קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
נתונים מובנים (structurd data) – סוגי סכמות מומלצות, ואיך לבחור נכון?

נתונים מובנים (structurd data) – סוגי סכמות מומלצות, ואיך לבחור נכון?

זה לא סוד שקשה להגיע לעמוד הראשון של התוצאות בגוגל. כל אתר וכל חברה שואפים לשם, ושואפים להיות ממוקמים כמה שיותר גבוה בעמוד הראשון. כמו שבטח שמתם לב, אין בעמוד הראשון מקום לכולם, ועסקים או מקדמי אתרים שונים משתמשים בשיטות שונות ומגוונות בכדי להצליח להעלות את האתר שלהם לתוצאה הראשונה בעמוד התוצאות הראשון של גוגל. מהניסיון שלי, אחת השיטות הפחות מוכרות אך היותר מוצלחות להעלאת הדירוג של האתר שלכם, היא הוספה של סכמות. במאמר אחר הרחבתי על השיטות להטמעת סכמות אותו אני ממליץ לקרוא על מנת לקבל את התמונה המלאה.

מה זה סכמה?

סכמה היא בפועל כמה שורות קוד. שורות הקוד האלו בקוד של האתר מובילות בעצם ל"נתונים מובנים". לנתונים המובנים הללו, אנחנו קוראים סכמה. גוגל יודע לקרוא את שורות הקוד האלו, ולזהות את המבנה ואת המידע שמצוי בו. צורת המבנה תשפיע גם על איך גוגל מסווג את המידע ואיך הוא יופיע בעמוד החיפוש.

שימוש בסכמות מאפשר תוצאות חיפוש מגוונות שמאפשרות לגולשים לצפות ביותר מרק "קישור לאתר" וכמה מילים. למשל, ניתן לראות שאלות ותשובות נפוצות, מיקום של בית העסק, פרטי התקשרות כמו מספר טלפון, שעות פתיחה, ביקורות של גולשים או מבקרים ועוד.

באמצעות שימוש במבני המידע האלו, הסכמות, עליהן אסביר בהמשך המאמר, ניתן לעזור לגוגל להחליט מה לעשות עם המידע שבאתר שלכם, איך להציג אותו, ואיפה. בפשטות – הסכמות עוזרות להנגיש מידע לגוגל בצורה פשוטה וברורה.

סוגי סכמות מומלצות

אז כמו שאמרתי, ישנן סכמות רבות מסוגים שונים, והתשובה ל"איזו סכמה הכי מתאימה לאתר שלי" תשנה בהתאם לצרכים שלכם, לסוג האתר וכדומה..

סכמת שאלות ותשובות נפוצות

סכמת שאלות נפוצות

אחת הסכמות העיקריות שאני אוהב ומשתמש בה המון, היא סכמת שאלות ותשובות נפוצות (FAQ) או (frequently asked questions). בעצם מדובר בסכמה שבה אתם יכולים להציג לגולשים או למבקרים באתר שלכם תשובות לשאלות נפוצות שנשאלות אתכם, ובעצם להנגיש בצורה מעולה מידע חשוב למשתמשים. תשובות לשאלות אלו יכולות להיות במגוון נושאים ובאורכים משתנים.

השאלות שמומלץ ככלל להנגיש הן משתנות, אך למשל, תוכלו להשתמש ב:

"אנשים חיפשו גם"

לשם כך, בצעו חיפוש קצר בגוגל של הנושא שבו האתר שלכם או העמוד הרלוונטי עוסקים בו, ובדקו מה עוד אנשים מחפשים. אתם יכולים להשתמש בתשובות הללו בכדי לפתח את עמוד השאלות והתשובות הנפוצות באתר שלכם.

תשובות מפורומים ובלוגים

נסו לקרוא על הנושא בו האתר או העמוד הרלוונטי עוסקים בפורומים, בלוגים ואתרים יעודיים. חפשו שאלות רלוונטיות שהתשובה עליהן חוזרת בעמודים רבים וצרפו את התשובה אל השאלות לסכמת השאלות והתשובות הנפוצות שלכם.

