בשנת 2014 נשאל ג'ון מולר מחברת גוגל שאלה בנושא קישורים בפוטרים של אתרים, ובתשובתו אמר שעל פי גוגל מדובר בקישורים לא טבעיים; לפיכך אם כבר נעשה בהם שימוש אזי יש להוסיף גם את התגית "nofollow" על מנת שהם לא ייסרקו וכך האתר לא יספוג סנקציות מצד גוגל.
למה הכוונה בקישורים בפוטרים?
פוטר הוא החלק התחתון של אתר, אשר מופיע באופן קבוע בכל העמודים של האתר. בדרך כלל יש בו קישורים לאתר האינטרנט של האדם או החברה שבנו את האתר, לאתר של מי שמבצע תהליך קידום אתרים במנועי החיפוש וכן הלאה. ממש כפי שאמנים חותמים על ציור שהם ציירו, עבור האנשים שאחראים על היבטים שונים בקיומו של האתר מדובר במעין חתימה אישית המהווה קרדיט לזכותם.
ובעצם, למה לא? כאשר אנו צופים בפרסומת בטלוויזיה, מופיע לשניות ארוכות שמו של משרד הפרסום שיצר אותה. מדוע זה צריך להיות שונה כאשר מדובר במתכנת או חברת קידום אתרים?
התשובה היא שלראיית גוגל יש לחסום כל דבר שעלול להיות מנוצל כדי לבצע מניפולציה על האלגוריתם. למעשה, מדובר בשורה ארוכה של דברים כאלה, ופוטר קבוע בתחתית עמודים שבו קישורים כאלה ואחרים הוא רק אחד מהם.
גוגל לחוד ומציאות לחוד
משמח לדעת שעל אף ההכרזה של גוגל לפיה אתרים שישתמשו בפוטר עם קישורים כגון קרדיט לבונה האתרים וכדומה עלולים לספוג סנקציות, מקדמי אתרים ברחבי העולם דיווחו כי הם ביצעו מספר ניסויים והגיעו למסקנה הפוכה: נראה ששימוש בפוטר עם קישורים דווקא כן יכול לסייע לשיפור של דירוג במנועי החיפוש (אם כי משקל הקישורים שבפוטר ככל הנראה קטן יותר משל קישור יוצא סטנדרטי).
ראוי לציין כי אתרים שסובלים מבעיות בענייני הקישורים שלהם, כלומר אם יש להם למשל מספר גדול מאוד של קישורים לא טבעיים שנוצרו בדרכים מפוקפקות – דווקא הם לא ממש ירוויחו משימוש בפוטר עם קישורים לרוחב האתר; אבל אתרים שפועלים על פי הכללים המנחים של גוגל, עובדים בשיטות "כובע לבן" ומבצעים אופטימיזציה כמו שצריך, יתכן שיקבלו עוד כמה נקודות בעיני האלגוריתם של גוגל בזכות פוטר שכזה.
מה הגישה שלי?
יש להחריג את התחום של נותני השירות או אנשי המקצוע הרלוונטיים לבניית האתר או לקידום שלו, מקישור פוטר לא טבעי, מצאתי כמה מקדמי אתרים שמכניסים 5/6 קישורי פוטר לאתרי הלקוחות שלהם, לטעמי זה עוזר בארץ, כן כן יש לזה המון כח, עדיין זה קצת בתחום האפור/שחור, אם כבר נכנסתי לאפור/שחור, הרי שכמעט כל עבודת הקישורים החיצוניים היא די לא טבעית ורצויה מבחינת גוגל, עדיין מדובר באחד מהפרמטרים המשפיעים ביותר על תהליך של קידום אתר בגוגל, למה זה עובד ככה, למה קישורים כל כך חשובים, על קצה המזלג גוגל מתייחס לקישור כהמלצה, זה הדרך שלו ליחס לאתר משמעות עסקית, ומשם לגזור את הרלוונטיות שלו לתחום.
לטעמי הפרמטר הזה לא ישתנה בשנים הקרובות, מאחר ויש לזה קשר חזק מאוד לעולם העסקים, עדיין אני יכול להעיד שבהרבה תחומים הקישורים החיצוניים הם מדד בסיסי ולא תמיד מספיקים להגיע לתוצאות.
ההמלצה שלי במידה ויש באפשרותכם לקבל קישור פוטר, תבדקו את האתר המקשר, האם האתר רלוונטי לתחום שלכם? לאלו אתרים הוא מקשר? איזה תנועה של גולשים יש באתר הזה, האם המוצרים/שירותים שלכם רלוונטיים אליהם?
קבלו ממני מתנה (החזקתם עד עכשיו) 3 טיפים שיעזרו לכם להעביר מקסימום כח בקבלת הקישור פוטר:
- שלבו את שם האתר עם הביטוי אותו אתם מקשרים לאתר שלכם.
- נסו לקחת קישור רק מדף הבית.
- שלבו בין הקישורים את התגית "nofollow", תתפלאו היא עשויה לעזור לכם.
לסיכום,
המציאות בשטח, כפי שעולה מעדויותיהם של מקדמי אתרים רבים, היא שפוטר עם קישורים ככל הנראה לא מזיק ובמקרים מסוימים אף יכול לתרום מעט לדירוגו של אתר בגוגל.
בפרט, אם אתם בוני אתרים או מקדמי אתרים שמבקשים לקבל את הקרדיט על עבודתכם באתר, למרות ההכרזות של גוגל לא נראה שיש בכך בעיה. זה בהחלט לגיטימי לבקש בנימוס את אישור הלקוח שעבורו עבדתם, להוסיף בתחתית את שמכם עם קישור לאתר שלכם. במקרה הכי גרוע תוסיפו תגית "nofollow" כדי להימנע מן הסיכוי לקבל סנקציות מגוגל; אבל כפי שזה נראה בפועל, גם אתם וגם האתר יכולים רק להרוויח מכך.