מדדים להצלחה של תהליך קידום אתרים

מדדים להצלחה של תהליך קידום אתרים

להצלחה יש פנים רבות, וכך גם המדדים בהן ניתן להשתמש כדי למדוד אותה. בתחום קידום האתרים ניתן לעקוב אחר נתונים רבים ולמדוד אותם על מנת לכמת את ההצלחה בתהליך מסוים, ולמרבה המזל שני הכלים הפופולריים ביותר, גוגל אנליטיקס ו-Google Search Console, מעניקים לנו את כל המידע יקר הערך הזה ללא תשלום.

אבל באילו מדדים הכי חשוב להתמקד? לפניכם חלק מן הבולטים ביותר:

תנועה אורגנית

תנועה אורגנית היא תנועת הגולשים המגיעים לאתר מתוצאות החיפוש האורגנית, כלומר ללא תנועה ממודעות ממומנות. אחרי הכל, זו מטרתו של קידום אתרים: אתם רוצים שהאתר שלכם ידורג גבוה ככל האפשר בנישה שלכם על מנת שהגולשים יגיעו אליכם, ולכן מעקב אחר נתוני התנועה האורגנית יכול לומר לכם האם מאמצי קידום האתר שלכם נושאים פרי.

בהקשר זה ראוי לציין שאת התנועה האורגנית רצוי לבחון ממספר היבטים:

  • על פי עמוד נחיתה: באופן עקרוני התנועה האורגנית נמדדת באופן רוחבי, אולם מעקב אחר ביצועיו של כל עמוד נחיתה יכול לסייע לכם לשפר את התהליך. למשל, אם חלק מן העמודים מופיעים בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש אולם עמודים אחרים מופיעים בעמוד הרביעי, תקבלו מושג אודות האסטרטגיות שעובדות טוב יותר או טוב פחות וכך לדעת היכן למקד את המאמצים.
  • על פי מיקום: אם אתם מכוונים לקהל יעד מאזור גאוגרפי מסוים, ובמיוחד אם אתם רוצים להתרחב לקהלי יעד באזורים נוספים, חשוב לעקוב אחר נתוני התנועה האורגנית בחלוקה על פי מיקום. כך תוכלו לייעל את תהליך קידום האתר, כאשר למשל תדעו להגביר או להקטין את המאמצים המיועדים לאזור גאוגרפי כלשהו.

שיעור נטישה אורגני

שיעור הנטישה (Organic Bounce Rate) מציין את אחוז המבקרים שהגיעו לאתר ונטשו אותו לאחר שצפו בעמוד אחד בלבד. ככל שנתון זה נמוך יותר, כן ייטב. אם הוא גבוה, סביר להניח שעליכם לעשות מעט שיפורים באתר כדי שהגולשים לא ימהרו לצאת ממנו, כגון הוספת קישורים שעשויים לעניין את המבקרים.

גם בהקשר של שיעור הנטישה האורגני כדאי לבחון אותו על פני עמודי הנחיתה. כך תוכלו לדעת אילו מהם מבריחים את הגולשים ואילו מצליחים לגרום להם להישאר ולצרוך עוד מידע. שימו לב: אם שיעור הנטישה גבוה, יתכן שתוכן העמוד אינו מתאים לביטוי החיפוש שהגולשים הקלידו במנוע החיפוש – אבל יתכן גם שהעמוד מוצלח מאוד והגולשים מוצאים בו במהירות את מה שהם מחפשים.

שיעור המרה אורגני

תנועה אורגנית רק מביאה את הגולשים אל האתר שלכם. מרגע זה ואילך השאלה אם הגולשים הללו יבצעו המרה, כלומר יעשו באתר פעולה רצויה (ירכשו מוצר, יזמינו שירות, יירשמו לרשימת תפוצה וכו'), תלויה אך ורק באתר עצמו. שיעור ההמרה האורגני (Organic Conversion Rate), הוא המדד הבוחן את מספר ההמרות על מנת שתוכלו לדעת עד כמה התוכן שלכם עובד היטב או לא.