חיפושים "מסביב" לנושא

בדקו מה תוצאות החיפוש בגוגל לשאלות שנמצאות "מסביב" לנושא בו עוסק האתר או העמוד הרלוונטי. למשל, עמוד שעוסק בניתוחי אף, יכול לענות על שאלות כמו: "כמה עולה ניתוח אף?", "מה משך תקופת ההחלמה מניתוח אף?", "האם ניתוח אף מסוכן?", "האם ניתוח אף כואב?" ועוד.

חיפוש מילות מפתח

השתמשו בכלים ייעודיים למחקר מילות מפתח (Ahrefs) למשל, בכדי לאתר מילות מפתח רלוונטיות, שהימצאותן בתשובות שלכם, במסגרת סכמת השאלות והתשובות הנפוצות, יכולה לעזור בקידום הדירוג של האתר בגוגל, וצרפו את השאלות המתאימות.

העמוד המומלץ להנגשה באמצעות סכמת שאלות ותשובות נפוצות הוא מן הסתם עמוד שעוסק בשאלות ותשובות שכאלו, אך לא רק. ניתן להשתמש בסכמה הזו גם בכדי להדגיש מידע רלוונטי על מוצרים מסוימים, דרכי שימוש ועוד, אך הנקודה החשובה היא, שגם מבדילה את הסכמה הזו מהסכמה הבאה שבה אעסוק – היא שלכל שאלה ישנה תשובה אחת שמוצגת לגולשים.

דוגמא לקוד לסכמת שאלות ותשובות נפוצות:

<script type="application/ld+json">
    {
        "@context": "https://schema.org",
        "@type": "FAQPage",
        "mainEntity": [{
            "@type": "Question",
            "name": "כמה משאלות הג’יני נותן?",
            "acceptedAnswer": {
                "@type": "Answer",
                "text": "רוב הג’ינים נותנים 3 משאלות לכל בן אדם."
            }
        }, {
            "@type": "Question",
            "name": "האם אני יכולה לבקש במשאלה עוד שאלות?",
            "acceptedAnswer": {
                "@type": "Answer",
                "text": "חד משמעית לא! זה חוק מספר אחד בבקשת משאלות מג’יני."
            }
        }, {
            "@type": "Question",
            "name": "מה החוקים בקשר לבקש משאלה שמישהו יתאהב בי?",
            "acceptedAnswer": {
                "@type": "Answer",
                "text": "לצערנו גם זה לא אפשרי. ג’יני לא יכול להשפיע על אהבה של בן אדם"
            }
        }]
    }
</script>

סכמת ביקורת (review)

הסכמה הזו תאפשר הצגה של ביקורת אחת ספציפית. סכמה זו דומה מאד לסכמה הבאה עליה נדבר, שהיא סכמת הדירוגים המצטברים. הסיבה שאיני מרחיב על סכמה זו היא שמדובר בסכמה שאינה נפוצה היום, בשל השינוי שחל בגוגל. גוגל מעדיף לדרג גבוה ביקורות רבות ומקיפות שמעבירות לגולשים תמונה רחבה ומפורטת יותר. תצוגה של ביקורת ספציפית אחת מייצרת בעיני גוגל מצג מוטעה, ולכן ההעדפה היא לרוב להשתמש בסכמה הזו פחות משום שהיא פחות אפקטיבית.

