קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
ירידות בדירוגים של האתר- כיצד מתמודדים?
ירידות בדירוגים של האתר- כיצד מתמודדים?

ירידות בדירוגים של האתר- כיצד מתמודדים?

אם אתם פה אתם בטח זוכרים את אותו יום במשרד שהיה נראה כשגרתי אך למעשה התברר כמשמעותי ומפתיע מאוד.

כחלק מהשגרה, פתחתם את חשבון האנלטיקס שלכם כדי לצפות בביצועים של האתר שלכם במהלך השבוע או התקופה האחרונה, ופתאום ראיתם את "גרף הבלהות" שתמיד פחדתם ממנו ומשקף ירידה משמעותית בתנועה האורגנית לאתר שלכם.

כאמור, אחת החוויות הפחות נעימות בכל תהליך קידום אתרים היא ירידה בדירוגים של האתר עבור הביטויים המקודמים ובדרך כלל, ירידה זו מלווה בהתאמה באובדן תנועה ולקוחות שמגיעים דרך החיפוש האורגני. כדי להבין את הבעיה לעומק  ולהסביר מה ניתן לעשות במידה ואתם חווים ירידה כזו, הכנו עבורכם מדריך שמסקר את התופעה לעומקה.

אז מה זה בעצם ירידה בדירוגים האורגניים?

כדי להבין מה זו ירידה בדירוגים האורגניים חשוב להבין קודם כל מה זה קידום אורגני.

כאשר אנחנו מחפשים ביטוי בגוגל, מוצגות לנו בזו אחר זו מספר תוצאות רלוונטיות שהאלגוריתם של גוגל מצא כמתאימות ביותר עבור שאילתת החיפוש שלנו. התוצאות מחולקות לתוצאות ממומנות, "הפרסומות" של גוגל ולתוצאות אורגניות המשקפות אתרים איכותיים שעונים על שאילתת החיפוש שלנו בצורה הטובה ביותר כפי שתוכלו לראות בדוגמה שלנו עבור חיפוש הביטוי "מקדם אתרים":

תוצאות קידום אתרים

אז נכון, יש הרבה יתרונות לקמפיין ממומן בגוגל אבל עדיין מרבית התנועה והלקוחות מגיעים מתוצאות חיפוש אורגניות.

על פי הדו"ח של seotribunal, בין 70% ל80% מהאנשים מעדיפים עדיין להקליק על תוצאות אורגניות ו"לדלג" על התוצאות הממומנות בגוגל ולכן יש חשיבות אדירה למיקומים של האתר בתוצאות החיפוש.

מהמחקר עולים שמקום ראשון בגוגל מקבל כ32% מהתנועה, מקום שני זוכה לכ17% מהתנועה והמקום השלישי מקבל כ11% מהתנועה וכן הלאה.

הנתונים מבהירים ומחדדים נקודה חשובה:

ככל שהאתר מקודם בצורה טובה יותר כך עולה בהתאמה כמות התנועה, הפניות והלקוחות שהעסק מקבל ולכן חשיבות הדירוגים האורגניים היא משמעותית מאוד להצלחת כל עסק.

לכן, כאשר יש ירידה בדירוגים, מורגשת ירידה בתנועה לאתר ובהתאמה מספר הלקוחות שמגיעים באמצעות גוגל יורד.  לעיתים, גם ירידות מינוריות מורגשות היטב בתוצאות ולכן מתנהל מעקב צמוד ועקבי מאוד אחר כל ביטוי ודירוג.

ההבדל בין הירידה בתנועה לבין ירידה בדירוגים

לכן חשוב להבהיר ולהסביר שירידה בכמות התנועה המתקבלת מחיפושים אורגניים יכולה להיות נגזרת של ירידה בכמות החיפושים לדוגמא,   ובאופן טבעי תורגש ירידה בתנועה לאתר. בדרך כלל ירידה דרסטית בכמות החיפושים מורגשת באתרים ונישות "עונתיות" אך גם לעיתים יש ירידה כללית מגמתית בעניין שמשתקף במספר חיפושים נמוך יותר עבור שירות או מוצר מסויים.

לדעתי כל מנהל אתר שרוצה לבחון ירידה במיקומים כדאי שיעבור בכלי של גוגל קונסול ויבדוק את כל הנקודות הטכניות הגורמות לירידה.

תוכלו לבדוק את המגמות באמצעות הכלי החינמי של גוגל – Google Trends

גוגל טרנדס

צד טכני – מה הסיבות שיכולות לגרום בפועל לירידה במיקומים האורגניים?

אז אחרי שבדקתם ווידאתם שהירידה המורגשת בתנועה לאתר שלכם נובעת מירידה במיקומים בין אם באמצעות הדו"ח התקופתי שקיבלתם מחברת הקידום שלכם ובין אם באמצעות בדיקה עצמית שעשיתם או בעזרת כל גורם אחר, הגיע הזמן להסביר לכם את הסיבות הטכניות הפוטנציאליות שהובילו ככל הנראה לירידה בדירוגים שלכם.