גם בהקשר הזה ראוי לבחון את שיעור ההמרה האורגני ממספר היבטים:

  • על פי עמוד נחיתה: בדרך כלל הגולשים משתכנעים או לא משתכנעים לבצע את הפעולה הרצויה כבר בעמוד הראשון שאליו הגיעו לאחר שהקליקו על תוצאות החיפוש. כלומר, השוואה בין עמוד נחיתה עם שיעור המרות גבוה לבין עמוד אחר עם שיעור נמוך יותר תוכל לרמוז לכם, למשל, שבעמוד כלשהו המסר השיווקי אינו ברור דיו.
  • על פי מיקום: כך תוכלו לגלות כיצד המסרים השיווקיים שלכם פועלים בחתך גאוגרפי. תוכלו למשל לגלות שהם עובדים היטב על קהלים מאזור מסוים, ואולי הוא שונה מן האזור שהגדרתם בתחילה.
  • על פי מכשיר: כיום מאוד קשה לתפוס נתח משמעותי מהשוק ללא פניה למשתמשי המובייל. על מנת לבדוק כיצד אתם נראים בעיני גולש ממכשיר נייד, עליכם לבדוק את נתוני ההמרה בחלוקה על פי מכשיר. כך אתם יכולים לגלות שהאתר שלכם אינו מותאם למובייל, למשל.
  • על פי דפדפן: היום קיימות כל כך הרבה אפשרויות לגלוש ברשת, וחלק מהן נעוץ בכך שיש סוגים רבים ושונים של דפדפנים. בדיקת שיעור ההמרה על פי דפדפן תוכל לומר לכם האם האתר שלכם מתאים לכל סוגי הדפדפנים, או אולי שקיימת בעיה בממשק שלו עם דפדפן מסוג מסוים – אותה תוכלו לפתור על מנת להגדיל את שיעור ההמרה הכללי.

עמודי היציאה של התנועה האורגנית

עמוד יציאה (Exit Page) הוא עמוד האחרון שהגולש ביקר בו לפני שיצא מן האתר. דהיינו, סביר להניח שיש בו בעיה כלשהי: למשל, יתכן שהוא זה שגרם לגולש לאבד עניין באתר והניע אותו לחפש מענה לצרכיו באתר אחר. לכן כדאי לעקוב אחר עמודי היציאה ולבחון אפשרויות לשפר אותם כדי לנסות ולהאריך את משך הזמן בו שוהים הגולשים באתר.

תנועה אורגנית מגוגל ומבינג

נכון, גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, אבל הוא לא היחיד. סביר להניח שלאתר שלכם מגיעים גם לא מעט גולשים ממנועי חיפוש אחרים, כגון בינג, ולכן כדאי לבדוק את התנועה האורגנית גם מהם. אם התנועה הזו נמוכה באופן משמעותי, יתכן שכדאי להגביר את מאמצי הקידום גם בחזיתות הללו.

דירוג ביטויי מפתח בגוגל

כיום ניתן למצוא ברשת שלל כלים שיסייעו לכם לעקוב אחר מילות החיפוש על מנת לקבוע את מספר ביטויי המפתח עבורם האתר מדורג בגוגל. ברגע שתדעו מהם אותם ביטויי מפתח, תוכלו להשתמש בהן במגוון דרכים שונות על מנת לשפר את אסטרטגיית קידום האתר.

מצד אחד, תוכלו לדעת באילו מילות חיפוש חדשות כדאי לכם להתמקד. מצד שני, תוכלו למנף את ההצלחה הקיימת בעזרת המשך שימוש בעשרת ביטויי המפתח המוצלחים ביותר שלכם בכל תהליך שיווק תוכן. שימו לב שעמודי הנחיתה חייבים להתאים למילות החיפוש שהגולשים כתבו בשורת החיפוש על מנת לשמור על שיעור נטישה נמוך ככל האפשר.

