קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
האם קישורי No Follow טובים לקידום האתר?
האם קישורי NOFOLLOW עוזרים?
OFF-PAGE SEO
קידום אתרים למתקדמים

האם קישורי No Follow טובים לקידום האתר?

אחד הדברים הראשונים שכל איש SEO לומד בשלב מוקדם, הוא שלא כל הקישורים נולדו שווים. מתוך ריבוי הסוגים השונים של קישורים, שני סוגים במיוחד תופסים את מרכז הבמה: קישורים רגילים מסוג Do / Follow לעומת קישורי NoFollow.

במרדף האינסופי שלנו אחר קישורים חדשים, החוכמה המקובלת גורסת שמומלץ להשיג כמה שיותר קישורי DF – ופחות קישורי NF. כדי להבין מה ההיגיון העומד מאחורי הנורמה הזו, צריך תחילה להבין מהם קישורי DF/NF ומה ההבדלים ביניהם.

מה ההבדל בין קישורי follow לקישורי nofollow?

רבים אולי לא מודעים לכך, אבל עד שנת 2005 היה רק סוג אחד של קישורים ברחבי הרשת: קישורי Do Follow הרגילים, שכולנו מכירים עד היום. הקישורים הללו לא רק מובילים את המשתמש ואת הזחלן של מנוע החיפוש אל אתר המטרה, אלא גם מעבירים "מיץ קישורים" אל אתר המטרה. הביטוי "מיץ קישורים" הוא סלנג רווח בתעשיית ה-SEO, שמבוסס על משוואת Page Rank בבעלות גוגל.

מנוע החיפוש של גוגל, שהוקם ב-1998, היה הראשון מסוגו בעולם. מדוע? מכיוון שהוא היה היחיד שלקח בחשבון, שכל קישור מאתר אחר הוא בחזקת "הצבעת אמון" באתר שאליו מקשרים. סך הקישורים המצביעים אל אתר מסוים, מעניקים לו "כוח" שמתואר במשוואת פייג' ראנק.

הפטנט המקורי של פייג' ראנק הוגש על ידי גוגל בינואר 1998 ואושר בספטמבר 2001. מאז חלפו כמה שנים, הפטנט שודרג כמה וכמה פעמים (האחרונה בהן הייתה ב-2015) – ולפתע יצרה גוגל סוג חדש של קישורים שלא היה קיים עד לאותם ימים.

בשנת 2005 הוסיפה גוגל פיצ'ר חדש לקישורים, שנקרא no follow – או בפשטות: "אל תעקוב". הוספת הפיצ'ר הזה מאותתת לזחלן שהקישור המדובר חסר משמעות, ואין להעביר פייג' ראנק / מיץ קישורים לאתר המטרה המופיע בקישור.

כך זה נראה בקוד: <a href="http://www.example.com/" rel="nofollow">Link text</a>

המשמעות היא שעמוד example.com לא מקבל מיץ קישורים מהאתר שמקשר אליו.

לראשונה מאז המצאת מנועי החיפוש ומשוואת הפייג'ראנק, הייתה לגוגל דרך להילחם בספאמרים שמנסים להטות את תוצאות החיפוש לטובתם. כל קישור שמתויג באמצעות נו-פולו, שווה למעשה כקליפת השום. קישורים מסוג זה מופיעים בעיקר בפורומים, בתגובות למאמרים ובלוגים, ברשתות חברתיות ובכל אתר אחר שלא רוצה ש"יגנבו" לו את מיץ הקישורים.

תיאוריה מול מציאות

מאז לידת פייג' ראנק ותגית ה-nofollow עברו 20 שנים בערך, שבחלק ניכר מהן היה "ברור לכולם" שאין טעם להשתמש בקישורי NF. הם לא מעבירים מיץ קישורים, ולפיכך סתם גוזלים זמן עבודה יקר.

למעשה גוגל עצמה מצהירה שאם קיבלתם קישור בתמורה למשהו אחר, ולא הרווחתם אותו בצורה טבעית – עליכם לתייג אותו באמצעות NF. זאת כדי שלא תוכלו לקבל עדיפות בתוצאות החיפוש.

כאשר בודקים מה מצהירה גוגל באופן מפורש לגבי NF, מוצאים את המשפט הבא: "באופן כללי, אנחנו לא עוקבים אחריהם". הביטוי "באופן כללי" רומז שיש מצבים ספציפיים בהם גוגל כן עוקבת אחרי NF. למעשה בכמה הצהרות עבר אמרו מהנדסים בגוגל שקישורי NF משמשים לגילוי אתרים חדשים.

הם אומנם לא מעבירים מיץ קישורים, אבל כן משמשים אמצעי זחילה כמו קישור רגיל – ובנוסף עדיין מעבירים אותנו אל אתר המטרה (כלומר הם מייצרים טראפיק). כאן המקום לציין שגם קישורים לא לחיצים וללא טקסט עוגן, כגון seolinks.co.il – מתפקדים גם הם על תקן של NF.

אם כך נראה במבט שני שקישורי NF אינם בור ללא תחתית, כפי שאולי נדמה. יש מצב יותר מאשר סביר שלקישורי NF יש השפעה כלשהי על קידום במנועי חיפוש. הנה כמה מקרים שישפכו אור על הנושא.

מקרה 1 – אתרים במיקומים גבוהים

בבדיקה שנעשתה ב-2017 על ידי חברת SEOJet, נמצא כי לדפים במקום הראשון בגוגל יש בממוצע 20% עד 40% קישורי NF המפנים אליהם. הייתם רוצים לחשוב שלקישורי NF אין יכולת השפעה כזו, או שלפחות מינון כזה גבוה בפרופיל הקישורים עלול לחבל בקידום… והנה המציאות מראה אחרת.