דוגמא לקוד לסכמת ביקורת:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Product",
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "3.5",
    "reviewCount": "11"
  },
  "description": "0.7 cubic feet countertop microwave. Has six preset cooking categories and convenience features like Add-A-Minute and Child Lock.",
  "name": "Kenmore White 17\" Microwave",
  "image": "kenmore-microwave-17in.jpg",
  "offers": {
    "@type": "Offer",
    "availability": "https://schema.org/InStock",
    "price": "55.00",
    "priceCurrency": "USD"
  },
  "review": [
    {
      "@type": "Review",
      "author": "Ellie",
      "datePublished": "2011-04-01",
      "reviewBody": "The lamp burned out and now I have to replace it.",
      "name": "Not a happy camper",
      "reviewRating": {
        "@type": "Rating",
        "bestRating": "5",
        "ratingValue": "1",
        "worstRating": "1"
      }
    },
    {
      "@type": "Review",
      "author": "Lucas",
      "datePublished": "2011-03-25",
      "reviewBody": "Great microwave for the price. It is small and fits in my apartment.",
      "name": "Value purchase",
      "reviewRating": {
        "@type": "Rating",
        "bestRating": "5",
        "ratingValue": "4",
        "worstRating": "1"
      }
    }
  ]
}
</script>

כמו שאמרתי, סכמת הביקורת פחות מועדפת היום, והדרך הנוחה והמומלצת להצגת ביקורות על העסק והשירות שאתם מספקים היא בעיניי שימוש בסכמת דירוגים מצטברים- הידועה יותר בשםAggregate Rating Scheme. מבנה הנתונים הזה מוביל בפועל לתוצאת הדירוג שאתם מכירים מגוגל. בין אם מדובר בעסק פיזי או בנותן שירות אינטרנטי, הביקורות חשובות ומשפיעות בפועל רבות על דעתם של גולשים, שהם בעצם לקוחות פוטנציאליים. מבחינה ויזואלית מדובר בעצם בכוכבים, בסקאלת דירוג של 1-5, כש5 כוכבים כידוע- הם הדירוג הטוב ביותר. קחו בחשבון שעסקים ואתרים רבים משתמשים בסכמה הזו, ומבחינת התחרות בתוך הענף בו אתם פועלים, כדאי לכם מאד להיות מדורגים משום שגולשים מייחסים לכך משמעות רבה.

בנוסף, הקפידו על דירוג של האובייקט הנכון. למשל, אם אתם עסק שמספק שירות, אז הדירוג הנכון והרלוונטי יהיה מבוסס על חוות הדעת והביקורות שנכתבו על השירות שאתם מספקים בעסק. אבל אם אתם מוכרים מוצרים- הדירוג יכול להתחלק לשניים: דירוג על השירות שאתם מספקים כעסק, או דירוג על איכות וטיב המוצר שאתם מספקים בעסק. שימו לב לא להתבלבל!

דוגמא לקוד לסכמת דירוגים מצטברים:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org/", 
  "@type": "Product", 
  "name": "the atlas shrugged",
  "image": "",
  "brand": {
    "@type": "Brand",
    "name": "book"
  },
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "5",
    "bestRating": "5",
    "worstRating": "0",
    "ratingCount": "300"
  }
}
</script>

סכמת מוצר (Product)

סכמת מוצר (product)

סכמת מוצר מאפשר הצגה קלה וברורה של מוצרים ספציפיים בתוך אתר העסק שלכם. זו סכמה שיותר מורכב ליישם, משום שמבחינת הוספת הקוד שלה לאתר היא דורשת יישום ספציפי על כל מוצר ומוצר שאתם מוכרים באתר של העסק שלכם.

למרות זאת, אני ממליץ מאד על שימוש בסכמת מוצר. מדובר בסכמה שמשפיעה באופן דרמטי על החשיפה של מוצרים מסוימים ללקוחות ולגולשים שונים – ועוזרת גם כן בתהליך הקידום האורגני. חנויות מקוונות רבות משתמשות בסכמת מוצר ואם לא תשתמשו בה למוצרים באתר שלכם, לקוחות פוטנציאליים עלולים לפספס אתכם. הסכמה מציגה בעמוד התוצאות של גוגל תמונה של המוצר, שם, מחיר, זמינות מלאי ואת שם החנות שלכם. כך, גולשים המחפשים מוצרים מסוימים יכולים להשתמש בתצוגת הסכמה בכדי לבצע סקרי שוק, להשוות בין חנויות שונות ובין מוצרים שונים. בפועל, הסיכוי שגולשים יכנסו לאתר העסק שלכם וירכשו מוצר ובכך יהפכו ללקוחות גדול בהרבה, כלומר- הסכמה עוזרת מאד בשיפור יחס ההמרה שבאתר שלכם.