עדכוני גוגל

על פי הערכות, גוגל מעדכנת את האלגוריתם של מנוע החיפוש כ500-600 פעמים בשנה. אחת לכמה זמן, מתבצע עדכון גדול המורגש היטב בקרב קהילת המקדמים ולעיתים מעניש חלק מהאתרים ופוגע בהם בדירוג (מוזמנים לקרוא את המדריך המקיף בישראל לעדכוני גוגל שכתבתי לא מזמן) ויכול להיות שגוגל ביצעו עדכון באלגוריתם שפגע בדירוגים של האתר שלכם, בדיוק כמו שקרה למיליוני אתרים לאחר עדכון "פנגויין":

השפעת עדכון פנגויין

למה זה קורה?

גוגל מעדכנים את האלגוריתם והתוצאה היא שיטה חדשה לסריקת אתרים.

של מי האחריות?

למרות שיש נטייה להאשים את גוגל, מקדמי אתרים כבר יודעים פחות או יותר את הכיוון של הספינה (רמז : תוכן איכותי לגולש מועדף על פני שיטות "כובע שחור") ולכן במידה ומקדם האתרים שלכם השתמש רק בשיטות כאלו במקום באמת ליצור אתר בעל ערך איכותי לגולשים, האחריות מוטלת ברובה עליו. במידה ובוצע עדכון שקובע מדיניות או הנחייה חדשה ומפתיעה של גוגל, תנו זמן לחברת הקידום ללמוד על העדכון ולהכין "תוכנית שיקום". מומלץ לדבר עם חברת הקידום במידה ונפגעתם מעדכון גוגל ולשאול על המאורע.

קישורים

בין אם אתם יודעים או לא, קישורים חיצוניים מאתרים חשובים מאוד בעיני גוגל כפרמטר קריטי לקידום (קישורים מאתרים איכותיים). במקרה זה, יכולות לצוץ שתי בעיות המובילות לירידה בדירוגים:

  • המתחרים משיגים לינקים איכותיים יותר ועוקפים אתכם
  • האתר שלכם מאבד קישורים באופן טבעי לאחר זמן

למה זה קורה?

מתחרה שמתחיל בתהליך אגרסיבי או הזנחה של התהליך שלכם.

של מי האחריות?

תלוי מאוד במקרה, במידה ויש מתחרה חדש שמשקיע הרבה בקידום חשוב להאיר את תשומת הלב של החברה שלכם ולשמוע את הצעתה והערכתה. במידה ומדובר בירידה עקב איבוד קישורים, על חברת הקידום האחריות ליצור קישורים ולשמר קיימים.

אי עדכון של תכנים

גוגל אוהב אתרים דינמיים שמתעדכנים כל הזמן. הזנחה של אתר לתקופה ארוכה ללא הזנת תכנים או עדכון תכנים קיימים מובילה בדרך כלל לירידה טבעית בדירוגים.

למה זה קורה?

אי העלאת תכנים חדשים או חוסר בעדכון תכנים קיימים.

של מי האחריות?

על חברת הקידום להתריע בפניכם לפחות על הצורך בעדכון תכנים והכנת תקציב מתאים בהתאם במידה וזה לא חלק מהחוזה עבודה הקיים.

ירידה ב-CTR

מאז עדכון הראנקבריין – RankBrain גוגל שמה דגש רב על ניטור חווית הגולשים. במידה והאלגוריתם מזהה שגולשים יוצאים מהר מהאתר שלכם או בכלל לא מקליקים עליו כאשר מוצגת להם האפשרות, הוא יודע שהאתר כנראה לא באמת מספק ערך לגולשים ולכן מוריד אותו במיקום בהתאם.

למה זה קורה?

חווית משתמש נמוכה, תוכן לא מתאים, תגיות מטא (Meta Description) חסרות ולא מעודדות הקלקה.

של מי האחריות?

גם כאן זה מאוד תלוי  בגורם. אם מדובר בחווית גולש נמוכה ככל הנראה יש צורך בשדרוג תכנים+ התאמת האתר לעיצוב חדש ולכן תלוי מול מי אתם עובדים בעניין( חברת עיצוב אתרים/חברת קידום) במידה והבעיה היא בתגיות מטא אז הבעיה היא של חברת הקידום.

צד לקוח- איך תוכלו לדעת האם חברת הקידום עשתה את עבודתה נאמנה ומה עליכם לשאול כדי לבדוק זאת?

כאשר יש ירידה בדירוגים רבים מהלקוחות "חושדים" בחברת הקידום ורוצים תשובות ברורות אך אין להם את הכלים המתאימים כדי לבחון מה השירות שהם קיבלו. ראשית, אנחנו מאמינים שרצוי להתעדכן אחת לכמה זמן ולקבל דו"ח מפורט של הביטויים המקודמים ומה הפעילות שנעשתה. אם לא עשיתם זאת עד היום, הגיע הזמן לדרוש זאת.