נראות מקומית

אם לעסק שלכם יש גם מיקום פיזי, כגון חנות המוכרת מוצרים או משרד המציע שירותים, חשוב לבדוק גם את הנראות שלכם על פי חלוקה גאוגרפית. בעזרת תהליך קידום אתרים לוקאלי מתוכנן נכון, תוכלו להופיע ברשימת תוצאות החיפוש של הנישה שלכם ברגע שגולש יקליד את שם העיר או האזור שבו אתם פועלים.

שיעור ההקלקה

שיעור ההקלקה (Click-Through Rate, או CTR) הוא אחוז הגולשים שלוחצים על הקישורים המובילים לאתר שלכם בתוצאות החיפוש מתוך סך הגולשים שרואים אותם. חשוב מאוד לעקוב אחר המדד הזה, משום שהוא למעשה אומר לכם עד כמה העמודים שלכם עובדים היטב בתוצאות החיפוש, כלומר עד כמה מה שהגולשים רואים משכנע אותם ללחוץ על הקישור.

  • לפי עמוד נחיתה: בדיקת שיעור ההקלקה תאמר לכם מצד אחד מיהם העמודים שמביאים לכם את הרווח הגבוה ביותר, ומצד שני אילו עמודי נחיתה כדאי לכם לשפר בגלל שיעורי הקלקה נמוכים.
  • לפי מילות מפתח: כאשר תבחינו בשיעור הקלקה גבוה עבור מילת מפתח מסוימת, עליכם לקבוע אילו עמודי נחיתה מתאימים לה ולוודא שהם משקפים נאמנה את כוונת הגולש. שיעור הקלקה נמוך, לעומת זאת, עשוי להצביע על בעיה בעמוד הנחיתה התואם לביטוי ולרמוז לכם שכדאי לבחון ולנסות לשפר אותו.ctr

עמודים שהתאנדקסו ב-Google Search Console

גם העמוד המוצלח ביותר בעולם לא יימצא לעולם על ידי הגולשים אם הוא לא התאנדקס. זו הסיבה שעליכם לעקוב אחר מספר העמודים באתר שמאונדקסים בגוגל. אם אתם חושבים שמשך הזמן שלוקח לעמודים שלכם להתאנדקס הוא ארוך מדי, או אם רק אחוז קטן מן העמודים שהוגשו אכן התאנדקס, תוכלו להגיש אותו באופן ידני באמצעות Google Search Console.
עמודים מאונדקסים

עמודים שנסרקים מדי יום

בעזרת Google Search Console תוכלו לדעת כמה עמודים נסרקו ב-90 הימים האחרונים. אם יש לכם אלפי עמודים באתר ורק אחוז קטן מהם נסרק, יתכן שיש בעיה עם תקציב הזחילה שלכם וכדאי לבדוק זאת.
עמודים שנסרקו

כפילויות בכותרות ובתיאורים

ניתן להשתמש ב-Google Search Console גם כדי לבדוק את מספר הכפילויות של כותרות ותיאורים באתר שלכם. באופן עקרוני – אסור שיימצאו כאלה. אם יש כפילויות בתגיות הכותרת או בתיאורי המטא, כל העמודים הללו נראים לגוגל כאילו הם עוסקים באותו נושא, מה שעשוי לפגוע בדירוג של העמודים או באמינותו של האתר. לכן, אם תמצאו כפילויות כאלה, מוטב לעדכן, למחוק או לחסום אותן בפני סריקה.

תיאור מטה

שגיאות בסריקה

תכונה שימושית של Google Search Console היא דיווח על שגיאות בסריקה. הדו"ח אמנם מוצג באופן רוחבי כברירת מחדל, אבל באמצעות שימוש מושכל בפילטרים ניתן לצפות בשגיאות לפי חלקים באתר – ולטפל באופן מיידי בכל שגיאה שכזו.

מדדים להצלחה של תהליך קידום אתרים

קידום אתרים בגוגל למעלה