דוגמא לקוד לסכמת מוצר:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Product",
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "bestRating": "100",
    "ratingCount": "24",
    "ratingValue": "87"
  },
  "image": "iphone13.jpg",
  "name": "iphone 13",
  "offers": {
    "@type": "AggregateOffer",
    "highPrice": "$700",
    "lowPrice": "$1000",
    "offerCount": "8",
    "offers": [
      {
        "@type": "Offer",
        "url": "save-a-lot-monitors.com/iphone13.html"
      },
      {
        "@type": "Offer",
        "url": "jondoe-gadgets.com/iphone13.html"
      }
    ]
  }
}
</script>

סכמת וידאו

סכמת וידאו

סכמת וידאו היא סכמה מוכרת ונפוצה מאד. כשהיא עובדת- מבחינתכם מדובר בהצלחה משמעותית מאד לתהליך קידום האתרים שלכם. הבעיה מתעוררת משום שלרוב גוגל מעדיף סרטונים מאתר YouTube. כשאין סרטון מתאים, סכמת הוידאו שלכם יכולה להיכנס לפעולה, והסרטון שמופיע בעמוד באתר שלכם בו מופיעה הסכמה, יופיע בתוצאת החיפוש בגוגל. שימוש נכון בסכמה יכול לאפשר גם הצגה של תיאור לצד הסרטון, את כותרת הסרטון, והפנייה לעמוד הרלוונטי באתר העסק שלכם. ניתן לשים לב למגמה בשנים האחרונות בגוגל אשר בה ׳המשקל׳ שמנוע החיפוש מקנה לתוכן ויזואלי גדל – ובהליך קידום האתרים אנחנו רואים שחשיבותם של סרטוני וידאו רלוונטים אשר מגנישים למשתמשים בצורה פשוטה וברורה את המידע הפכה למהותית מתמיד.

דוגמא לקוד לסכמת וידאו:

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "VideoObject",
"name": "On-Page אופטימיזציה לאתר",
"description": "המדריך המלא למתחילים לביצוע אופטימיזציה מקיפה לאתר",
"thumbnailUrl": "http://i3.ytimg.com/vi/PQz_aAXxpus/hqdefault.jpg",
"uploadDate": "2022-11-09",
"duration": "PT12M47S",
"contentUrl": "https://www.youtube.com/watch?v=PQz_aAXxpus",
"embedUrl": "https://www.seolinks.co.il/optimize-website-promotion-website/"
}
</script>

סכמת איך לבצע (how to)

סכמת (How To) היא סכמה המסבירה איך לבצע תהליכים, ובעיקר מפרטת שלבים בדרך לביצוע. ניתן להשתמש בסכמה הזו בכדי להנגיש ולהבהיר את מדריכים או הוראות לשימוש בדברים שונים. אם העסק שלכם הוא מאפייה, ואתם רוצים להשתמש בסכמה הזו, בעזרת שימוש נכון התוצאות בגוגל יוכלו להציג את המתכון, את מרכיבי העוגה, שלבי האפייה, כמויות, מחירים של מצרכים ועוד.

סכמת אירוע ספציפי

מדובר בסכמה לא מוכרת ולא מנוצלת אך בעלת שימושים רבים. סכמת אירוע ספציפי, או סכמת Event, היא סכמה המציגה פרטים מדויקים של אירועים מסוימים. הפרטים משתנים ויכולים לנוע בין מיקום, שם, תאריך, תיאור ועוד. למשל, מירוץ שעתיד להתקיים, הופעות, הצגות, פסטיבלים ועוד. אתם יכולים לנצל את סכמת הEvent כדי לקדם אירועים שקשורים לעסק שלכם, ואפילו לדאוג ללינק לרכישה של כרטיסים או מוצרים רלוונטיים בתוך העמוד אליו מפנה הסכמה.