במידה ואתם רוצים לבחון את חברת קידום האתרים שלכם, הנה 3 השאלות החשובות ביותר שכדאי לכם לשאול:

  • אילו תכנים העליתם לאחרונה לאתר? – בדקו את האיכות שלהם וודאו שבוצע עדכון תכנים איכותי לפחות פעם או פעמיים כל חודש
  • איזה קישורים בניתם החודש? האם איבדנו קישורים? – ככל שתקבלו קישורים מאתרים יותר אמינים כך ההשפעה החיובית שלהם על הדירוגים של האתר תעלה. אם איבדתם קישורים, בררו את הסיבה.
  • מה הסיבה לירידה בדירוגים? – כאן הנקודה החשובה ביותר. הקשיבו לתשובה המקצועית של חברת הקידום. במידה ויש הסבר שמניח את הדעת שכולל תוכנית שיקום, תנו לחברת הקידום לעבוד. במידה ואתם שומעים חצאי תשובות או חוסר הסבר- דרשו תשובות מלאות.

חשוב לזכור שעולם קידום האתרים הוא דינמי ודירוגים מתעדכנים כל הזמן,ירידות תמיד יהיו וכך גם עליות.

אל תערפו ראשים על בסיס ירידות חודשיות אבל הישארו עם היד על הדופק בו בזמן.

הכי חשוב, תקשורת בריאה ותיאום ציפיות מלא. קידום אתרים הוא תהליך , לכן תבחרו חברה שאתם סומכים עלייה וגם בעת משבר תדעו שיש מי שמטפל בכם בצורה הטובה ביותר ולא תצטרכו לבצע "מבחני אמון" אחת לכמה זמן.

אחריות חברת הקידום – איך רצוי לחברת הקידום להסביר ללקוח את מה שקרה?

כעת אנחנו נסתכל על התופעה מעיניים של חברת הקידום. לחברות קידום יש  אחריות רבה בתקשורת ושירותיות גבוהה הכוללת בתחום סבוך כמו SEO הסבר על התהליכים והפעולות שאנחנו מבצעים. הדרך הטובה ביותר להסביר את הירידות היא האמת. קחו את הלקוח והסבירו לו מה הוביל לירידה, למה זה קרה , מה המסקנות שהסקתם ומה התוכנית פעולה.

תקשורת ושקיפות הן המפתח לכל התנהלות בין אם בהצלחה ובין אם בכשלון במהלך תהליך קידום אתרים.

איך נראה תהליך שיקום ומה מתבצע במהלכו?

לאחר שהסברנו מה מוביל לירידה בדירוגים וכיצד ירידה כזו יכולה להשפיע על כמות התנועה לאתר, נסביר כיצד מתאוששים מירידה באופן הטוב ביותר.

בשלב הראשון, חשוב לנתח לעומק מה הגורמים שהובילו לירידה בדירוגים וממה הם נבעו. האם מחוסר תשומת לב שלנו, האם מעדכון של גוגל, האם ממתחרה חזק שנכנס לתמונה? ככל שנבין טוב יותר את הגורמים שהובילו לירידה כך נשכיל להסיק מסקנות שיעזרו לנו בתהליך גיבוש תוכנית השיקום.

בשלב השני ניישם את המסקנות שהסקנו בשלב הראשון כבר בתוכנית החודשית שלנו ונתאים את ההתאמות הנדרשות. יישום המסקנות הוא לעתים תהליך ארוך המצריך שינויים רבים אך הכרחי מאוד על מנת לחזור לדירוגים טובים יותר.

בשלב השלישי, נבצע בדיקות תקופתיות ונבחן את ההשפעה של התהליך על הדירוגים לאורך זמן. לאחר זמן מוגדר מראש נבחן מה עבד ומה עבד פחות וכך נמשיך לחדד את התהליך עד שנחזור למוטב.

זהו למעשה מעגל שיפור תמידי שמבטיח לנו איכות ובקרה לאורך זמן, כזו שתאפשר שיקום מיטבי ואיכותי. המטרה היא לא לשים "פלסטר" אלא באמת לטפל בבעיה תוך בחינת תוצאות חוזרת ונשנית.

גם כאן, כמו בכל תהליך SEO, חשוב לעדכן את הלקוח בפרטים ולהציג לו את הסיטואציה בצורה המיטבית והשקופה ביותר ולהסביר לו שיכולים להיות שינויים נוספים בדירוגים אך אתם בבקרה ובדיקה של התוצאות.

סיכום

עולם הSEO דינמי ומשתנה כל הזמן, לכן ירידה בדירוגים היא תופעה שכיחה ומוכרת. החוכמה והמטרה המרכזית היא שקיפות בין הלקוח לחברה והסקת מסקנות מקצועית איכותית. שני הגורמים הללו הם המפתח המרכזי שיבטיח שיקום בריא לצד לקוח מרוצה ומבין שמקבל את המגיע לו.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?