתר ויוצאים ממנו, מבלי בעצם לפגוש ולצרוך את התוכן שהעליתם אליו. בשאיפה, יחס הנטישה צריך להיות נמוך ככל האפשר, משמע- אף אחד לא נוטש מיד. Google Analytics למשל, מזהה נטישה כאשר המשתמש נכנס לאתר, אך לא גולל, לא לוחץ על קישורים או לא מייצר שום ממשק עם התוכן שלכם.

הוסיפו לטבלת האקסל שלכם עמודה המנתחת את יחס הנטישה בתכנים השונים שאתם מנתחים, ובדקו תכנים עם יחס נטישה גבוה יחסית. יחס נטישה ממוצע הוא בערך 20%-40%. היחס משתנה בהתאם לסוג התוכן. לפני שאתם נבהלים מיחס נטישה גבוה במיוחד, תחקרו ותבדקו מה יחס הנטישה הממוצע והסטנדרטי בסוג התוכן שלכם, ובנושא בו התוכן עוסק.

תוכן עם יחס נטישה נמוך, ועם זמן שהייה גבוה בעמוד, מצביע על תוכן טוב, שמצליח למשוך את הגולשים ולהשאיר אותם ממוקדים בו. הפרמטר של יחס נטישה בשילוב עם זמן באתר הוא פרמטר מעולה, משום שהוא מדיד, ומצביע באופן כמעט ישיר על הצלחה ושיפור שנובעים מביקורת התוכן שאתם מבצעים באתר שלכם.

עמודים פר סשן

נתחו לכמה עמודים הגולשים ממשיכים לאחר שהם צפו בתוכן אותו אתם בודקים ומנתחים.

שאלה נוספת שכדאי לשאול היא באיזה עמודים הם צפו. למשל, צפוי שמאמר יוביל לקישורים שמצויים בו, או לנושאים קשורים. בלוג, יכול להוביל לעמוד של הכותב. עמוד של מוצר, צפוי שיוביל לחנות המקוונת וכו'..

לתכנן את הצעדים הבאים ואת אסטרטגיית התוכן החדשה שלך

בשלב הזה, אתם כבר יודעים את כל מה שאתם צריכים בכדי לקבוע את אסטרטגיית התוכן שלכם בצורה מדויקת, וגם את אסטרטגיית הביקורת. אתם תוכלו לזהות מהניתוחים ומהמחקר שעשיתם מה התוכן שמועיל לכם, מה התוכן שלא מועיל ומה בעצם מקדם אתכם לעבר יעדי הביקורת שהגדרתם.

בשלב האחרון, הוסיפו עוד עמודה בקובץ האקסל המפלצתי שהכנתם וכעת מכיל את הידע מהתהליך שביצעתם, ופרטו מה השלב הבא אותו אתם צריכים לבצע כדי לשפר את המצב. התשובה לפעמים יכולה להיות פשוט למחוק את התוכן, או לכתוב מחדש, או להשתמש בו למטרה אחרת. לא תמיד ההשקעה בעדכון ודיוק היא משתלמת.

תקבעו לכם סדר פעולות בהתאם לתוצאות הביקורת. למשל:

מחיקה של תוכן היא קלה ומיידית, אין סיבה לדחות אותה או "להתברבר" איתה.

עדכון תוכן הוא תהליך שיכול לקחת זמן, ומשתנה בהתאם לכמות התוכן שיש לעדכן, ולסוג העדכון. אם מדובר בעדכון של פרטים קטנים במאמר מידעי, או בשינוי מהותי במאמר שמהווה מדריך בנושא מסוים.

כתיבה מחדש למשל, כמעט תמיד תארך זמן רב, ותגזול מכם השקעה רבה. במקרים רבים היא משתלמת, וכעת- כשאתם חכמים יותר אחרי התהליך היסודי שביצעתם, התוכן יצא לבסוף מדויק וקולע יותר.

טיפ– תנסו להוסיף עמודה נוספת הקובעת את הסדר גם בתוך הפעולות השונות. למשל, כתבות חשובות יותר, שבהן החשיפה גבוהה מאד ומניבות הרבה לידים, כך שפוטנציאל השיפור הוא גדול, יהיו דחופות יותר וכדאי לטפל בהן קודם.

סיכום

לסיכום, כפי שבוודאי הבנתם, כולם צריכים לבצע ביקורת תוכן מדי פעם לפעם. אף אחד לא חסין, ואין הבדל אין אתם כותבים מנוסים ומקצועיים, או שאתם משלמים לכותבים ורק מוודאים אם קיבלתם מוצר מקצועי כפי שחשבתם. הביקורת יכולה לארך זמן רב בפעם הראשונה, אך ככל שהתדירות עולה והביקורות נעשות באופן תכוף יותר, הן קלות יותר לביצוע, פשוטות, מהירות- ואפילו אפקטיביות יותר. אתם תסגלו לעצמכם את השיטה הנוחה ביותר לביצוע ביקורת תוכן באתר שלכם במרוצת הזמן, תקבעו יעדים ופרמטרים לניתוח.

לאחר שנים של ניסיון, עם יד על הלב, אין מנוס מביצוע ביקורות תוכן, וגם אין סיבה אמיתית לפחד.

כמו תמיד, אתם מוזמנים לפנות אליי לשאול שאלות, להעיר הערות וגם סתם להחליף רשמים ועצות 🙂

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?