סכמת עסק מקומי (local business)

הסכמה הזו רלוונטית רק לעסקים שיש להם נוכחות פיזית, כלומר לא עסקים שהינם דיגיטליים בלבד. ואולם, לעסקים שכאלו, כלומר חנויות או עסקים נותני שירות פיזי, הסכמה הזו היא מהחשובות ביותר, ואני מציע לכם בחום- אל תוותרו עליה!. המטרה של הסכמה היא לאפשר לגולשים לגשת בקלות לפרטי העסק שלכם "בעולם האמיתי". בפועל, הסכמה תכיל את המיקום של החנות, קישור למפה, כתובת, מספר טלפון ליצירת קשר, שעות פתיחה, קישורים לאתרים או רשתות חברתיות ועוד.

קידום אתרים מקומי הוא תחום חשוב שעולה ומתפתח עם השנים, ואסור לזלזל בו. מחקרים מראים על עלייה חדה בשימוש בחיפוש עסקים לוקאלי, כלומר באזור הגיאוגרפי של הגולשים באתר, בעיקר כשמדובר בגולשי מובייל. לכן חשוב להקפיד על:

  • סכמת עסק מקומי – שמכילה את כל פרטי ההתקשרות הרלוונטיים
  • דיוק והתאמת הפרטים – למשל, כתובות ומספרים עדכניים. לעסקים בעלי סניפים רבים- הקפידו על פירוט והצבת הסכמה בעמוד המתאים של כל סניף בכדי לא ליצור בלבול.
  • תפעול העמוד באמצעות Google My Business.
  • תחזוקת אתר המובייל ברמה גבוהה ועוד..

קידום אתרים לוקאלי הוא עניין רחב שקשה לתמצת אותו "על רגל אחת", אתם בעלי עסק פיזי והנושא רלוונטי אליכם? כנסו לפה למאמר המורחב בנושא קידום אתרים לוקאלי.

תוספים

למי שמפחד מאד מקידוד והכל נראה לו מורכב- אל חשש. היום השימוש בסכמות באתרים עולה וגובר, ויש תוספים רבים שיעזרו לכם בשילוב ובהטמעת הסכמות השונות באתר שלכם. לא אסקור את כל התוספים, ואני בטוח שישנם תוספים רבים וטובים ברחבי האינטרנט. כמו כל דבר- בסוף הבחירה שלכם תהיה פונקציה של צורך ושל נוחות. אני ממליץ על התוספים האלו ואני מפיק תועלת רבה מהשימוש בהם.

Rank math

דוגמא לעוד תוסף מומלץ מאד, יכולה להיות התוסף Rank math. ה- Rank math הוא תוסף חינמי ונוח לשימוש, ומציע אפשרויות רבות בגרסה החינמית.

כמו כן, התוסף Rank math מציע שפה פשוטה ולאו דווקא מקצועית, כך שתוכלו להתמצא בו בקלות יחסית אפילו אם אתם לא מכירים את המונחים הטכניים. אתם תוכלו להשתמש בתוסף לשלל שימושים שונים כמו:

  • הוספת סכמות – כפי שציינתי, זהו תוסף מעולה ומומלץ. תוכלו להזין פרטים ולקבל מספר רב יחסית של סכמות אותן תוכלו להטמיע באתר, תוך שליטה גבוהה בצורה ופרטים של הסכמה.
  • ביקורת קידום אתרים – ביקורת על תכני קידום האתרים באתר שלכם, ועל פרמטרים נוספים הקשורים לקידום אתרים. התוסף יוכל לעבור על האתר ולדרג אותו בצורה ביקורתית תוך שהוא מסמן נקודות לשיפור ולחיזוק מבחינת קידום אתרים.
  • ניתוח מילות מפתח – התוסף מאפשר בחינה של מילות מפתח בנושאים שונים תוך ניתוח נפח חיפושים, CTR, כמות הקלקות על המילה, דירוגי SERP וכיוצא בזאת.