כמו תמיד ב-SEO, יש לזכור שזו לא הוכחה חד משמעית. יתכן שהעמודים הללו הגיעו למקום ראשון רק הודות לקישורי ה-Follow שלהם – בהתעלמות מוחלטת מ-NF. אבל מכיוון שנבדקו לא מעט ביטויים במגוון נישות, אפשר להסיק בצורה סבירה שלקישורי NF יש יד ורגל בעניין.

מקרה 2 – פרופיל הקישורים של מותגים

הסתכלתם פעם בפרופיל קישורים של מותג ידוע? זה יכול ללמד אתכם הרבה דברים אודות בנייה נכונה של קישורים, הן מבחינת טקסט עוגן, דומיינים מפנים, וכן… גם בנושא היחס DF/NF. הנה כמה נתונים מאתר ahrefs:

  • פרופיל הקישורים של אתר ynet מכיל 3% קישורי NF ברמת הדומיינים, ו-16% קישורי NF ברמת הקישורים הנכנסים.
  • באתר אדידס העולמית מדובר על 10% ברמת הדומיינים ו-14% ברמת הקישורים.
  • באתר הטכנולוגיה מאשאבל – 7% ברמת הדומיינים ו-9% ברמת הקישורים.

זה רק טבעי שיהיו לכם גם קישורי NF בפרופיל; אז נסו להשיג כמה כאלה אם אין לכם בכלל.

מקרה 3 – קידום אתר באמצעות NF

מייסד חברת SEOJet, שמוזכרת במקרה הראשון, עשה ניסוי במטרה לקדם ביטוי לא תחרותי במיוחד: backlink software. העמוד הרלוונטי (עמוד הבית) היה תקוע בתוצאות ה-20 ומשהו עד לאותה עת. הוא קנה קישור NF מתוך בלוג SEO מוכר ועתיר מיקומים, בתוך וידג'ט צדדי. טקסט העוגן היה בביטוי המדויק.

תוך שבוע העמוד הגיע ממקום 20+ לתוצאה הראשונה בגוגל. אומנם ניסוי אחד קטן בביטוי זניח לא מהווה הוכחה, ובעיקר כאשר כבר בנו לעמוד הזה קישורי מותג בעבר… אבל תזוזה של 20 מיקומים תוך שבוע שלא הייתה מתרחשת עד לאותו רגע – כנראה מהווה אישוש סביר כלשהו לכוחם ולהשפעתם של קישורי NF בתמהיל הקישורים הכללי של כל אתר.

מקרה 4 – גוגל עוקב אחרי NF

מנהל ה-SEO בחברת SurveyMonkey עשה ניסוי קטן ב-2014. הוא השתמש בעמוד ה-404 של האתר, והשחיל בתחתית קישור nofollow עם טקסט עוגן שהוא המציא ("this is a test link"). כמו כן, הקישור הוביל לעמוד לא מאונדקס, כדי שלא יתגלה על ידי מקורות אחרים.

תוך 48 שעות גוגל סרק מחדש את עמוד ה-404, נכנס לקישור ה-NF ואינדקס גם את דף הניסוי שהיה בקישור. כמו כן, גם טקסט העוגן נקלט בסריקה – והעמוד הופיע בגוגל תחת הביטוי הייחודי שהומצא במיוחד לצורך הניסוי.

מסתבר שאומנם קוראים לזה "אל תעקוב", אבל כפי שצוין קודם לכן – גוגל אכן זוחל גם דרך קישורי NF ומאנדקס את הדפים בקישור. ככל הנראה יש גם מעבר של מיץ קישורים בסופו של דבר, אחרת העמוד לא היה מתאנדקס בביטוי המומצא שניתן לו.

מקרה 5 – יחס DF/NF

מחקר של Ahrefs שפורסם ב-2019, בדק את הפרמטרים המשפיעים על כוחו של קישור. בין שאר הפרמטרים שנמצאו (אחד מהם מעיד שקישורים הם אפקטיביים גם בלי שיקליקו עליהם) – נמצא כי יש משקל דומה בין קישורי פולו ונו-פולו בכל הנוגע למיקומים בגוגל. אומנם מדובר רק בקורלציות, אבל קורלציות זה כל מה שיש לנו בתעשיית ה-SEO.

מחקר קישורי no folllow

 

סיכום המאמר

כמובן שאף אחד מהמקרים המתוארים כאן אינו הוכחה חד משמעית. בתחום ה-SEO כל מה שניתן לעשות הוא ניסוי וטעייה (ותהייה) בגדר קורלציות בלבד, כפי שצוין כמה פעמים לאורך המאמר; אבל כאשר רוב חיצי הקורלציה מצביעים לכיוון אחד, כנראה שיש דברים בגו.

פרופיל קישורים טבעי ככל שניתן ליצור, חייב לכלול בתוכו גם קישורי nofollow – בעיקר מאתרים רלוונטיים ו/או בעלי סמכות בתחומם. אם אתם באמת מותג כזה טוב ומוכר, רוב הסיכויים שיזכירו אתכם ויקשרו אליכם גם במקורות שמתויגים באמצעות NF – כגון פורומים, תגובות בבלוגים, רשתות חברתיות ועוד.

השתמשו בקישורי NF בחוכמה – והקידום שלכם ינחל הצלחה.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?