 

rankmath

איך לוודא שהסכמות שלכם מוטמעות?

אז אחרי שעברתם על סוגי סכמות שונות ומומלצות (וכמובן שיש עוד סוגים רבים שאפשר למצוא ברחבי האינטרנט), ראיתם את קטעי הקוד הרלוונטיים והוספתם אותם לאתר שלכם, אחרי התאמות ודיוק של הסכמה כדי להפיק ממנה את המירב. איך אתם יודעים אם הסכמה עובדת? אז ככה בעצם תוכלו לברר אם יש לכם שגיאות או תקלות, ואיפה הן נמצאות.

הכלי הראשון הוא המומלץ והרחב יותר – https://validator.schema.org/. מדובר בעצם בכלי שנמצא בSchema.org. האתר הוא אתר שמתמחה בסכמות. הוא פשוט, אינטואיטיבי, והתוצאה מהשימוש בו מופקת על ידי חיפוש URL שבו הסכמה מוטמעת. כמו כן, הוא דומה באופן יחסי לכלי הבא שנדבר עליו, ה-Rich Test Results  של גוגל, עליו ארחיב מיד.

schema.org

הכלי השני הוא הכלי Rich Test Results, של גוגל. בעזרת הכלי הזה ניתן לבדוק בצורה פשוטה ומובנת האם הסכמות שלכם הוטמעו בצורה נכונה ומוצלחת. הוא מאפשר בדיקה של קוד התוצאה העשירה, או את הURL שבו הסכמה נמצאת. בנוסף, הכלי מאפשר לברור מצבים בין בחינת מובייל לבין בחינת דסקטופ.

התוצאה שתקבלו מהשימוש בכלי היא הסכמות, בתוספת הערות הנוגעות לשגיאות ולאזהרות רלוונטיות. ההבדל אגב, בין אזהרה לשגיאה, הוא חשוב מאד. אזהרה אינה מונעת את תצוגת התוצאה העשירה (שהיא הסכמה אותה בחרתם להוסיף), אך שגיאה תמנע תצוגה בצורה מוחלטת. כלומר, אזהרה מונעת תצוגה של נתונים מסוימים או תצוגה בצורה לא תקינה, בעוד ששגיאה מונעת תצוגה לגמרי.

test-rich-results

סיכום

כמו שכתבתי למעלה, כלי מומלץ אך לא נפוץ מספיק לקידום אתרים הוא סכמות. סכמות הן מבני מידע, שמשמשים למטרות השונות שאותן הצגתי במאמר, אך לא רק. ישנה כמות עצומה של סכמות והרשימה רק מתארכת ומתפתחת ככל שהזמן עובר. גם אני לא מכיר את כל הסכמות, ואני תמיד שמח ללמוד ולהעשיר את הידע שלי. במקצוע כמו שלנו, הניסיון שווה המון, אבל אף פעם אסור להפסיק ללמוד ולהתפתח.

השורה התחתונה שלי, היא שתנסו לחשוב בצורה יצירתית איך להשתמש בסכמות שונות, כדי לאפשר לאתר של העסק שלכם, או לעמודים ספציפיים שחשובים לכם, לעלות בדירוג בגוגל, ולהיות נגישים יותר לציבור הגולשים. בסופו של יום, שימוש נכון בכלי שכזה יכול לעזור המון לאתר שלכם מבחינת תהליך קידום האתרים אותו אתם עוברים, ולהיות בדיוק מה שמבדיל בין אתר טוב של עסק- ובין אתר מצוין של עסק.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?